2021-06-30, 10:33
Medlem
Otroligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Kan man verkligen konstatera det? Att det är vaccinen som gör att vi får en minskad smittspridning under sommaren? Vad gjorde att smittan minskade ungefär på samma sätt förra sommaren när ingen var vaccinerad då? Man vill ju förstås gärna tro att vaccinen hjälper och egentligen tror jag också det, men jag tycker det är för tidigt att säga. Det riktigt intressanta är ju vad som händer i höst. När skolorna öppnar och folk kommer tillbaks från sina semesterledigheter.
Varför tror du att IVA-talen har sjunkit mycket fortare i år trots att Alpha är elakare? Här gäller uppenbart Ockhams rakkniv - vaccinen har i studier visat sin effekt och är anledningen till den snabbare utvecklingen på IVA.
Citera
2021-06-30, 10:34
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Men va i helvete?!

Smittan har rasat sedan i maj. Tyvärr för dig så stängde skolorna i mitten av juni, så effekten av skolstängningen borde visa sig ungefär nu.
Iva har minskat i samma takt sedan två månader tillbaka.
Den stora skillnaden mot förra året är ju VACCINATIONERNA.
Att medelåldern på IVA nu är (gissningsvis) 45 år måste ju beror på vaccinet. Alfan gick ju ner lite i åldrarna i UK men är inte avgörande för detta utan det kan bara vara vaccinet. Minskningen av antal smittade beror nog delvis på vaccinet men också på att folk umgås utomhus och att det finns en viss säsong. Men att Deltan i Värmland först nu går ner visar tycker jag på att sommarlovet har en effekt. Varför skulle annars Deltan först nu gå tillbaka i Värmland? UK som inte har sommarlov, där kan inte sommar säsongen och vaccinationen ensamma bita på Deltan. Skulle inte förvåna mig om smittan där går ner en två veckor efter deras skolavslutning. Men det återstår att se.
Citera
2021-06-30, 10:34
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Men va i helvete?!

Smittan har rasat sedan i maj. Tyvärr för dig så stängde skolorna i mitten av juni, så effekten av skolstängningen borde visa sig ungefär nu.
Iva har minskat i samma takt sedan två månader tillbaka.
Den stora skillnaden mot förra året är ju VACCINATIONERNA.

Ja, men smittan började ju minska redan i april förra året också, för att sedan falla ihop fullständigt i och med sommarlovet. Tittar man på kurvorna ser de ungefär likadana ut jämfört med förra året, med enda undantaget att vi nu ligger lite före, vilket skulle kunna bero på vaccinationerna. Men då kan ju vän av ordning undra vad det var som gjorde att smittan föll så mycket förra året? Var det skolorna den gången tror du?
Citera
2021-06-30, 10:35
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moentos
Alle kan ikke blive hjemme eller undgå trængsel ligesom dig.

De svenske parlamentarikere finder det vigtigt at være til stede i den trængsel der findes i parlamentet.

Jo om man tar pandemin på allvar så trängs man inte gör allt för att undvika det. Det är mkt viktigare än att godhetssignalera med munbinda.

Läs på förpackning! Det fungerar inte mot luftburna virus.
Citera
2021-06-30, 10:36
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det var svar på tal till den andre förnekarens okvädningsord.

Det har jag aldrig påstått. Jag har gissat på runt 15000 döda, vi är ganska nära. Sen är det inga 80% i befolkningen som haft covid i Sverige, att bara slänga ur dig siffror som du gör ökar inte din trovärdighet.

.. Ok.. du som är allvetare.. hur många har haft C19 enligt dig?

Tänk nu efter innan du svarar...
- Om större andel har haft C19.. så visar det på lägre dödlighet
- Om färre har haft C19.. samtidigt som pandemin "rasat" i 1.5 år nu.. så visar det att viruset egentligen inte är så smittsamt så att det motiverar social distansering, munskydd, tvångsvaccinering och för att inte tala om vaccinationspass

hur ska du ha det?

Ska bli intressant att se vilket ordbajseri som kommer komma från dig nu.
Citera
2021-06-30, 10:37
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Filantrop007
Har för mig att Fredrik Elgh och de övriga i hans gäng, typ Björn Olsen, prognostiserade 15 000 coviddöda innan mars månads utgång . Nu har vi fortfarande färre än 15 000 döda i detta nu, tre månader senare. Björn Olsens förutsägelse om att andra vågen aldrig skulle inträffa är klassisk.
Är det någon idé att ta fasta på de där tvärsäkra tomtarna ?

14626 döda är ganska nära 15000 eller menar du att det måste vara 15000 prick prick? Den som haft flest fel är Tegnell som sa att viruset inte ens kommer att komma till Sverige.
Citera
2021-06-30, 10:38
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otrolig
Varför tror du att IVA-talen har sjunkit mycket fortare i år trots att Alpha är elakare? Här gäller uppenbart Ockhams rakkniv - vaccinen har i studier visat sin effekt och är anledningen till den snabbare utvecklingen på IVA.

Har verkligen smittspridningen minskat så mycket snabbare i år ifråga om hastighet? Ifråga om kalendern ligger vi väl nu kanske 3 veckor före? Vad gäller Alfa är den ju elakare som du säger, men trots att den är omskriven är det en ganska ny företeelse i Sverige. Det är väl egentligen senaste tiden som den gått från att bara utgöra några få fall, till att utgöra något fler fall, men fortfarande är väl inte Alfa den dominerande mutationen i Sverige?

Vi får hoppas att vaccinen ger effekt, men jag vågar nog inte ropa hej ännu. Eldprovet blir ju på något vis vad som händer under hösten. 6-8 veckor efter skolstart. Då vet vi.
Citera
2021-06-30, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Ofattbart att det finns föräldralösa stackare här som vräker ur sig skit om att äldre och de som är sjuka inte räknas som människor och ändå kunde få avlida med covid.

Det är fullt naturligt att dö av infektion om man är gammal och sjuk. Det händer varje år, trots influensavaccin m.m.

Citat:
Vi som ser allvaret i pandemin är enligt deras utsagor sängvätare och oroliga stackare är ett bevis för att de ser för mycket på amerikanska krigsfilmer där de får sådan skit ifrån. Troligen har de aldrig själva gjort militärtjänst och hade de fått mönstra hade de fått frisedel på grund av att de bedömts som psykiskt instabila.

Du som är rädd för covid kan få vaccin. Jättebra, eller hur?

Citat:
Det finns många som trots de ätit rätt kost och motionerat regelbundet har utslitna kroppar på grund av fysiskt tungt arbete och behöver mediciner mot värk mm och dessa tycker de att de kan lika gärna avlida av covid. Icke humana grisar som skriver skit här som troligen är arbetslösa stackare.

Vaddå? Är du antivaxxare? Tror du inte att vaccinen fungerar på utslitna kroppar?

Citat:
Min far blev 90+ men hade garanterat inte klarat covid då tufft arbetsliv sedan han var barn hade satt sina spår och är en person som ni tycker inte räknas som människa som ska få leva. Fy faen får sådant. Han gick 6-årig grundskola sedan arbetade han fram till 65 år och fick problem med hälsan som 70 åring men klarade sig fram till 90+ med hjälp av mediciner.

Varför skulle han inte få vaccin menar du? Eller är du antivaxxare som tror att vaccinen inte fungerar? Eller är du sängvätare?
Citera
2021-06-30, 10:44
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe
.. Ok.. du som är allvetare.. hur många har haft C19 enligt dig?

Tänk nu efter innan du svarar...
- Om större andel har haft C19.. så visar det på lägre dödlighet
- Om färre har haft C19.. samtidigt som pandemin "rasat" i 1.5 år nu.. så visar det att viruset egentligen inte är så smittsamt så att det motiverar social distansering, munskydd, tvångsvaccinering och för att inte tala om vaccinationspass

hur ska du ha det?

Ska bli intressant att se vilket ordbajseri som kommer komma från dig nu.

Jag tror någonstans mellan 1 och 2 miljoner varit smittade av sars-cov2. Att du sätter upp kriterier bevisar ingenting. Man har ju visat att det är paretofördelningen som styr, dvs 20% står för 80% av smittspridningen, kanske så lågt som 10%. Tvångsvaccinering behövs bara för sådana som dig, normala människor vaccinerar sig, håller avstånd osv.
Citera
2021-06-30, 10:45
Medlem
negrofobens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otrolig
Fortsatt bra utveckling på IVA. Just nu har ingen region 10 eller fler inlagda och 6 regioner har inga. Just nu totalt runt 40 inlagda - tog till slutet av juli ifjol tills vi var på samma nivå.

Vaccinen fungerar kan man konstatera.
Absolut!
Nu kommer det även rapporter om att Pfizer och modernas vaccin kan ge livslångt skydd!
Riktigt lovande…
Citera
2021-06-30, 10:46
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Jag kan bara hålla med dig till 110% i det du skriver. De tycker väl att de är roliga kanske, vad vet jag. Dessvärre finns ju deras åsikter på riktigt. De som anordnade marschen "för frihet och sanning" snackar ofta om att man "ska ta hand om sin hälsa" som ett alternativ till vaccineringar, mediciner och restriktioner som syftar till att trycka tillbaks smittspridningen. Men precis som du är inne på fattar de ju ingenting och jag tror liksom du att de inte har särskilt god hälsa själva.

Den stora förnekaren är väl sådana som du som vägrar att se den röda tråden och varför så många blir sjuka? Ja det beror absolut på skräpet vi äter i västvärlden. Ju mer tiden går med fel kost desto sjukare blir man i covid. Det finns bara ett sätt att ändra på detta. Sluta äta skitmaten!

Det har gått över ett år nu och tror du folk har ändrat sig? Nope... De väntar hellre på att big pharma och poltikerna ska komma och rädda deras rumpor istället för att ta tag i grundorsaken till varför så många blir risiga.
Citera
2021-06-30, 10:47
Medlem
Otroligs avatar
Citat:
Har verkligen smittspridningen minskat så mycket snabbare i år ifråga om hastighet? Ifråga om kalendern ligger vi väl nu kanske 3 veckor före? Vad gäller Alfa är den ju elakare som du säger, men trots att den är omskriven är det en ganska ny företeelse i Sverige. Det är väl egentligen senaste tiden som den gått från att bara utgöra några få fall, till att utgöra något fler fall, men fortfarande är väl inte Alfa den dominerande mutationen i Sverige?

Vi får hoppas att vaccinen ger effekt, men jag vågar nog inte ropa hej ännu. Eldprovet blir ju på något vis vad som händer under hösten. 6-8 veckor efter skolstart. Då vet vi.
Jämförelsevis låg vi kring 8 nya inlagda/dag på IVA vid den här tidpunkten ifjol - nu verkar det redan vara i spannet 1-2. Detta trots att Alpha är mer smittsamt, färre restriktioner ifjol och ungefär samma väder.

Alpha-varianten är den brittiska och har dominerat i Sverige under hela våren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in