Citat:
Ursprungligen postat av
DeValera
...
Löfven behöver inte sälja ut sin och sitt partis själ. Detta är helt onödigt. Dock så vägrar Löfven ens att föra samtal med det parti som faktiskt om vi ser till ren sakpolitik ligger socialdemokratin allra närmast - Sverigedemokraterna. Att det ideologiska avståndet rent sakpolitiskt är mycket kort har den socialdemokratiska veteranen Vidar Andersson bekräftat.
Dessutom är en vidlyftig migratinspolitik inte en traditionell socialdemokratisk politik utan någon som partiet har tvingats till genom sitt samarbete med MP. Partiledare som Ingvar Carlsson och Göran Persson har tvärtom försökt att begränsa immigrationen till Sverige. För socialdemokraterna skulle ett samarbete med SD i fråga om tex migrationspolitik vara att gå tillbaka till gamla traditionella socialdemokratiska värderingar som dessutom skulle gynna deras gamla kärnväljarkår i allra högsta grad...
Just invandringsbiten är också traditionell kommunistisk politik. Nu har inte jag läst gamla partiprogram, men det skulle förvåna mig om exempelvis SKP, som blev VPK 1967, tyckte att fri invandring med lönedumpning var en bra politik.
Hårda linjens marxister är också emot EU, som de ser som ett kapitalistiskt projekt som inte är bra för ett lands arbetare. Lustigt nog var ju SD också länge emot EU.
Hur det är i V idag vet jag inte, men säkerligen finns det kommunister i dagens Sverige som inte står så långt ifrån vissa delar av SDs politik, om än orsakerna till varför kan vara andra än SDs.