2021-06-27, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Varför blev Wittgenstein rasande? Vad tjänade hans känsloyttring för syfte om han ansåg att omgivningen inte lät sig påverkas?
Det är mest troligt en instans av den typ av kognitiva dissonans som Redox anklagar andra i tråden för att besitta?

Eller så var Wittgenstein "upplyst" och agerade utan förväntningar på något specifikt resultat. Vem vet. ^^
Citera
2021-06-27, 23:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Varför blev Wittgenstein rasande? Vad tjänade hans känsloyttring för syfte om han ansåg att omgivningen inte lät sig påverkas?

Han blev rasande för att prat om moral är hyckleri. Om det alls finns moral så är det verkligen inte de som utger sig för att vara moraliska som är det.
Citera
2021-06-28, 06:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Det existerar bara orsak och verkan, ja. Med den insikten är det "ansvar" som är det verkligt hycklande, för det innebär att man låtsas att något annat hade kunnat ske än det som skedde. I verkligheten förtjänar inte en nobelpristagare beröm och en massmördare förtjänar inte klander. För det gäller naturligtvis alla att ingen har ansvar.

Som sagt, vilken position man intar i problemet om viljans frihet är inte utan återverkningar i verkligheten när positionen blir en levande trosföreställning. Men betänk att lika lite som religiösa trosföreställningar stöds av verklig evidens, finns det något substantiellt som stöder eller ger evidens åt predestinationsläran som du så beredvilligt omfamnar. Den stämmer inte heller med de intuitioner vi normalt har, något som inte är helt oväsentligt. Filosofi bör, enligt min mening, innefatta ett kritiskt förhållningssätt och ett visst mått av skeptisism till auktoriteter, även om de så heter Arthur Schopenhauer, Friedrich Nietzsche eller Ludwig Wittgenstein.
Citera
2021-06-28, 11:42
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stigtew
Fri vilja säger att man kan bestämma något som ligger i framtiden, dvs utanför nuet, vilket är omöjligt.

Jag kan bestämma mig för att åka till Jönköping imorgon.
Citera
2021-06-28, 12:26
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Det är bara inskränkt. Wittgenstein tyckte som sagt inte ens att han kunde hata Hitler. Man kan rasera någons liv i Sverige för att de röker en joint, ett offerlöst brott. Snacka om hyckleri! Det enda ansvarsfulla skulle vara att inte föröka sig och därmed undvika att pracka på andra tillvarons förbannelse.

Men samhällscharaden behöver bl.a. lögnen om ansvaret för att kunna fortgå.
Men enl dig kan de ju inte välja att göra något annat än vad de faktiskt gör (rasera människoliv, hyckla, föröka sig, leka charader...), så varför är du så förbannad? Har DE (samhället, whatever) ändå ett ansvar? Vad menar du egentligen? Vet du ens själv vad du menar?
Citera
2021-06-28, 12:56
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Det existerar bara orsak och verkan, ja. Med den insikten är det "ansvar" som är det verkligt hycklande, för det innebär att man låtsas att något annat hade kunnat ske än det som skedde. I verkligheten förtjänar inte en nobelpristagare beröm och en massmördare förtjänar inte klander. För det gäller naturligtvis alla att ingen har ansvar.

Förutom det är det s.k. rättssystemet inte alls skapat för att skipa rättvisa. Det har med makt och tidigare med ritualer att göra.

Bara att läsa. Inte så bra som originalet, förstås, men fullt begripligt: The genealogy of morals

När du använder ord som "beröm", "förtjänar", "klander" och "ansvar", så glömmer du plötsligt bort att dessa begrepp också speglar principen om orsak och verkan.
Det är ju inte så att det dessa begrepp representerar plötsligt försvinner för att vi använder en hårt deterministisk modell för att beskriva verkligheten. Menar du det?
Om begreppen uppstått i en deterministisk värld så är begreppen deterministiska när vi skrapar på ytan.

Det är helt logiskt att en massmördare blir "klandrad" av samhället eftersom "klandret" representerar något som har överlevnadsvärde.
Det är också helt logiskt ur ett deterministiskt perspektiv att nobelpristagare åtnjuter status och beröm. I annat fall hade nobelpriset inte existerat. Håller du inte med?
Citera
2021-06-28, 14:58
Medlem
Flammarions avatar
Citat:

Det finns inget ansvar därför att allt är förutbestämt. Att kräva ansvar är vad som verkligen är hyckleri.

Du menar att jag inte behöver hålla i ratten när jag kör. Eller vad menar du egentligen?
Kan du ha missuppfattat något? Är det helt uteslutet?
Citera
2021-06-28, 15:28
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Det existerar bara orsak och verkan, ja.

Det är faktiskt mycket märkligare än så i kvantfysiken. Verkan skapar ibland orsaken, och konstiga loopar skapar sig själva, ungefär som två händer som ritar varandra.

Utöver det så finns det ingen orsak bakom vad den absoluta slumpen trollar fram. När en etta eller nolla trollas fram (eller olika spin) finns inte en orsak bakom varesig ettan eller nollan.

Citat:
Det finns inget ansvar därför att allt är förutbestämt.

Framtiden är definitivt inte förutbestämt, du använder dig av 1800-talsfysik när du uttrycker dig så.
Senast redigerad av Naknekejsaren 2021-06-28 kl. 15:33.
Citera
2021-06-28, 15:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Jag kan bestämma mig för att åka till Jönköping imorgon.

Vilket beror på faktorer som att du kanske måste åka dit i arbetet, vill åka dit för att du har semester, att du har varit där förut, hur mycket pengar du har, att du har tillgång till bil, hur vädret är, att du kanske ska träffa någon som bor där osv osv osv. Alla dessa saker bestämmer om du kommer att åka eller ej, inte någon "fri vilja".
Citera
2021-06-28, 15:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Du menar att jag inte behöver hålla i ratten när jag kör. Eller vad menar du egentligen?
Kan du ha missuppfattat något? Är det helt uteslutet?

Om du kör utan att hålla i ratten så var det förutbestämt. Det var förutbestämt att Hitler skulle orsaka miljoners död och lidande. Det var förutbestämt att jag inte skulle ha anlag för prostatacancer, som jag fick reda på häromdagen. Det var förutbestämt att andra skulle få cancer.

Påhoppen om att jag blir upprörd är patetiska. Det är naturligtvis så att man känslomässigt reagerar på något även om man vet det är förutbestämt.

Skitarna i tråden fattar inte heller hur patetiska de är när de på allvar påstår att de skulle vara intelligentare, mer moraliska eller veta mer än män som Einstein och Wittgenstein.

Det är visserligen argumentum ad Hitlerum men få liknelser är så träffande som att optimister är som nazister, d.v.s. de hycklar att det är de som är de goda, samtidigt som de leker med människors liv och projicerar sin egen ondska på andra. Det är väl för att de är så goda också som de mordhotar Martin Butler.
Senast redigerad av Redoxreaktion 2021-06-28 kl. 16:10.
Citera
2021-06-28, 16:26
Bannlyst
Så länge som de som yrar om moral och ansvar inte är antinatalister så är de ju definitivt inte seriösa. Vill du vara moralisk på riktigt? Skaffa då inga barn och se till att ingen annan gör det heller. Det är den största insats man kan göra för att minska lidandet.

Men den här äckliga charaden som man kallar samhället är en osmält soppa av olika livslögner som inte hänger ihop. Det är ju därför snutjävlarna och militären behövs, för det s.k. samhället kan inte bestå utan tvång.
Citera
2021-06-28, 19:11
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Vilket beror på faktorer som att du kanske måste åka dit i arbetet, vill åka dit för att du har semester, att du har varit där förut, hur mycket pengar du har, att du har tillgång till bil, hur vädret är, att du kanske ska träffa någon som bor där osv osv osv. Alla dessa saker bestämmer om du kommer att åka eller ej, inte någon "fri vilja".

Jaha, vad är skillnaden, förutom att du krånglar till det?
Kan jag inte bestämma mig för att åka till Jönköping imorgon?

Så länge inget hindrar mig att åka så är jag fri att göra det, alltså gör jag det av fri vilja.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in