2021-06-28, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av syserror
Riskspridning, mina långsiktiga investeringar som är passiva och där regel 2-4% Max per investering och har världen över i över 10 länder och valutor för hantera alla olika risker.

Är du säker på att du inte ska diversifiera mer?
Citera
2021-06-28, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av quantchad
Är du säker på att du inte ska diversifiera mer?

Har mer länder i Afrika som jag ska in i, fortfarande får 20-150% ränteinkomster så har hög avkastning.
Citera
2021-06-28, 17:26
Medlem
happilappis avatar
För att den vanlige investeraren är för dum för att förstå hur man investerar och roterar ur specifika sektorer.
Citera
2021-06-28, 17:31
Medlem
Citat:
Galningarna lyssnar ändå inte och köper gamestop för alla sina pengar. De som lyssnar är oftast de lite mer seriösa investerarna som kanske hade gjort bättre i att välja ett fåtal aktier som de har ett starkt case för. Diversifieringsråden tycker jag har ett bra syfte, men dåligt resultat. Vad tycker ni?

Tror det handlar mycket om att banken vill skydda sig själva samt bättre vinstmarginal.

Om banken rekommenderar dig endast en fond och den går ner så tappar du väldigt mycket tillit till
banken.

Om de rekommenderar fem fonder och 3/5 går ner så tänker du "men de hade rätt i 2/5!" jag ger dem en chans till!

Om alla fem fonderna går ner så är det troligt global lågkonjunktur som de kan skylla på.

Det är också lättare för banken att se till så din portfölj ger bra avkastning åt banken då de kan inkludera fonder där de har väldigt bra avans.

Banken vill sko sig på din bekostnad så länge som möjligt. Tvivlar på att någon bank rekommenderar typ Avanza Zero Sverige..
Citera
2021-06-28, 18:30
Medlem
Knutte_Ninjas avatar
Citat:
Buffett hade bara tre bolag under 80-talet. Han tycker diversifiering inte makear sense för någon som vet vad den gör. Skulle anse att han är seriös. Att han nu har massor med bolag beror nog snarare på de enorma pengarna berkshire investerar, då är det svårt att gå all in i ett företag pga likviditet när man vill sälja och köpa.

Que? Det stämmer inte, hans strategi har typ alltid varit att ha hälften av investeringarna i portföljens fem största bolag.
Citera
2021-06-28, 19:03
Medlem
Citat:
Kan ju säga att jag har lyckats ganska bra genom att inte diversifiera.

Även jag måste få hoppa in här och säga att jag har lyckats ganska bra också genom att ha lejonparten av mina aktier i ett vinnande bolag.
Det bästa bolaget man kan ha i Sverige idag med tanken på utdelningarna.

Jag kan inte heller säga att jag riktigt förstår allting var för de säger diverse fel Det är det bästa
De kör gärna med mantrat" lägger inte alla äpplen i samma korg"
Men varför ska jag lägga några äppel i en annan korg De kanske inte lika bra?

Jag förstår hur de tänker men jag håller inte riktigt med dem. Ska du köra kortsiktigt så tycker jag att det är bäst att hålla sig till ett bolag som man verkligen kan.

Det var kul att någon annan här inget sådant nämnde Norwegian som ett skräckexempel.
Det var även göra en annan tidigare skribent som tjafsar om att det är så värt eller inte värt att köpa denna aktien.

Jag hävdade också med åsnas envishet med att det var ganska bra om man inte satsar hela sitt sparade kapital, den där Flashback killen idiotförklarad mig. Fast jag sålde för ett par veckor sedan och gjorde en förtjänst på 20 %.
Denna killen tyckte istället man skulle satsa på flygplatserna och inte flygbolagen.
Citera
2021-06-30, 00:30
Medlem
Citat:
Kan ju säga att jag har lyckats ganska bra genom att inte diversifiera.
Diversifiera är en sak. Spridda risker. Men jag har SJÄLV legat i högrisk konsekvent i 20-25 år. Har insatsen x 4 ca. Insatt ca 800000 kr numera 3,1 millar.
Inga ändringar när börserna faller utan ligg kvar och köp mer när börsen fallit. Klappat o klart. Har sänkt risken avsevärt då jag uppnått pensionen och använder slantarna !
Citera
2021-06-30, 01:32
Medlem
Dom förespråkar att man ska diversifiera eftersom att dom vet om att majoriteten av småsparare inte vet vad dom sysslar med på börsen. Sprida riskerna är en bra metod för att skydda sig mot okunskap

Och nu vet jag att jag kommer att få en flock av självutnämnda börsmäklare emot mig som kommer demonstrera i ren frustration angående mitt påstående...
Senast redigerad av Cub77 2021-06-30 kl. 01:39.
Citera
2021-06-30, 07:31
Medlem
Triremers avatar
För att i teorin kan du då uppnå en "effektiv" portfölj dvs den som ger högst avkastning givet en viss risk. https://en.wikipedia.org/wiki/Efficient_frontier
Citera
2021-06-30, 07:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cub77
Dom förespråkar att man ska diversifiera eftersom att dom vet om att majoriteten av småsparare inte vet vad dom sysslar med på börsen. Sprida riskerna är en bra metod för att skydda sig mot okunskap

Och nu vet jag att jag kommer att få en flock av självutnämnda börsmäklare emot mig som kommer demonstrera i ren frustration angående mitt påstående...

Problemet är inte hitta bolag som kan rusa 1000%+ men inget du kan hålla passivt. Samtidigt många bolag kan ha en väldigt stor uppgång kortsiktigt något / några år sedan i verkligheten misslyckas dom med sin produkt / tjänst och går under.

Biotech, tech, miljö / grön energi är väldigt stora möjligheter med. Även stora risker.
Citera
2021-06-30, 13:53
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Buffett hade bara tre bolag under 80-talet. Han tycker diversifiering inte makear sense för någon som vet vad den gör. Skulle anse att han är seriös. Att han nu har massor med bolag beror nog snarare på de enorma pengarna berkshire investerar, då är det svårt att gå all in i ett företag pga likviditet när man vill sälja och köpa.

Tre bolag är dock diversifiering.
Köper dock din poäng.

Och tänk på alla egenföretagare som bara äger ett bolag, sitt eget, inte ger man dem rådet att starta tio bolag inom olika områden för att sprida sina risker.
Citera
2021-06-30, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Tre bolag är dock diversifiering.
Köper dock din poäng.

Och tänk på alla egenföretagare som bara äger ett bolag, sitt eget, inte ger man dem rådet att starta tio bolag inom olika områden för att sprida sina risker.

Där har du även fel finns många som har flera företag och framförallt har ett företag oftast flera affärsområden för sprida sina risker eller med tiden utökar olika områden. Så fåtal företag som endast säljer typ en typ av tjänst / produkt. Även en städfirma har regel flera olika tjänster inom städ inom olika målgrupper.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in