• 2
  • 3
2021-06-29, 13:28
Medlem
Ganonitos avatar
De har rätt att kräva tillbaka kläderna ja. Det är standard i de flesta branscher som har arbetskläder med företagets namn på. Vet du med dig att det som arbetsgivaren säger saknas verkligen saknas? Så att de inte bara hittar på.
Citera
2021-06-29, 13:57
Medlem
sebnies avatar
Beror helt på vad för regler som gällde vid utkvitteringen.

T.ex. jag råkade ut för en praktikplats att jag kvitterade ut kläder. Sedan när de skulle återlämnas så stod det "Lägg ALLTID med lappen med en streckkod och ett nummer med när du återlämnar kläderna".

Den lappen som man fick vid utkvittering, hade jag dock slängt, för jag tyckte inte den var viktig. Det stod på lappen att man skulle spara den till återlämning men jag tyckte liksom, det är bara en jävla lapp med en streckkod på.

Fick betala rubbet, men fick avdrag på priset då jag var praktikant (gällde alla praktikanter som råkat förstöra eller bli av med kläderna). Var visserligen mitt eget fel. Men visade sig sedan att lappen används för att pricka av vilka som återlämnat kläderna, och när de fick mina kläder utan lapp, ja då bara de tackade och tog emot utan att "pricka av" kläderna som återlämnade.

Kan det vara något liknande i TS fall? Att man inte skickat med något kvitto eller lapp, och nu vet inte företaget vems kläder som blivit återlämnade. Och de bara hängt in kläderna i garderoben så nu har de 1 uppsättning mer kläder än de "ska ha" enligt lagerstatus.
Citera
2021-06-29, 18:05
Medlem
Så många jönsar i tråden.

Arbetsgivare får ej göra en kvittning på lön utan arbetstagarens medgivande, dom ska betala ut lön som vanligt sen skicka in en fordran som du kan bestrida och dom helt enkelt får ta upp det in domstol.
Citera
2021-06-29, 19:32
Medlem
Normalsaltatsockers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KalleKofot

Arbetsgivare får ej göra en kvittning på lön utan arbetstagarens medgivande, dom ska betala ut lön som vanligt sen skicka in en fordran som du kan bestrida och dom helt enkelt får ta upp det in domstol.
Fast om du inte lämnar tillbaka AG´s egendom vad kallas det?
Citera
2021-06-29, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Normalsaltatsocker
Fast om du inte lämnar tillbaka AG´s egendom vad kallas det?
Olovligt brukande exempelvis.
Citera
2021-07-05, 20:56
Medlem
PappaTribes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KalleKofot

Det drogs rakt av, inget sades heller till mig om vad som gäller, finns inga avtal på några arbetskläder jag har kritat på, har kollat vad som gäller i kollektivavtalet och det står ingenting där heller, jag har blandat in facket nu så vi får se vad som händer.

Tack återigen för alla svar
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in