2021-06-27, 23:00
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bestick
Citatet ska ju finnas hos Expressen någonstans. Enligt Expressen själva. Enda alternativet som återstår annars är ju att Expressen faktiskt har ljugit/förvridit citatet om skon, att det kanske är taget ur sin kontext, ELLER tillskrivit Lööf det, fast det egentligen var en partikollega som sa det...?

Hmm... Mystiskt detta. Så många frågor men inga svar.

Varför är det ”mystiskt”? Att folk blir felciterade händer hela tiden. Det kanske var en praktikant som trodde att han/hon intervjuade Annie över telefon men det var en kollega till henne?

Kontentan är ändå: finns det inte på band så får vi lita på Annie.
Citera
2021-06-27, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Hon kände väl så 2013. Folk kan väl ändra sig? Speciellt politiker ändrar sig om allt möjligt. Larvig fråga att hänga upp sig på.

Och om det nu inte finns på band är det omöjligt att bevisa att hon faktiskt sa så. Folk blir felciterade i tidningar hela tiden.
Frågan ställdes i Agenda med anledning av att Lööf var så stenhård med att man inte kommer samarbeta med V. Journalisten hänvisade då till högerskon och frågade Lööf att det kanske blir ändring på det avståndstagandet eftersom Lööf har en historik av att ändra sig. Lööf hävdade då att hon inte sagt det citeras i expressen.

Det är inte larvigt. Det är bra att politiker får stå till svars för sina uttalanden och ställningstaganden.
Citera
2021-06-27, 23:02
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av merkhur
Haha givetvis spar de inte det i 8 år!

Om intervjun var på band finns det en stor chans att den är sparad. Man slänger inte bara bort källmaterial med toppolitiker.
Citera
2021-06-27, 23:04
Medlem
Besticks avatar
Citat:
Varför är det ”mystiskt”? Att folk blir felciterade händer hela tiden. Det kanske var en praktikant som trodde att han/hon intervjuade Annie över telefon men det var en kollega till henne?

Jag tycker det är mystiskt ur det perspektivet att det råder konsensus kring citatet men att det nu inte visar sig stämma - eller gör det det? Det är ju ett etablerat citat som "alla" drar till med för att håna Lööf/C. Jag skulle själv kunna svära på att jag hört henne säga det i någon intervju eller debatt. Dock saknas konkreta bevis, fortfarande.

Lutar åt Mandela-effekten.
Citera
2021-06-27, 23:07
Medlem
Ubbe Cykelkedjas avatar
I min genuina ovilja över vilka äckliga människor som leder idiotiska partier, så är Annie Lööf i min absoluta topp. En lismande, äcklig lögnare med omvärldskunskap som en tekopp. Andra av mina vänner avskyr Busch mer och jag kan förstå äcklet över henne också. En korkad, religiös kapitalistidiot. Det har ingenting att göra med att de är kvinnor om någon tredje vågens feminist vill skrika över mitt hat mot folk med vaginor, det handlar inte om det, det är bara så det är.

Kristersson är ett fullständigt svin, jag avskyr Löfven, Dagoostar eller vad fan hon nu heter ställer åtminstone ned foten - för en gångs skull, för första gången i historien för Vänstern på 20 år... vem har jag missat? Jo, Åkesson. Nationalister som öppnar den globala kapitalismen för analsex mot det svenska samhället. Det är också rätt jävla vedervärdigt. Att ha rätt på en punkt - okontrollerad massinvandring är skitkorkat - ger förvisso stora pluspoäng i logik, men inte tillräckligt i resten av dumma ståndpunkter.

Jag avskyr alla dessa pajasar, men Lööf ligger i absolut högläge för att vara den värsta, omoraliska, ignoranta, lögnaktiga idioten av dem alla. Men det är grader i helvetet. Jag skulle aldrig någonsin rösta på ett riksdagsparti, för de håller inte på med demokrati. Det vet de också, men "demokjatiska" människor vill tydligen inte förstå detta enkla faktum.

Att en politiker som Lööf ljög är ett lika fantastiskt faktum som att jag andas medan jag sover. Så vem röstar jag på? Inte en jävla kotte. Jag premierar inte genuint vansinne. Hela samhället måste reformeras. Jag har inte röstat på den här skiten på 20 år eftersom jag inte legitimerar genuint vansinne. Återupprepat, så enkelt är det.

edit: Jo, jag glömde gamla Folkpartiet och deras fortsatt irrelevanta existens med mängder av stödröster av moderatväljare. Liberalerna. Jag vet inte ens vad deras idiot till partiledare heter. Jag förstår inte varför moderatmuppar fortsätter rösta på de där idioterna. När de dessutom sög Löfvéns maktkuk så hoppas jag att de är borta nu även bland moderata stödröstare.
Senast redigerad av Ubbe Cykelkedja 2021-06-27 kl. 23:20.
Citera
2021-06-27, 23:07
Medlem
Aigiss avatar
Citat:
Förlåt, men jag förstår inte så mycket av det du skriver...

Och vad fan är skopytt? "Jag tillreder en skopytt". Ah, pyttipanna fast med skor? Okej...? Jag orkar inte tänka just nu. Försöker följa Agenda samtidigt.

Gamla kläder, en specialitet på Mallorca!
Citera
2021-06-27, 23:08
Medlem
.WhyAreYouGeh.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Ser ut som CrispyKreem sitter på händelseförloppet:
Facit i frågan om huruvida Lööf sagt det där om skon eller inte finns i ett gammalt avsnitt av podden Det politiska spelet med bl a Tomas Ramberg som just stod i Agenda.

Ett klipp ur podden finns på Facebook, sök på "det politiska spelet - sa Annie Lööf att hon skulle äta upp sin sko?"

Annie Lööf har INTE sagt det där om skon, det är sant att det var en medarbetare.

I början av november 2013 gick Löfven ut med en öppning för samarbete med C och L.
Det skedde via en debattartikel i DN som kom ut på morgonen den 8 november.
Men eftersom material till en morgontidning finns redan kvällen innan så blev det febril verksamhet bland politiska reportrar som satte igång och ringde för att få kommentarer så de skulle hinna få in dem i sina egna kanaler tidigt nästa dag.

Någon från Expressen ringde Annies pressekreterare (sannolikt Kenneth Hultgren, men det fanns flera) mitt i natten för att inte väcka Lööf och hamna på kant med henne. Den yrvakna pressisen svarade då att Annie hellre skulle äta upp sin högra sko än att bli stödhjul åt Löfven. Det är alltså ej ett Annie-citat, sorry.

(FB) Tråden om Stefan Löfvens Regeringskris

Så det ser ut som alla som påstått att hon sagt det har väldig väldig fel. (Antagligen som vanligt).

Konstigt att man aldrig har hört Lööf säga ifrån om att det inte var hon som uttalade sig så, i så fall
Citera
2021-06-27, 23:08
Medlem
Besticks avatar
Citat:

Sorry för att jag citerar dig igen, men "felciterad". Jag menar, hur kan någon "felcitera" ett sådant citat? Har Lööf sagt något annat om sin sko, i ett annat sammanhang, som sedan förvrängts så till den milda grad att det blivit "jag äter hellre upp min högra sko än blir ett stödhjul åt socialdemokraterna"...? Det är mystiskt och märkligt.

Det vore ju en sak om hon hade sagt ordagrant "jag äter hellre upp min högra sko än blir ett stödhjul åt Sverigedemokraterna", men som sedan förvrängts till Socialdemokraterna istället. Det hade varit en mer rimlig felcitering.
Citera
2021-06-27, 23:09
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VilfredoParitet
Frågan ställdes i Agenda med anledning av att Lööf var så stenhård med att man inte kommer samarbeta med V. Journalisten hänvisade då till högerskon och frågade Lööf att det kanske blir ändring på det avståndstagandet eftersom Lööf har en historik av att ändra sig. Lööf hävdade då att hon inte sagt det citeras i expressen.

Det är inte larvigt. Det är bra att politiker får stå till svars för sina uttalanden och ställningstaganden.

Jag håller helt med! Men då skulle kanske Anna Hedenmo kunnat spela upp detta citat. Då jävlar hade hon satt dit Annie. Nu får ju Annies ord stå oemotsagt.

Igen: detta är bara trams om inte detta citat finns på band.
Citera
2021-06-27, 23:12
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Jag tycker det är mystiskt ur det perspektivet att det råder konsensus kring citatet men att det nu inte visar sig stämma - eller gör det det? Det är ju ett etablerat citat som "alla" drar till med för att håna Lööf/C. Jag skulle själv kunna svära på att jag hört henne säga det i någon intervju eller debatt. Dock saknas konkreta bevis, fortfarande.

Lutar åt Mandela-effekten.

Precis som du är inne på själv har det bevisats gång på gång att människans minne är totalt värdelöst och ej går att lita på. Folk tror på massa knasigheter som aldrig ägt rum.

Fram med detta citat på band annars litar jag på Annie.
Citera
2021-06-27, 23:13
Avslutad
never say never again

"I oktober 2013 sa du till Expressen att du hellre skulle äta upp din högra sko än att bli ett stödhjul till Socialdemokraterna. Uttalandet fick nytt liv i sociala medier efter alliansens uppgörelse med regeringen. Ångrar du vad du sa?

– Definitivt inte. Jag har mina skor fast påknutna på bägge fötter. Jag har hela tiden sagt att jag aldrig kommer att förhandla en budget med S. Jag kommer heller aldrig sitta i en regering tillsammans med S."

https://www.expressen.se/nyheter/annie-loofs-ilska--mot-stefan-lofven/
Citera
2021-06-27, 23:15
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Sorry för att jag citerar dig igen, men "felciterad". Jag menar, hur kan någon "felcitera" ett sådant citat? Har Lööf sagt något annat om sin sko, i ett annat sammanhang, som sedan förvrängts så till den milda grad att det blivit "jag äter hellre upp min högra sko än blir ett stödhjul åt socialdemokraterna"...? Det är mystiskt och märkligt.

Det vore ju en sak om hon hade sagt ordagrant "jag äter hellre upp min högra sko än blir ett stödhjul åt Sverigedemokraterna", men som sedan förvrängts till Socialdemokraterna istället. Det hade varit en mer rimlig felcitering.

Det är kanske konstigt men inte omöjligt. Folk kan bli felciterade av många olika anledningar. Journalisten kan höra fel, missuppfatta, förvränga, blir lurad, hitta på osv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in