2021-06-30, 15:44
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RosaRosaRosaRosa
Jag har svarat både på vem som kan bli statsminister (Annie) och på vilken budget.

Men som jag två gånger redan skrivit så är det mest sannolika Löfven.
V kommer aldrig gå med på det. Inte S heller, men OM de gör detta har de deklarerat att svensk vänster är stendöd.
Citera
2021-06-30, 15:45
Medlem
Citat:
Varför inte? Bättre att regera med dålig budget än att inte få något inflytande alls. Dessutom är det inte orimligt att M, L och Kd i det läget kan lägga ett eget budgetförslag som blir det största. Varför ska de ha med Sd i budgeten? Deras alternativ behöver inte majoritet, det behöver bara vara störst.
M + L + KD = 111 mandat
S + Mp + C = 147 mandat

M, L och KD behöver SD:s stöd för att bilda ett större alternativ än de rödgröna.
Citera
2021-06-30, 15:45
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skitpenna
Thåström har en skiva som påminner om ditt resonemang. "Det är ni som e dom konstiga det är jag som e normal". Glad att du inte nämnde Vänstern dock, för nu med Nooshi så tror jag att vi kan komma åt det som är snett i landet.
Ja, spelar hon rätt så äter hon upp S från vänster och SD från höger
Citera
2021-06-30, 15:47
Medlem
Citat:
Jag kan se längre än till partipolitik när vitala värden står på spel.

För övrigt är jag inte i närheten av att vara kommunist. Jag sympatiserar inte med C:s ekonomiska politik, men sympatiserar med mycket av deras socialpolitik och synen på det oinskränkta människovärdet oavsett var en råkar vara född.

Vad är det som hindrar att detta "oinskränkta människovärde" (som du inte ens kan redogöra för, eftersom det är en floskel) manifesteras i babbarnas hemländer? Det är ingen mänsklig rättighet att få tillgång till vita människors välfärd.

Sedan är det såklart inte det som är i fokus för C, utan krossandet av välfärdsstaten: införande av marknadshyror, förödelse av arbetsrätten, gig-ekonomi, avskaffade kapitalskatter, total och oinskränkt marknadsdiktatur. Allt sådant kan massinvandringen av kaoz-människor användas som en murbräcka för.

Personer som du är dock bra att ha som nyttiga idioter när förtrycket ska lindas in i kvinnliga, mjuka ord som låter fina. Baaarnen, människovääärdet...
Citera
2021-06-30, 15:47
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AreYouBack
Hon kan öppna upp för stöd av både S och M, det är helt riktigt. Men då undrar jag om inte Kristersson föredrar ett nyval.
Jo, för annars börjar han läcka som ett såll till SD.

Allt handlar nu för partierna om att inte läcka till SD och V.
Citera
2021-06-30, 15:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av stevenstills
Ja hon måste väl få något av de rödgröna. Men det kommer väl några förslag inför en omröstning om Löfvén. Men i värsta fall tror jag hon nog kan rösta på Löfvén utan att ha fått något. Budgetfrågan kan skjutas framåt väl om inte talmannen absolut kräver att en regering har stöd för sin budget.
I det gamla Januariavtalet var inskrivet att V inte skulle ges inflytande. Det lär ju inte skrivas in igen, med tanke på att L har lämnat avtalet och V har genomdrivit ett misstroendevotum mot Löfven. Därmed kommer V vara med och budgetförhandla, även om S rent tekniskt håller isär samtalen med C och V. Därmed är C möjliggöraren för att V får ett inflytande över regeringens politik.

Det vore mycket bättre om M gick ut och pratade i dessa termer och shamade C, än komma med fullständigt meningslösa erbjudanden till C.
Citera
2021-06-30, 15:48
Medlem
RosaRosaRosaRosas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merrelito
Varför skulle M, L eller KD svettas av att Ulf inte lyckas bilda regering? Plus att du inte svarar på frågan. Vilken konstellation skulle vara möjlig?

Du verkar lite trög. Läs inläggen istället för att låta som en papegoja.

Om Löfvens försök, som jag tror mest på, inte håller händer detta. När de två stora partiernas försök fallit inser de ansvarsfulla partiledarna att regering + budget inte kommer att gå vägen i någon konstellation. Alla tjänar dock på att få inflytande i antingen regering eller budget, trots allt aber. Majoriteten kan acceptera Annie, bara Åkessons parti röstar rött. Budget blir antingen en kompromiss med S, Mp, C, V och L eller om de inte får till det blir största enskilda budgetförslag M + Kd och L. Sd kan lämnas utanför om de ändå blir större än Annies budgetkonstellation.
Citera
2021-06-30, 15:49
Medlem
Citat:
Antalet övergångsregeringar utan samband med ordinarie val kan räknas på handens fingrar. Du är bara löjlig om du inte kallar detta för en regeringskris och ovanpå det den värsta pandemiska krisen sedan Spanska sjukan.

Ja det är en kris för regeringen. Angående pandemin behöver du inte göra dig löjlig själv. Ekonomin är i överhettning enligt konjunkturbarometern, snart 5 miljoner vaccinerade och det enda som återstår är att avveckla pandemi-restriktionerna.

Detta är enbart en kris för regeringspartierna.
Citera
2021-06-30, 15:51
Medlem
AreYouBacks avatar
En sondering per veka. Det är för lång tid att vänta på beslutet att det blir nyval. Tre dagar utan förlängning borde räcka, sen röstning, talmansrunda och femtedagen start för en ny sondering. Inga pauser eller helgvila. Då hade det klarats av på 16 dagar. Alla vet var de står, nyval är oundvikligt och vi förlorar bara tid.
Citera
2021-06-30, 15:52
Medlem
dannbaggens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Fast det sade hon inte. C/Lööf vill inte regerar med stöd av Vänsterpartiet heller.

Man måste vara ärlig. Annie upprepar i alla former möjliga att hon inte vill ta i SD med tång. Hon vill i princip inte dela kopiator med Jimmie, det är på den nivån det är för Annie.

Samtidigt skickar hon ut alla möjliga samarbetsinviter till vänsterpartiledaren Nooshi. Centern avsäger sig det ena kravet efter det andra för att få vara med Nooshi.

Om det då i praktiken bara finns två möjligheter, att tolerera inflytande av SD eller tolerera inflytande av vänstern, ja då måste man rimligtvis kunna säga att Annie har valt att regera med vänsterpartiet.

Någon annan slutsats går inte rimligtvis att dra.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hnkl
Vi behöver ett extra val så vi slipper detta jävla tramseri. Låt folket få bestämma vilka partier som ska vara kvar och vilka som folket är trötta på, eftersom det är ett enda stort dagis just nu. Helt otroligt att speciellt Annie Lööf, men även Stefan är som barnungar. Skäms att vi personer som dessa på bestämmande positioner.

Visst känns det bra att vi betalar Annie Lööf 120 000 sek/mån och Stefan Löven 180 000 sek/mån ?
Citera
Medlem
shevitas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skitpenna
Jimmie är slut. Steffe fixar det här.

Snarare Steffe som är slut. Är du blind? Vi behöver ny fläkt i politiken, inte en gammal röten gubbe som bara snackar utan att leverera.

Varken folket eller många av politikerna vill ha Steffe som statsminister igen, så hur i helsike får du din logik att gå ihop.

Steffe fixar ingenting, möjligtvis att han lyckas skrapa ihop en svag regering igen TROTS att han blev petad. Detta är endast för att vissa globalistiska partier (C) inte vill ha något med SD att göra.
Detta utnyttjar så klart groggnäsan till fullo.

Så han är varken effektiv, smart eller handlingskraftig. Han är bara en korkad envis narcissist.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in