Citat:
Jag uppfattar det snarare som att vi simulerar alternativen genom en inre dialog när vi gör övervägda beslut, vilket är en återanvändning av den språkförmåga vi ändå behöver när vi kommunicerar med andra människor. Vi blir medvetna om dialogen eftersom den aktiverar samma delar av hjärnan som används när vi hör andra människor tala till oss.Om vi tänker oss ett experiment liknande Libets experiment, där man ska sitta och titta på en lampa och trycka på en knapp så fort man ser lampan tändas.
Lampans ljus är då ett slags ord, och därför måste språkdelen i hjärnan vara involverad i att förstå det ordet.
Och sen ska du svara på ett lämpligt sätt, dvs trycka på knappen. Och eftersom den knapptryckningen också är ett slags ord, så är det språkdelen i hjärnan som fattar det beslutet också.
Och det är då även språkdelen som fattar beslut om alla andra av våra viljestyrda handlingar.
Och då har vi alltså medvetandet och utföraren/beslutsfattaren i samma del av hjärnan. Och det är då så att den delen syftar på sig själv när den säger "jag ser", "jag hör", "jag vill", "jag vet", "jag tycker", "jag minns" mm.
Vi kan tro att språkdelen bara gissar att vår hjärna upplever allt detta, men är det inte mer troligt att språkdelen faktiskt upplever allt det som den säger sig uppleva, och att den fattar beslut (tex vad den ska säga) utifrån det som den upplever (inkl tankar) och speciellt utifrån hur det känns för den?
Men har den delen i så fall fri vilja?
Ja, den fattar ju alla beslut. Och den kan om den vill besluta tex att kroppen ska hoppa ner i ett eldhav, men varför skulle den vilja göra det när den vet hur ont det skulle göra?
Rädslan för smärtan kommer hindra den från att göra eller ens tänka på att göra något sådant, förutsatt att inget blir fel i hjärnan.
Lampans ljus är då ett slags ord, och därför måste språkdelen i hjärnan vara involverad i att förstå det ordet.
Och sen ska du svara på ett lämpligt sätt, dvs trycka på knappen. Och eftersom den knapptryckningen också är ett slags ord, så är det språkdelen i hjärnan som fattar det beslutet också.
Och det är då även språkdelen som fattar beslut om alla andra av våra viljestyrda handlingar.
Och då har vi alltså medvetandet och utföraren/beslutsfattaren i samma del av hjärnan. Och det är då så att den delen syftar på sig själv när den säger "jag ser", "jag hör", "jag vill", "jag vet", "jag tycker", "jag minns" mm.
Vi kan tro att språkdelen bara gissar att vår hjärna upplever allt detta, men är det inte mer troligt att språkdelen faktiskt upplever allt det som den säger sig uppleva, och att den fattar beslut (tex vad den ska säga) utifrån det som den upplever (inkl tankar) och speciellt utifrån hur det känns för den?
Men har den delen i så fall fri vilja?
Ja, den fattar ju alla beslut. Och den kan om den vill besluta tex att kroppen ska hoppa ner i ett eldhav, men varför skulle den vilja göra det när den vet hur ont det skulle göra?
Rädslan för smärtan kommer hindra den från att göra eller ens tänka på att göra något sådant, förutsatt att inget blir fel i hjärnan.
De flesta beslut fattar vi utan att överväga dem genom en inre dialog och då förblir vi omedvetna om dem. Första gången du satte dig på en cykel var du förmodligen medveten om vartenda varv du trampade med pedalerna. När du lärt dig cykla så vet hjärnan hur den brukar göra med fötterna och då finns det inget behov att överväga hur du skall trampa. Därför trampar du omedvetet när du väl lärt dig cykla, vilket dock på inget vis har fråntagit dig kontrollen över dina fötter. Du väljer fortfarande hur du skall röra fötterna, men du kan göra dessa val utan att reflektera över dem.
Libets experiment handlar om att träna försökspersoner att fatta slumpmässiga beslut genom att trycka på en av två knappar. Personen blir tillsagd att den måste välja men att utfallet saknar betydelse. När försökspersonen upprepat experimentet hundra gånger så har hjärnan lärt sig vad den skall göra utan att behöva överväga vilken knapp den skall trycka på. Personen blir medveten om vilken knapp den kommer trycka på först när hjärnan redan gjort sitt val. Men den gör likväl ett val som dock är så oviktigt att det inte kräver något medvetet övervägande. Varför lägga energi på något som ändå inte spelar någon roll?
Senast redigerad av WbZV 2021-02-10 kl. 20:38.
Senast redigerad av WbZV 2021-02-10 kl. 20:38.