• 2
  • 3
2021-06-30, 14:39
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av syserror
Där har du även fel finns många som har flera företag och framförallt har ett företag oftast flera affärsområden för sprida sina risker eller med tiden utökar olika områden. Så fåtal företag som endast säljer typ en typ av tjänst / produkt. Även en städfirma har regel flera olika tjänster inom städ inom olika målgrupper.

Ja men då är det alltså ok att gå all in i en enda aktie?
Citera
2021-06-30, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av happilappi
För att den vanlige investeraren är för dum för att förstå hur man investerar och roterar ur specifika sektorer.

Vet du hur man vet när man ska rotera ur specifika sektorer?
Citera
2021-06-30, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Ja men då är det alltså ok att gå all in i en enda aktie?

Om man är korkad, bara att kolla hur många företag som även misslyckas eller går i konkurs. Eller som inte ens är lönsamma.
Citera
2021-06-30, 14:58
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Om man är korkad, bara att kolla hur många företag som även misslyckas eller går i konkurs. Eller som inte ens är lönsamma.

Skojade bara, men ska man bara ha ett enda innehav så är ett välskött investmentbolag det man ska ha, inte ett bolag som inom två år hoppas kunna lansera ett piller mot all cancer.
Citera
2021-06-30, 21:28
Medlem
Citat:
Skojade bara, men ska man bara ha ett enda innehav så är ett välskött investmentbolag det man ska ha, inte ett bolag som inom två år hoppas kunna lansera ett piller mot all cancer.

Oavsett många ändå inte överpresterar mot index.

Jag har krav på hög avkastning, samtidigt bortsätt ifrån passiva långsiktiga investeringar så har jag ökad risk på kortsiktiga saker.

Men fortfarande är det risk justerat, så kan ha extrem hög risk men räcker 1 av 100 lyckas så går jag ändå extremt bra vinst. Så jo du kan ha extrem hög risk på papper men sprider man den kan ändå totala risk i slutändan bli låg.

Men skulle aldrig någonsin lägga allt på ett enda kort.
Citera
2021-07-01, 08:45
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Oavsett många ändå inte överpresterar mot index.

Jag har krav på hög avkastning, samtidigt bortsätt ifrån passiva långsiktiga investeringar så har jag ökad risk på kortsiktiga saker.

Men fortfarande är det risk justerat, så kan ha extrem hög risk men räcker 1 av 100 lyckas så går jag ändå extremt bra vinst. Så jo du kan ha extrem hög risk på papper men sprider man den kan ändå totala risk i slutändan bli låg.

Men skulle aldrig någonsin lägga allt på ett enda kort.

2019 ägde 43,9% av Sveriges 2,2 miljoner privatpersoner med aktier aktier i endast ett bolag. 2014 och tidigare låg andelen stadigt runt 50%.
Citera
2021-07-01, 09:21
Medlem
Citat:
2019 ägde 43,9% av Sveriges 2,2 miljoner privatpersoner med aktier aktier i endast ett bolag. 2014 och tidigare låg andelen stadigt runt 50%.

Ja är ingen hemlighet över 90% befolkning är dumma djur som inte lyckas bli något i livet även så. Enda dom gör är gå upp varje morgon och slänger bort livet vara någon annans förbrukningsvara och egendom och går runt i samma hage hela livet.

Glad man även inte bor i den skithålan som Sverige även så.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in