2021-06-28, 19:18
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Om du kör utan att hålla i ratten så var det förutbestämt. Det var förutbestämt att Hitler skulle orsaka miljoners död och lidande. Det var förutbestämt att jag inte skulle ha anlag för prostatacancer, som jag fick reda på häromdagen. Det var förutbestämt att andra skulle få cancer.

Jaha, jo det är ju onödigt att hålla i ratten om det var förutbestämt att jag skulle krocka.

Om du fick reda på att du var determinerad att krocka, skulle du släppa ratten då?

Jag agerar som om jag är en agent med fri vilja. Kan det ha ett högre överlevnadsvärde än att vara dum tror du?
Citera
2021-06-28, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Jaha, jo det är ju onödigt att hålla i ratten om det var förutbestämt att jag skulle krocka.
Superdeterministen använder determinism på alla nivåer. Ditt beteende är också determinerat, inklusive hur du förhåller dig till ratten om en krock är determinerad.

Citat:
Om du fick reda på att du var determinerad att krocka, skulle du släppa ratten då?
Samt om man släpper den, är det bara därför det var determinerat att man krockar?

Citat:
Jag agerar som om jag är en agent med fri vilja. Kan det ha ett högre överlevnadsvärde än att vara dum tror du?
Fast om superdeterministen har rätt så agerar du precis som om du är en agent utan fri vilja, vilket innefattar att du upplever det som att du agerar som om du har fri vilja.
Citera
2021-06-28, 22:06
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BuggaMigInte
Superdeterministen använder determinism på alla nivåer. Ditt beteende är också determinerat, inklusive hur du förhåller dig till ratten om en krock är determinerad.

Samt om man släpper den, är det bara därför det var determinerat att man krockar?

Fast om superdeterministen har rätt så agerar du precis som om du är en agent utan fri vilja, vilket innefattar att du upplever det som att du agerar som om du har fri vilja.

Otestade teorier om verkligheten, men visst...vi kan ju säga att superdeterminismen kan vara sant. Vi vet för lite heltenkelt.

Vi kan lika gärna leva i ett Universum där verkligheten skapas som en virtuell representation av medvetandet, liksom Universum, kvantfysiken, rumstiden och neuronerna i din hjärna.
Citera
2021-06-28, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren
Otestade teorier om verkligheten, men visst...vi kan ju säga att superdeterminismen kan vara sant. Vi vet för lite heltenkelt.
Personligen skulle jag inte sträcka mig till att påstå att något som dyker upp inuti ett mänskligt sinne kan vara sant.

Citat:
Vi kan lika gärna leva i ett Universum där verkligheten skapas som en virtuell representation av medvetandet, liksom Universum, kvantfysiken, rumstiden och neuronerna i din hjärna.
Visst, primärt medvetande. Betydligt mer träffsäker modell.
Citera
2021-06-28, 22:36
Medlem
Citat:
Om superdeterminism råder så är han bara möjlig om han agerar som om han hade fri vilja. Darwins öde skulle vara att välja bort honom annars.

Hur skiljer sig det från att ha fri vilja på riktigt?
Citera
2021-06-28, 22:38
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Personligen skulle jag inte sträcka mig till att påstå att något som dyker upp inuti ett mänskligt sinne kan vara sant.

Visst, primärt medvetande. Betydligt mer träffsäker modell.

Det är en modell som förklarar många av kvantfysikens paradoxer, och det finns lite observerbara fynd på senare tid som pekar åt det hållet:

https://iopscience.iop.org/article/10.1088/1475-7516/2021/05/048

Givetvis vet vi väldigt lite just nu, tror inte det går just nu på att vara säker på något alls. Inte ens att kausala orsaksband styr Universum.

Annars så har ju redan Von Neumann inne på sådana tolkningar av observatörproblematiken, där verkligen medvetandet skapar dekoherens:

https://en.wikipedia.org/wiki/Von_Neumann–Wigner_interpretation

För att leka med påve-argumentet som används i denna tråd, så var nog Von Neumann smartare än vad du är, möjligen den intelligentaste personen som någonsin har existerat.
Senast redigerad av Naknekejsaren 2021-06-28 kl. 23:16.
Citera
2021-06-28, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Om superdeterminism råder så är han bara möjlig om han agerar som om han hade fri vilja. Darwins öde skulle vara att välja bort honom annars.

Hur skiljer sig det från att ha fri vilja på riktigt?
Nå, man kan leka med superdeterminism för att få lite perspektiv på vad motparten menar med att ingen fri vilja finns.

Jag vet inte vad du menar med "på riktigt." Som jag pratat om så ser jag fri vilja som en analys som alla som upplever en distinktion mellan inre och yttre faktorer är kapabla att göra.
Citera
2021-06-28, 23:20
Medlem
Citat:
Det är en modell som förklarar många av kvantfysikens paradoxer, och det finns lite observerbara fynd på senare tid som pekar åt det hållet:

https://www.researchgate.net/publication/308663733_On_decoherence_in_quantum_gravity

Givetvis vet vi väldigt lite just nu, tror inte det går just nu på att vara säker på något alls. Inte ens att kausala orsaksband styr Universum.

Annars så har ju redan Von Neumann inne på sådana tolkningar av observatörproblematiken, där verkligen medvetandet skapar dekoherens:

https://en.wikipedia.org/wiki/Von_Neumann–Wigner_interpretation

För att leka med påve-argumentet som används i denna tråd, så var nog Von Neumann smartare än vad du är, möjligen den intelligentaste personen som någonsin har existerat.
Vet inte om du missade det, men jag höll med om att primärt medvetande är en rimligare modell.

I vilket fall krävs intelligens just för att hitta på invecklade teorier. Verkligheten är mer uppenbar än vad vatten är för fiskar. För man kan väl inte definiera något som är mer uppenbart än verkligheten? För att missa den måste man blunda på ett eller annat sätt.
Citera
2021-06-28, 23:23
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Vet inte om du missade det, men jag höll med om att primärt medvetande är en rimligare modell.

I vilket fall krävs intelligens just för att hitta på invecklade teorier. Verkligheten är mer uppenbar än vad vatten är för fiskar. För man kan väl inte definiera något som är mer uppenbart än verkligheten? För att missa den måste man blunda på ett eller annat sätt.

Heh, detekterade sarkasm...men jag hade väl fel.

Upplevelsen av verkligheten är det verkligaste som finns, vilket inte betyder att det som vi ser omkring oss existerar rent objektivt som Ding an sich, snarare är det just vår subjektiva upplevelse av vad vi ser omkring oss som är Ding an sich.
Senast redigerad av Naknekejsaren 2021-06-28 kl. 23:25.
Citera
2021-06-28, 23:33
Medlem
Citat:
Det kan ju vara så att något alltid existerat.
Som ett fält av något fundamentalt medvetande.

Homo Sapiens verkar ha någon intuition för detta, och brukar kalla det för Gud.

"alltid existerat" är samma metafysiska lösning som "gud", "uppstod ur ingenting".
Citera
2021-06-28, 23:38
Medlem
Citat:
Jag trodde det eftersom du pratade om en start som jag antar inte är just nu?

Så vi upplever att vi nystar i upplevelser och upplever därefter att en "verklighet" "verkar" "existera."

För det första låter det precis som en efterhandskonstruktion, ungefär som någon med falska minnen som konstruerar skäl till något som aldrig inträffat.

För det andra låter det som att det inte är något annat än upplevelser det heller... eller?

Vi kan prata om allt i upplevelsen, det innebär inte att separation existerar...?

Som jag skrev i förra inlägget, så ja, som du säger så är allt till syvende och sist upplevelser. Men vi kan börja jobba med vad som även verkar vara en objektiv verklighet. (separation är det troligen inte)
Citera
2021-06-28, 23:42
Medlem
Citat:
Kan jag inte bestämma mig för att åka till Jönköping imorgon?

Jo, men huruvida du bestämmer dig för det kan styra lika lite som du kan testa vara nazist imorgon.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in