Citat:
Varför uppmuntrade inte Ebba Esbjörn att ta in någon form av egen hjälp under affären?
Jag menar hon var ju så mån om att allt skulle gå rätt till. Att göra en fastighets affär är en stor grej. I synnerhet som det var Esbjörns första. Samt att saker går lite saktare när man är över 80 år. Ännu en orsak att han skulle haft ett eget stöd.
Jag menar hon var ju så mån om att allt skulle gå rätt till. Att göra en fastighets affär är en stor grej. I synnerhet som det var Esbjörns första. Samt att saker går lite saktare när man är över 80 år. Ännu en orsak att han skulle haft ett eget stöd.
Jag har sålt lägenheter på egen hand för mer pengar än så. Inget stöd från någon anhörig. Ingen rådfrågning. Varför skulle Esbjörn behöva en anhörig? Han har ingen oförmåga vad gällande fastighetsaffärer. Det är till och med dokumenterat, till skillnad från oss andra. Ville han ha stöd? Ebba pratade med Matz innan affären skrevs på, så möjligt stöd fanns att tillgå.
Visst är en fastighetsaffär en stor grej. Men det var inte Esbjörns första rodeo. Sommarstugan fick han inte genom magi, utan det var nog en dos fastighetsaffär där. Sedan har vi de två lägenheterna han har bott i när han hade särbo, hans brors lägenhet osv.
Citat:
Om man anlitar en värderingsfirma och får en prislapp, ska man inte kunna lita på den prislappen utan att få den på papper, menar du? Tog Esbjörn del av sms:et som Ebba fick från värderingsfirman, eller undanhöll Ebba det från Esbjörn? Av alla gånger jag gjort bostadsaffärer, som köpare och säljare, har några värderingspapper aldrig delats. Det var schyssta affärer ändå.
Citat:
Betalar du mer för varor bara för att du har råd? Ger 40:- för en liter mjölk i affären? Bjuder 100 000:- till på en bostadsaffär, fast säljaren har godtagit ditt tidigare bud?
Två värderare har kommit fram till ungefär samma prislapp och vad jag vet så har du inte varit där och tittat, besiktat och värderat. Så hur kan du säga att det är lite för billigt? Du hade gett fem-sex miljoner och tagit allt röjningsarbete själv?
Citat:
Varför lovade Ebba att affären skulle gå tillbaka om Esbjörn ångrat sig och sedan inte håller sitt löfte?
Jag hade tyckt att det var fisigt av vem som helst att inte hålla ett sådant löfte, men för mig är det snäppet viktigare att en förtroende vald håller ett sådant löfte.
Jag hade tyckt att det var fisigt av vem som helst att inte hålla ett sådant löfte, men för mig är det snäppet viktigare att en förtroende vald håller ett sådant löfte.
Varför bangade Esbjörn alla möten och inviter han fick? Det var han som ångrade affären, det var han som inte ville prata med Ebba efteråt. Oavsett. Så hur kan man få det till att Ebba inte håller sitt löfte?
Enligt dokumentationen verkar han ha en lindrig kognitiv nedsättning, men det krävs ett läkarutlåtande för att skriva det i sten.
Citat:
Med tanke på vad Barry skrev, så hade Esbjörn full förmåga till fastighetsaffär. Så du får nog leta någon annanstans för att hitta en förklaring till varför han sa 3.9 och inte 4.9. Kanske för att han var helt nöjd med alla pengar han skulle få in och även få slippa surdegen till fastighet? I det skicket är det tveksamt att det gav honom speciellt mycket glädje. Kanske var det Majkgårds bud på 2.5 som fick honom att tycka att det var ett tillräckligt bra bud? Kanske räknade han baklänges på vad en fastighet där i toppskick var värd och vad han skulle behöva lägga ner i hantverkskostnader för att nå dit? Vi vet inte hur resonemanget gick. Jag tvivlar dock på att det var så sterilt som:
Majkgård: 2.5
Matz: Jag har inte tid
Ebba: 3.8
Esbjörn: 3.9
Ebba: Taget!
Citat:
Hade kontraktet varit föremål för urkundsförfalskning, så hade det varit game over för Ebba. Inte hade Binninge missat det upplägget om det varit så. Inte heller generalfullmakten är bestridd av Esbjörn, så oavsett vem som har skrivit på vad, så står Esbjörn bakom namnteckningarna.