2021-06-22, 14:08
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sinestro
Det går inte att rösta bort de styrande i Kina. Är det likadant i Sverige?
Ja, se bara på DÖKen och JÖKen. Om man inte lagstiftningsmässigt ellet militärt kan avskaffa demokratin så gör man det avtalsmässigt.
Citera
2021-06-22, 14:08
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Det är svårt i båda länderna men inte helt omöjligt i något. En gradskillnad alltså.
I Sverige räckte det inte med att en majoritet röstade på partier som lovade att byta ut statsministern.

Det stämmer inte att folket kan rösta bort partiet i Kina (vilket är dess styrka), men vilka slags systematiska förändringar föreslår du att Sverige implementerar i syfte att förbättra det demokratiska systemet i Sverige?
Citera
2021-06-22, 14:09
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VanJon
Om du tror det finns mörkertal i Sverige så gör det garanterat det i andra länder också. Vi är nog ändå rätt benägna att anmäla brott i Sverige. Bodde själv i Storbritannien och Nederländerna innan och jämförelsevis upplever jag att vi är betydligt mer benägna att anmäla småbrottslighet i Sverige.

Är överens om att gängkriminaliteten skapar många sidoeffekter, det märker man inte minst på det politiska klimatet. Men Sverige är inte mer otryggt jämfört med Europa för det. Det är en upplevelse vi har av att höra rapporter om det grova yrkeskriminella våldet.

Det finns säkert mörkertal i andra länder också, det har jag inte förnekat.

Men mörkertalen i Sverige, är jag helt övertygad om har ökat kraftigt i nära relation till hur gängbrottsligheten har fått spridning. Ingen med självbevarelsedrift polisanmäler personer knutna till gäng.
Citera
2021-06-22, 14:10
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Ja, se bara på DÖKen och JÖKen. Om man inte lagstiftningsmässigt ellet militärt kan avskaffa demokratin så gör man det avtalsmässigt.

Kan inte mer än 50% av väljarna rösta på SD menar du?
Citera
2021-06-22, 14:10
Medlem
bibliotakets avatar
Vi får hoppas att det som nu sker hur som,
är Löfvens sista insatser som fördärvare
av landet. Han poängterade ju vid sitt
uttalande efteråt starkt att allt ligger i
Sveriges bästa. Han har gjort "bra" nog nu.
Citera
2021-06-22, 14:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av VanJon
Haha under förra valet så stod två SD killar och bevakade när jag tog valsedlarna. De påpekade mina val och tyckte att jag skulle ta deras sedlar istället. Försökte trycka en i näven på mig. Oerhört oproffsigt och förmodligen olagligt men jag nonchalerade dem eftersom de såg ut att precis kommit ur blöjåldern och förmodligen inte visste bättre. Så ja, jag håller med. Oskicket att ha partirepresentanter kring där valsedlarna finns ska inte förekomma.

Valsedlarna ska vara bakom skärmen där man klistrar i kuvertet. Det är bästa sättet.
Citera
2021-06-22, 14:14
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mongoprofeten
Problemet är att folkvalda inte företräder folket, utan folkvalda gör som de vill. Vilket förklarar regeringskrisen vi ser idag. Därför borde det finnas folkomröstningar angående viktiga frågor. Just på grund av detta.

Ja, folket vill ju (typ 70%) ha minskad invandring, ändå fortsätter den... Så vi har ju inte en fungerande demokrati...
Citera
Medlem
Citat:
Valsedlarna ska vara bakom skärmen där man klistrar i kuvertet. Det är bästa sättet.

Varenda jävla förort blev dränkt i S-propaganda så där röstade man nästan i majoritet S och gärna via familjeröstning, men vem brydde sig? Att rösta S är ju PK.

Deomkrati i Sverige finns inte, det är PK som bestämmer.
Citera
Medlem
Ett extraval är en tämligen kostsam sak. I samband med turbulensen 2018 räknade Valmyndigheten ut att det skulle kosta ungefär 346 miljoner kronor att kalla svenskarna till valurnorna på nytt.

https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/Ga4dlB/sa-har-mycket-vantas-ett-extraval-kosta

”Svenska skattebetalare ska inte vara med och finansiera bidrag till länder som missköter sig”
säger Liberalernas ekonomisk-politiske talesman Mats Persson.

För Sverige landar kostnaden på cirka 150 miljarder kronor.
Citera
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Det stämmer inte att folket kan rösta bort partiet i Kina (vilket är dess styrka), men vilka slags systematiska förändringar föreslår du att Sverige implementerar i syfte att förbättra det demokratiska systemet i Sverige?

Jag har pratat en del med kineser om detta och enligt dem röstas det i Kina också och de har fyra partier. Dock får inte alla rösta men det är just en gradskillnad. Men som sagt kunde en majoritet av svenskarna heller inte byta ut statsministern.

En konkret sak har jag redan förslagit, att folket och inte riksdagen röstar fram statsministern. Detta borde vara en självklar sak för alla som vill att makten ska utgå från folket men man behöver förstås inte stanna där.
Citera
2021-06-22, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gniknus2
Jag är för demokrati så länge partierna som bestämmer har sveriges invånares välfärd som prio 1. För det är deras uppgift. Idag har JÖK som prio 1 att vara PK.

Må de dö plågsamt allihop.
Då ska du rösta på,ett parti som har den agendan. Du kan göra det och det är demokrati. Om flers tycker som dig så kommer er röst att bli hörd.
Senast redigerad av VanJon 2021-06-22 kl. 14:28.
Citera
2021-06-22, 14:15
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
I senaste DN/Ipsos som kom för 5 minuter sen har S tappat 2% medan V har ökat från 10 till 12, vilket är deras högsta notering sedan Schymans glansdagar (2002). Så det verkar gå hem stenhårt i stugorna bland vänsterväljare att göra som Nooshi gjort i veckan.

Steffe skall passa sig. Kan lätt bli inom 6-12 månader att "S" ligger på ca 20 % och tredjeplats. Han har fått mera huvudvärk nu..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in