Citat:
Ja, visst kan man ju inte slå fast hur många avlidna det skulle bli. Har vi ett helt öppet samhälle utan vaccinationer blir det ju många, har man hårda restriktioner och vaccination blir det färre, så allt är ju relativt.
Det var någon som tog upp Fredrik Elgh uttalande om 15 000.
Jag tror att det är detta uttalande man då syftar på.
Men tydligen handlade det om 5000 mer om inget gjordes.
21 januari förlängdes restriktionerna.
Det var någon som tog upp Fredrik Elgh uttalande om 15 000.
Jag tror att det är detta uttalande man då syftar på.
Antalet döda i Sverige med covid-19 har nu överstigit 10 000 personer. Om inget görs är det fullt möjligt att ytterligare 5 000 personer kommer att dö de närmaste två månaderna, menar virologiprofessorn Fredrik Elgh.14 jan. 2021 Artikeln är låst så mer info av den kan jag inte se.
Men tydligen handlade det om 5000 mer om inget gjordes.
21 januari förlängdes restriktionerna.
Serveringsställen som restauranger och barer tillåts inte servera alkohol efter klockan 20. Detta förbud kommer att förlängas till och med 7 februari 2021.Hade man inte förlängt restriktionerna och exempelvis öppnat gymnasieskolorna så hade kanske dessa 5000 avlidit.
Statliga myndigheter ska vidta åtgärder för att öka möjligheten för anställda att arbeta hemifrån. Detta kommer att förlängas till och med 7 februari 2021. Eftersom alla yrkesgrupper inte har möjlighet att arbeta hemifrån kommer det bli fler kontroller av riskutsatta arbetsplatser.
Folkhälsomyndighetens rekommendation om gymnasieskolan förlängs till och med 1 april 2021. Den justeras något. Undervisningen ska nu bedrivas som en kombination av fjärr- eller distansundervisning och viss närundervisning.
Folkhälsomyndigheten rekommenderar att munskydd fortsatt används i kollektivtrafik under rusningstrafik.
Regeringen uppmanar fortsatt kommuner och regioner att hålla icke nödvändig verksamhet stängd till och med 7 februari 2021.
Folkhälsomyndigheten har begärt att barn och unga födda 2005 och senare ska kunna delta i organiserade idrotts-, fritids- och kulturaktiviteter både inomhus och utomhus och har begärt att regeringen lättar på sin tidigare rekommendation.
Ja det låter rimligt.