2021-06-27, 18:31
Medlem
Händer det ofta att du returnerar varor du köpt utan att öppna dom?
Undrar då det är relevant i vem du är.
Citera
2021-06-27, 18:49
Medlem
Gabriel Knights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bitchniggaz

Där har vi nog problemet. TS har förstås krånglat tidigare med samma butik och nu har de ledsnat och vill trilskas tillbaka.
Citera
2021-06-27, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Vi har ännu ingen information om det gått två dagar, två veckor eller flera månader sedan varan lämnades i retur.

Eftersom butiken hänvisar till en mellanhand, skriv till denna och be att få en check på aktuellt belopp!
Visserligen är butiken ts' motpart, men tidsutdräkten kan troligen reduceras om det förfares som ovan.

En check? Jo, tjena. När förflyttades vi tillbaka till 1981?
Citera
2021-06-27, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bitchniggaz

Nej det händer inte ofta.
Citera
2021-06-27, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gabriel Knight
Där har vi nog problemet. TS har förstås krånglat tidigare med samma butik och nu har de ledsnat och vill trilskas tillbaka.

Jag har inget tidigare återbetalningsärende med datorbutiken, eller något reklamationsärende heller.

Datorbutiken har jag därför heller inte krånglat med, och gällande själva återbetalningen att få den processen påbörjad hos mellanhanden var det inte problem med heller, den begäran gick per automatik när datorbutiken begärde återbetalningen av mellanhanden, problemet är att mellanhanden inte genomför den återbetalning som datorbutiken "begärt" av dom.

Dvs datorbutiken begärde återbetalning för min order hos mellanhanden, i samband med det skickas ett automatiserat email ut till mig där jag godkänner återbetalningen. Efter det ska dom genomföra återbetalningen från datorbutiken till mig, något dom inte har gjort.

Dvs datorbutiken ifråga har begärt av mellanhanden att dom ska återbetala mig, och sedan genomför mellanhanden inte betalningen.

I den här situationen där mellanhanden heller inte genomfört någon återbetalning, så kan även datorbutiken ifråga egentligen bara avbryta begäran om att återbetala mig, och då har dom kvar min betalning hos mellanhanden på deras företagskonto, och skulle därför kunna återbetala mig på något annat vis.

Det är just i det läget jag befinner mig i nu som därför gör att jag inte namngett datorbutiken heller, för att jag helt enkelt ville se vad andra anser är rimligt i en sådan här situation.

Sen tar jag upp för datorbutiken att jag inte får något svar från mellanhandens kundsupport och att ingenting händer där överhuvudtaget.

Då får jag sedan svaret från datorbutiken att det är komplicerat för dom att överhuvudtaget själva få kontakt med mellanhanden, dvs mellanhandens merchant support (den som är riktad till butikerna som använder mellanhanden), och där är vi nu.
Senast redigerad av Madrid975 2021-06-27 kl. 21:15.
Citera
2021-06-27, 21:16
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Madrid975
Hej, jag har några frågor gällande vad ni anser i detta ärende.

Jag lämnade tillbaka en produkt i obruten förpackning till datorbutiken, och min ånger/retur av denna produkt blev godkänd, och jag beviljades återbetalning.

Datorbutiken har fått betalt av mig genom mellanhanden, som är en betalningsmetod som datorbutiken har valt att ingå avtal med, för att använda sig av som tillgänglig betalningsmetod för sina kunder.

Datorbutiken insisterar sedan på att det är just genom mellanhanden återbetalningen ska ske, och att det "inte är möjligt" för dom att återbetala på något annat vis i det läget.

Dagarna går, och ingen återbetalning genomförs till mig.

Vid det här laget har därmed datorbutiken både fått tillbaka produkten, och har kvar min betalning för produkten, den har jag alltså inte fått tillbaka, varken produkten eller återbetalning. Dom har bägge delarna.

När jag sedan försöker komma fram till en lösning med datorbutiken ifråga så får jag enbart svaret att dom håller på att undersöka detta med mellanhanden, som dom valt att använda som betalningsmetod för sina kunder, och att dom satt uppföljning på detta för att verkligen se till att få svar från mellanhanden, och att vi annars får komma fram till en annan lösning.

Jag försöker återigen att lösa situationen med datorbutiken så att jag ska få min återbetalning, varpå svaret blir att dom fortfarande undersöker saken och att det är "komplicerat" för dom att överhuvudtaget kontakta den mellanhand dom valt att samarbeta med.

Samtidigt nämner datorbutiken att jag självklart inte behöver oroa mig, och att dom "vill såklart återbetala mig."

Vad ska man göra i en sån här situation?

Hur länge har det gått från att de fick varan tills du påminde dem? Hur lång tid mellan påminnelserna?

Är det ganska lång tid skulle jag polisanmäla datorbutiken för bedrägeri och sedan skicka Kronofogden på dem. Sedan hade jag anmält kreditgivaren (troligen Klarna eller Paypal, eller hur?) till Finansinspektionen för tiktad tillsyn. Givetvis polisanmäler man även kreditgivaren för bedrägeri.

Sedan lär du dig snart att inte göra affärer med småföretag som anlitar Klarna eller Paypal som mellanhänder. Klarna gör ingenting åt saken och Paypal är FortNox, de tar över tre månader på sig att verkligen fastställa att du har rätt till pengarna.

Har du kvitto på köpet och returen? Har du fortfarande kolli_ID på paketet du skickade? Dessa behöver du som bevisning. Nu kan givetvis datorbutiken hävda att du inte ens har köpt en dator.
Citera
2021-06-27, 21:19
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Sokofinn
Jag tolkar dina uppgifter som att

- du köpt en vara från en ”datorbutik”.

- du på instruktion från datorbutiken betalade för varan genom en mellanhand som datorbutiken har ett avtal med.

- du har inget avtal med mellanhanden.

- du har har återlämnat varan, vilket datorbutiken accepterat och du inväntar återbetalning av köpeskillingen.

- köpeskillingen har ännu inte återbetalts eftersom datorbutiken har svårt att få kontakt med mellanhanden, situationen påstås vara ”komplicerad”.

Slutsats: om antagandena ovan är korrekta är situationen inte så komplicerad. Du har då rätt att återfå köpeskillingen omgående. Kan datorbutiken inte lösa det genom sin mellanhand är det problemet deras och inte ditt. Då måste datorbutiken betala direkt till dig. Därefter får man anta att datorbutiken och mellanhanden på förekommen anledning förenklar proceduren vid återbetalningar. Men det hör egentligen inte hit.

Nu har TS förvisso ett avtal med mellanhanden (om det är Klarna eller Paypal) då han behöver ha ett konto hos mellanhanden. För att få konto och logga in och genomföra betalning ingår han avtal med dem.
Citera
2021-06-27, 21:28
Avstängd
Citat:
Jag försökte få kontaktuppgifter till den ekonomiavdelning som supporten på datorbutiken hänvisar till, och blir hänvisad tillbaka till deras vanliga supportmejl.

Några andra kontaktuppgifter får jag inte, även fast det hela tiden är deras ekonomiavdelning dom hänvisar till.

Jag frågar även varför dom uttalar sig mer "svävande" i form av att dom nämner att "om vi under uppföljningen av ärendet ännu inte fått svar från våran betalningsavdelning om att dom i sin tur fått svar från mellanhanden ifråga, så får vi hitta en annan lösning".

Jag svarar då med att "borde det rimligen inte vara så att om ni inte får svar att mellanhanden återbetalat mig så kommer ni att återbetala mig direkt istället?".

Då får jag svaret att supporten inte vet hur betalningsavdelningen kommer att gå vidare i ärendet, men att jag kommer att få någon återkoppling.

Det är alltså inte en av Sveriges största kedjor du har att göra med, för dessa ger dig i sådana fall ett tillgodokvitto tills du får pengarna. Om du dessutom har lämnat saken över disk sätter de ju in pengarna på ditt kort.
Citera
2021-06-27, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Det är alltså inte en av Sveriges största kedjor du har att göra med, för dessa ger dig i sådana fall ett tillgodokvitto tills du får pengarna. Om du dessutom har lämnat saken över disk sätter de ju in pengarna på ditt kort.

Jo då, det är en av Sveriges största kedjor, om inte den allra största när det gäller datordelar och dylikt.

Dom gav mig ett kvitto där dom har signerat och intygat på att varan är mottagen.

Produkten lämnade jag precis som du säger direkt till dom över disk, och några pengar kunde dom inte sätta in på något kort, utan det skulle bestämt återbetalas genom mellanhanden.
Citera
2021-06-27, 21:56
Avstängd
Citat:
Jo då, det är en av Sveriges största kedjor, om inte den allra största när det gäller datordelar och dylikt.

Dom gav mig ett kvitto där dom har signerat och intygat på att varan är mottagen.

Produkten lämnade jag precis som du säger direkt till dom över disk, och några pengar kunde dom inte sätta in på något kort, utan det skulle bestämt återbetalas genom mellanhanden.

Spotta ut namnet på kedjan då. För det kan bara vara typen Webhallen (Klarna) eller Inet (Paypal). Dock kan de återbetala genom att du drar kortet i butik.

Eftersom att de har Klarna eller Paypal så får du normalt som kund väldiga problem. Det kan däremot vara så att du redan har återbetalning hos Klarna då de vägrar att vara normala, utan de skall prompt ha dina pengar på deras delbetalningskonto som du bara får tillgång till via portalen.
Citera
2021-06-27, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
En check? Jo, tjena. När förflyttades vi tillbaka till 1981?

Företagscheckar används fortfarande, dock mer sällan. Privat var det nog i början på 90-talet jag handlade med check senast. Numera är det postväxel som gäller om inte kortbetalning accepteras, även det vanligare för några decennier sedan.
Citera
2021-06-27, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Nu har TS förvisso ett avtal med mellanhanden (om det är Klarna eller Paypal) då han behöver ha ett konto hos mellanhanden. För att få konto och logga in och genomföra betalning ingår han avtal med dem.

Avtalet jag avsåg var själva köpeavtalet. I det avtalet är datorföretaget säljare (näringsidkare) och TS köpare (konsument). Av allt att döma är konsumentköplagen tillämplig.

Varan är återlämnad och datorföretaget är då ansvarig för att återbetalning sker utan dröjsmål.

Mellanhanden som datorföretaget, och eventuellt även TS, har avtal med rörande betalningsflöden fungerar uppenbarligen inte. Det är inte TS problem. Dessutom verkar ju personal och olika avdelningar inom såväl datorföretaget som mellanhanden skylla på varandra. Helt irrelevant för kunden (TS) att lyssna på.

Jag bedömer det svårt för en näringsidkare att komma undan ett återbetalningsåtagande gentemot konsument genom att hänvisa till strul med en mellanhand. Funkar betalningsströmmarna tillfredsställande så kan man nog ha överinseende med att en mellanhand är involverad även vid återbetalning. Men inte om det strular. Den teoretiska risken för en obståndssituation hos datorföretaget står nu TS. Varan är återlämnad men köpeskillingen är inte återbetald. Allt skylls på en komplex mellanhand som dessutom är svår att nå.

Sammantaget är det för datorföretaget nu bara att verkställa återbetalningen till TS enligt konsumentköplagen och sedan eventuellt driva motsvarande krav mot mellanhanden om nu ett belopp även ”fastnat” där. Förövrigt tickar sannolikt nu även ränta på beloppet som TS väntar på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in