2021-06-29, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PappaTribe
Hej!
Kort o gott, arbetsgivaren kräver tillbaka använda arbetskläder efter uppsägning, skickat ner arbetskläder från annan ort, arbetsgivare påstår att det saknas saker och har nu dragit av ca 2000 från lönen. "EJ returnerade arbetskläder"

Det är kollektivavtal, inget står i anställningsavtalet eller uppsägningen om några arbetskläder.

Nej jag har inte snott några kläder och jag hittar inte på, tacksam för snabbt svar.

Får man göra såhär?

Jag har vid ett tillfälle fått ett sådant krav och sände då allt och fick min lön.

Det är då viktigt att se förhistorien - när jag började fick jag en instruktion för vilka kläder olika befattningshavare skulle ha. Med denna instruktion fyllde jag i en beställning och undertecknade den. Allt var dokumenterat, reglerat och formellt. Jag kan inte komma ihåg om det fanns någon skrivning om att återlämna.

Slutsatsen är att TS bör fråga arbetsgivaren om dokumentaton / kvitton på kläder som de lämnat ut.
Citera
2021-06-29, 12:20
Medlem
Hur har du skickat tillbaka kläder då? Via internpost?
Citera
2021-06-29, 12:20
Medlem
PappaTribes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Covid1337
Trasiga eller inte. Är dom trasiga så skicka in dom annars kan ju arbetsgivare tro du bluffar. Finns ingen lagstadgad frist vad jag vet utan är mer sunt förnuft, en vecka?

Då kanske TS dröjt för länge? Flera veckor? Det framgår inte i texten

Vad säger lagen om återlämning av arbetskläder efter uppsägning? 1 timme, 1 dag, 1 månad?

Arbetsgivaren fick kläderna ungefär efter en vecka.
Citera
2021-06-29, 12:22
Medlem
Behåll. Låt oss se hur långt dom kan gå för att få tillbaka gamla loppiskläder.
Citera
2021-06-29, 12:27
Medlem
PappaTribes avatar
Vill tacka alla för snabba svar jag vill ju helst lösa allt utan fack men får gå den vägen om det inte löser sig.

❤️
Citera
2021-06-29, 12:28
Medlem
PappaTribes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av salsadansaren

Haha, vill helst slippa tänka på hen öht.
Citera
2021-06-29, 12:29
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Vad säger lagen om återlämning av arbetskläder efter uppsägning? 1 timme, 1 dag, 1 månad?

Arbetsgivaren fick kläderna ungefär efter en vecka.

Nää.. någonting haltar ordentligt i denna historien.

1. Varför tycker du att det är Ok att behålla något som företaget äger? Tänker du likadant om en mobil, laptop, verktyg?
2. När hämtade du ut kläderna.. var det i direkt anslutning till uppsägningen? Hur gamla och slitna var de egentligen?
3. Förhoppningsvis har du fått lön för utfört arbete.. tycker du att där är en del annat som du ska kunna få behålla efter anställningens upphörande? Vad?
4. Hur var skilsmässan.. var det du som sade upp dig eller var det arbetsgivaren

Lätt att gapa om rättigheter men samtidigt glömma bort skyldigheter
Citera
2021-06-29, 12:39
Medlem
Citat:
Hej!
Kort o gott, arbetsgivaren kräver tillbaka använda arbetskläder efter uppsägning, skickat ner arbetskläder från annan ort, arbetsgivare påstår att det saknas saker och har nu dragit av ca 2000 från lönen. "EJ returnerade arbetskläder"

Det är kollektivavtal, inget står i anställningsavtalet eller uppsägningen om några arbetskläder.

Nej jag har inte snott några kläder och jag hittar inte på, tacksam för snabbt svar.

Får man göra såhär?

Har de kläder som ag vill ha åter redan lämnats igen eller har de aldrig varit i er besittning?
Är plaggen utkvitterade så att det finns listor på vad som var och en förfogar över?

Är oavsett riktigheten i kravet tveksam till att det är tillåtet att innehålla del av lön, däremot kan de givetvis låta domstol avgöra riktigheten i kravet.
Citera
2021-06-29, 12:47
Medlem
Jthunderas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av salsadansaren

Du tror inte att nuläget är exakt vad AG vill uppnå? Dvs att de sparar in 2000 kr + soc avg på "uteblivna" kläder. Nu har de täckt kostnaden för kläder till en-två nya personer.

TS: Har du kvitterat ut kläder så det finns dokumenterat och de nu saknas så får du betala. Återlämningen bör då ha skett på plats och bockats av mot en ny lista samt signerats.
Senast redigerad av Jthundera 2021-06-29 kl. 12:49.
Citera
2021-06-29, 12:58
Medlem
staticages avatar
Hade ett jobb där man gjorde så.

När jag började och skulle ha arbetskängor så fick jag ett par använda.

Stövlar använda två storlekar för stora.

Jobbade ute,vinterjacka var en vårjacka,argumentet var att rörligheten var
Bättre

Vart kvar i några månader innan jag hittade nytt.
Citera
2021-06-29, 13:18
Medlem
Har arbetat på ett par firmor inom bygg och transport. Vissa ställen har haft attityden, "saknar du ett plagg, åker du till Swedol och hämtar". Dessa firmor har aldrig förväntat sig något tillbaka, personlig skyddsutrustning är just personlig i deras värld.

Ett ställe jag jobbade på, informerade vid start att de hyrde. Gick något sönder, eller skulle tvättas, så angav man det på en app, 24 timmar senare hade man på kontoret nya att hämta, det gamla skulle läggas i en korg för att skickas tillbaka. Där var det ju helt självklart att man skulle lämna tillbaka vid slutet på anställningen. Lika självklart var det att det fanns en förteckning över den utrustningen jag hade hemma.

Att en AG, utan att meddela, kvittar på lönen, låter inte helt korrekt som Nordiad är inne på. Jag skulle blanda in facket vid det tillfället, då det i min värld är ett övertramp av företaget som förtjänar fackets inblandning.
Citera
2021-06-29, 13:25
Medlem
george.sthlms avatar
dom enda jag känner till som har denna policy är bemanningsföretag i bottenträsket
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in