2021-06-30, 10:47
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Har verkligen smittspridningen minskat så mycket snabbare i år ifråga om hastighet? Ifråga om kalendern ligger vi väl nu kanske 3 veckor före? Vad gäller Alfa är den ju elakare som du säger, men trots att den är omskriven är det en ganska ny företeelse i Sverige. Det är väl egentligen senaste tiden som den gått från att bara utgöra några få fall, till att utgöra något fler fall, men fortfarande är väl inte Alfa den dominerande mutationen i Sverige?

Vi får hoppas att vaccinen ger effekt, men jag vågar nog inte ropa hej ännu. Eldprovet blir ju på något vis vad som händer under hösten. 6-8 veckor efter skolstart. Då vet vi.

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/sa-manga-har-smittas-av--corona-efter-tva-doser/
Citera
2021-06-30, 10:48
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Den stora förnekaren är väl sådana som du som vägrar att se den röda tråden och varför så många blir sjuka? Ja det beror absolut på skräpet vi äter i västvärlden. Ju mer tiden går med fel kost desto sjukare blir man i covid. Det finns bara ett sätt att ändra på detta. Sluta äta skitmaten!

Det har gått över ett år nu och tror du folk har ändrat sig? Nope... De väntar hellre på att big pharma och poltikerna ska komma och rädda deras rumpor istället för att ta tag i grundorsaken till varför så många blir risiga.

Och ändå sprids skiten som löpeld i länder där de enbart knaprar på kycklingvingar, äter ris och baljväxter.
Citera
2021-06-30, 10:49
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otrolig
Jämförelsevis låg vi kring 8 nya inlagda/dag på IVA vid den här tidpunkten ifjol - nu verkar det redan vara i spannet 1-2. Detta trots att Alpha är mer smittsamt, färre restriktioner ifjol och ungefär samma väder.

Alpha-varianten är den brittiska och har dominerat i Sverige under hela våren.

'ja, det har du förstås rätt i. 'jag tänkte på delta.
Citera
2021-06-30, 10:50
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Har verkligen smittspridningen minskat så mycket snabbare i år ifråga om hastighet? Ifråga om kalendern ligger vi väl nu kanske 3 veckor före? Vad gäller Alfa är den ju elakare som du säger, men trots att den är omskriven är det en ganska ny företeelse i Sverige. Det är väl egentligen senaste tiden som den gått från att bara utgöra några få fall, till att utgöra något fler fall, men fortfarande är väl inte Alfa den dominerande mutationen i Sverige?

Vi får hoppas att vaccinen ger effekt, men jag vågar nog inte ropa hej ännu. Eldprovet blir ju på något vis vad som händer under hösten. 6-8 veckor efter skolstart. Då vet vi.
Alfa är väl den brittiska varianten och den som är helt dominerande i Sverige nu?

Lär väl bli som det är i Sölvesborg nu.

Citat:
I Sölvesborg har 200 smittats per 100 000 invånare under den senaste 14 dagarsperioden. I Blekinge i övrigt är det som i övriga Sverige 50-60 smittade per 100 000. Samtliga har smittats av deltavarianten.
https://sverigesradio.se/artikel/nej-till-sarskilda-restriktioner-for-coronadrabbade-solvesborg--2

Är ju lite av ett experiment. Hög smittspridning pga Delta och nu i morgon upphävs många restriktioner. Om två veckor vet vi om det påverkat smittspridningen ytterligare.
Citera
2021-06-30, 10:51
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Och ändå sprids skiten som löpeld i länder där de enbart knaprar på kycklingvingar, äter ris och baljväxter.

Ja men blir de sjuka? Jag blev inte särskilt sjuk själv och det kan absolut ha att göra med att jag inte äter skitmat och dricker vatten istället för läsk mm.

Smitta i sig är inte farligt så länge du inte blir påverkad av sjukdomen ifråga.
Citera
2021-06-30, 10:52
Medlem
Citat:

Redan nu vet vi iaf att det i princip gick att eliminera smittan och tömma Iva innan ditt eviga tjatande "skolstägningseffekten" trätt i kraft. Skönt att det nu definitivt är bevisat att du haft fel i denna frågan.
Citera
2021-06-30, 10:52
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag tror någonstans mellan 1 och 2 miljoner varit smittade av sars-cov2. Att du sätter upp kriterier bevisar ingenting. Man har ju visat att det är paretofördelningen som styr, dvs 20% står för 80% av smittspridningen, kanske så lågt som 10%. Tvångsvaccinering behövs bara för sådana som dig, normala människor vaccinerar sig, håller avstånd osv.

1-2 miljoner?
Precision på högsta nivå... men något annat var att inte att vänta från er Vaccinfanatiker

Endast bekräftade fall är upp 1 089 743.. källa FHM...
Hur många är Asyptoma?
Så mycket det pips om att dessa är de stora smittospridarna (inkl barnen) så estimerar du att TOTALA antal ligger på 1-2 miljoner?

Men låt oss utgå från att din värdelösa estimering är korrekt.. då betyder det att endast 10-20% av befolkning hunnit bli smittad på 1.5 år.

Den enda som skall tvångshanteras är alla de som är skyldiga till denna så uppenbara överdrivna Scam
INGEN tillgänglig data visar att den panik och propaganda som sprids är i proportion med verkligheten.
Citera
2021-06-30, 10:53
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Gissningar åker högt och lågt. Men det normala i tråden var nog ändå att "säsong" två skulle bli likt den första. Jag kom ihåg diskussionerna, en del gissade på lindrigare, då sjukvården lärt sig och kunde ta hand om de alvarligt sjuka bättre och att vi blivit bättre på att skydda de skörare. Sedan trodde några att det skulle avlida fler då andra "säsongen" var hel alltså skulle vara under en längre tid och smittan spridit sig och då fanns i alla regioner istället för att främst finnas i våra storstäder.

Sedan finns det ju kanske personer som trodde på stor död (som du skriver om) liksom att det inte skulle avlida mer en en vanlig influensa.

Vi har ju en egen tråd om det (FB) Epidemin är över, det nya hotet mot folkhälsan är den pågående hysterin (Casedemic).
Nu går vi in i hösten och vi kommer att få se fler positiva fall. Det hör till coronavirusets säsong och den normala kurvan. Dödstalen kommer att stiga lite, dock inte i närheten av hur det var i våras. Detta av två anledningar. De flesta sköra dog tyvärr i våras och vi har nu en uppbyggd immunitet hos befolkningen som kommer att bromsa virusets möjlighet till spridning.

Sars-cov-2 kommer att konkurrera med influensan, det kan bli cov-2 som dominerar, det kan bli influensan som gör att covid-19 dödsfallen hålls nere. Det förra är mer troligt då många fler nu kommer att vaccinera sig mot influensa. Men vinterns covid-19 säsong kommer inte bli värre än en vanlig influensasäsong.

Det blir ju lite svårt att göra gissningar när FHM stramade åt rekommendationerna allt eftersom tiden gick. Det sammelsurium av "regler" vi hade på slutet var det väl få som hade koll på.
Citera
2021-06-30, 10:58
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe
1-2 miljoner?
Precision på högsta nivå... men något annat var att inte att vänta från er Vaccinfanatiker

Hur många är Asyptoma?
Så mycket det pips om att dessa är de stora smittospridarna (inkl barnen) så estimerar du att TOTALA antal ligger på 1-2 miljoner?

Men låt oss utgå från att din värdelösa estimering är korrekt.. då betyder det att endast 10-20% av befolkning hunnit bli smittad på 1.5 år.

Den enda som skall tvångshanteras är alla de som är skyldiga till denna så uppenbara överdrivna Scam
INGEN tillgänglig data visar att den panik och propaganda som sprids är i proportion med verkligheten.

Jag vet faktiskt inte hur många som är asymtomatiska.

Den enda som har panik är du.
Citera
2021-06-30, 11:03
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Kan man verkligen konstatera det? Att det är vaccinen som gör att vi får en minskad smittspridning under sommaren? Vad gjorde att smittan minskade ungefär på samma sätt förra sommaren när ingen var vaccinerad då? Man vill ju förstås gärna tro att vaccinen hjälper och egentligen tror jag också det, men jag tycker det är för tidigt att säga. Det riktigt intressanta är ju vad som händer i höst. När skolorna öppnar och folk kommer tillbaks från sina semesterledigheter.

Om man tittar på vilka åldersgrupper som ligger inne nu jämfört med i våras så borde man kunna utröna det. Är det yngre nu så gör vaccinerna sitt jobb. Jag tror även på säsongseffekten och att d-vitaminnivåerna byggts upp, folk blir smittade men inte så sjuka.
Citera
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe
1-2 miljoner?

Hur många är Asyptoma?

Vi vill bara ha våra sprutor för det blir man ingen fanatiker. Men de som motarbetar andras vaccinering många timmar, 7 dagar i veckan måste ha en skruv lös.

Paniskt rädda för sprutor, det kan man förstå men då borde man krypa in i sin holk och sitta still, vara tyst inte avslöja sina sinnens svagheter.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Porky123
Konstigt inlägg... mycke mediciner går att ta bort med hjälp av en sund livstil och kost, men visst vill man inte så är det bara att plöja tabletter och injektioner, jag håller mig så långt i från de som det bara går.. du kan ju inte förneka att en bättre kost och motion inte har en effekt på hälsan?

angående din far säger jag och? min "gammel farfar " rökte , jobbade skift , hade 5 ungar och sov alldeles för lite (drack säkert en heldel) och vart 98 så vad var poängen?

finns ingen humanism idag btw
Det (av mig) fetade: Åjovars, vi är nog ganska många som upplever att ett humant och empatiskt förhållningssätt är det enda rätta.

Men visst, här på flashback är ju empatistörda individer legio. (Som dessutom, som alla störd, tror att alla ser verkligheten som de själva gör det.)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in