2021-06-30, 11:51
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Nja jag är inte säker på att pareto är tillämplig här. Det är mer seroprovalens och andra indata jag syftar till. Men visst jag kan ha fel, Jag har ofta fel.

Jag vet inte hur det ser ut med seroprevalensen nu sett utifrån naturlig smitta, i och med vaccineringen så lär vi inte få reda på det heller. Eventuellt kan man gå tillbaka och titta på någon studie gjord i december och försöka dra någon slutsats utifrån det.

Det enda vi kan vara säkra på i den här tråden är att vi inte kan vara säkra på någonting egentligen.
Citera
2021-06-30, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Om jag tittar på britterna exempelvis, de har haft explosiva utvecklingar. Stereotypen av en britt för mig på stranden är vit kropp med bruna armar, dvs t-shirtbränna. Nu ser ju demografin dessutom annorlunda ut och det är mer svart än vitt där.

En annan är Grönland, noll döda, men de äter också massor av fisk och säl-lever, båda proppfulla med D-vitamin.

Men jag kan ha fel.

Jag hittar ingen källa nu men vill minnas att det finns en hel del hälsoproblem på Grönland och stora alkoholproblem. De lever inte som eskimåer längre så jag undrar om förklaringen till noll döda inte snarare är god smittbekämpning och kanske låg medelålder?
Citera
2021-06-30, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
JO det gör jag... men till skillnad mot vissa andra så försöker jag förstå VARFÖR pandemin ens uppstår. Och där slår många dövörat till tyvärr för att de inte vill göra de förändringar som krävs kanske? Jag vet inte vad problemet är..

Nej du vet ikke hvad problemet er, eller rettere sagt - du foregiver at du ikke vet hvad problemet er.

Her kan du læse nogen "foliehat" betragtninger over hvorfor det er gået som det er i Sverige:

https://translate.google.com/translate?sl=da&tl=sv&u=https://videnskab.dk/kultur-samfund/hvorfor-valgte-sverige-en-mere-doedelig-corona-strategi-end-danmark-og-norge
Citera
2021-06-30, 11:53
Medlem
Citat:
Ni och era jävla vaccin och läkemedel. vi hade inte haft en pandemi ens om folk fattade hur man ska äta. Vaccin och läkemedel är och förblir en nödlösning. Grundproblemet är fortfarande kvar och folkhälsan är sannolikt mkt sämre nu globalt sett än den var innan pandemin startade. Bra för big pharma.. men dåligt för vanligt folk som nu är mer vaccinberoende.

Ja, medellivslängden har nog fått sig en törn 2020-21 men den kommer återigen stiga och har aldrig varit högre tidigare i historien heller. Men naturligtvis sätter en pandemi sina spår tills dess den kan bekämpas.
Citera
2021-06-30, 11:53
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Jag har inget att invända.

Det hatade Astrazenecavaccinet, skulle det stå. Ändrade i min post.
Citera
2021-06-30, 11:54
Medlem
Citat:
Jag vet inte hur det ser ut med seroprevalensen nu sett utifrån naturlig smitta, i och med vaccineringen så lär vi inte få reda på det heller. Eventuellt kan man gå tillbaka och titta på någon studie gjord i december och försöka dra någon slutsats utifrån det.

Det enda vi kan vara säkra på i den här tråden är att vi inte kan vara säkra på någonting egentligen.
Dysterkvist där .

Säkra kan vi kanske inte alltid vara men vi kan i alla fall se trender i det som forskningen kommer fram till.
Citera
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Det har inte med munskydden att göra. Japanerna äter helt annan mat än vad vi gör i väst och de lever längst i världen tack vare det.

Jämför gärna med den s.k "standard american diet", så förstår du att japanerna kommer att klara sig så mkt bättre även om de blir smittade.

De länder du radar upp har ganska stora problem med övervikt och de lever mkt ohälsosamt. Rökning är mkt vanligt i forna östeuropa. Vissa av länderna i sydamerika har problem med sin dricksvattenförsörjning vilket tyvärr leder till att de dricker läsk istället för vatten.

Då får man problem med covid såklart, vilket är mkt tragiskt. Men det går att ändra på.
Att de lever så länge i Japan kanske kan bero på att de äter mindre kött och äter ofta vegetariskt (grönsaker med tofu)?
På ögruppen Okinawa bor världens äldsta befolkning. Närmare tusen personer är över hundra år gamla. Vi letade fram några tips på hur de lever längre:

• Matkulturen är det viktigaste. Inte bara vad de äter utan också hur, var, när och hur mycket.

• Den traditionella maten på Okinawa kallas Champuru (som betyder något i stil med "balanserad blandning") och den består oftast av grönsaker med tofu.

• Okinawa-borna äter sällan kött, men när de gör det är det kött som kokat väldigt länge. De äter dessutom långsamt, och blir aldrig proppmätta.

• De rör också på sig mycket, och hjälper varandra i samhället. Deras tankesätt går ungefär i den här riktningen: Ifall du är vid liv ska du också leva.
https://svenska.yle.fi/artikel/2015/08/27/som-en-japan-och-lev-langre

Den där sista biten gillar du nog.

Det äter ju absolut ingen mat med mycket animaliskt fett.
Citera
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
du och din smitta.. Jag har aldrig sagt att man inte kan bli smittad. Den risken är lika stor oavsett kost. däremot hur sjuk du blir i covid påverkas absolut av vad du äter regelbundet.
Men antalet smittade är mycket lägre i Japan och det har naturligtvis INGENTING att göra med hur de äter. Fattar du verkligen inte det här? Det har att göra med att de använder munskydd. Det är likadant i Sydkorea. Alla använder munskydd, t.o.m. barnen i skolan.
Citera
2021-06-30, 11:56
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
Jag hittar ingen källa nu men vill minnas att det finns en hel del hälsoproblem på Grönland och stora alkoholproblem. De lever inte som eskimåer längre så jag undrar om förklaringen till noll döda inte snarare är god smittbekämpning och kanske låg medelålder?

Det finns sådana problem ja. Din förklaring kan ju också stämma, det enda vi vet är att vi inte vet. Menar du att de ändrat sin kost också? Utan D-vitamin lär de inte överleva som folk.
Citera
2021-06-30, 11:56
Medlem
Citat:
Det hatade Astrazenecavaccinet, skulle det stå. Ändrade i min post.
OK.

Personligen är jag (på egen begäran) dubbelvaccinerad med AZ.

Därtill med genomliden infektion. Jag är skyddad till sisådär 155% .
Citera
2021-06-30, 11:58
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korrektamund0
Men antalet smittade är mycket lägre i Japan och det har naturligtvis INGENTING att göra med hur de äter. Fattar du verkligen inte det här? Det har att göra med att de använder munskydd. Det är likadant i Sydkorea. Alla använder munskydd, t.o.m. barnen i skolan.

Och hur vet du att de mäter likadant som oss? det är helt omöjligt att säga exakt var det är mest smitta. Hur det går i pandemin och rent allmänt för folkhälsan har en större koppling till själva livsstilen än användandet av munbindor. Barn ska inte ha munbindor då deras immunförsvar behöver tränas upp.

Att gå runt och skydda sig för smitta och bakterier i allmänhet är kontraproduktivt och gör oss bara mer känsliga för virus och skapar allergier mm.
Citera
2021-06-30, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Du är avslöjad som en med snedvriden människosyn
Jag är fullvaccinerad med två doser Pfizers.
Är inte minsta rädd för covid men tycker det är otrevligt att bli sjuk.
Därför har jag de senaste 20 åren även influensavaccin precis som jag tagit vaccin mot TBE, hepatit mm. Föredrar att leva mitt liv som frisk och det var väldigt många år sedan jag var sjukskriven, då kräksjuka vilken man inte kan förebygga om man har barn.

Det är inte fullt naturligt att dö av en infektion bara för man är gammal och har sjukdomar som går att behandla. Där kommer din inhuman syn fram.
Du har troligen en väldigt konstig relation till dina äldre släktingar.
Antagligen är du en ensam stackare som bor framför datorn.

Resonerar som du men vill inflika att det naturligtvis är "fullt naturligt" att dö av mängdeer med saker som är dödliga. Resonemanget är i grunden tokigt eftersom det bygger på den felaktiga idén att naturligt=positivt. Naturen är full av livsfarliga saker. Om covid19 är en av dessa återstår i och för sig att se men vaccinet fungerar ju oavsett.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in