2021-06-27, 14:16
Medlem
Hej, jag har några frågor gällande vad ni anser i detta ärende.

Jag lämnade tillbaka en produkt i obruten förpackning till datorbutiken, och min ånger/retur av denna produkt blev godkänd, och jag beviljades återbetalning.

Datorbutiken har fått betalt av mig genom mellanhanden, som är en betalningsmetod som datorbutiken har valt att ingå avtal med, för att använda sig av som tillgänglig betalningsmetod för sina kunder.

Datorbutiken insisterar sedan på att det är just genom mellanhanden återbetalningen ska ske, och att det "inte är möjligt" för dom att återbetala på något annat vis i det läget.

Dagarna går, och ingen återbetalning genomförs till mig.

Vid det här laget har därmed datorbutiken både fått tillbaka produkten, och har kvar min betalning för produkten, den har jag alltså inte fått tillbaka, varken produkten eller återbetalning. Dom har bägge delarna.

När jag sedan försöker komma fram till en lösning med datorbutiken ifråga så får jag enbart svaret att dom håller på att undersöka detta med mellanhanden, som dom valt att använda som betalningsmetod för sina kunder, och att dom satt uppföljning på detta för att verkligen se till att få svar från mellanhanden, och att vi annars får komma fram till en annan lösning.

Jag försöker återigen att lösa situationen med datorbutiken så att jag ska få min återbetalning, varpå svaret blir att dom fortfarande undersöker saken och att det är "komplicerat" för dom att överhuvudtaget kontakta den mellanhand dom valt att samarbeta med.

Samtidigt nämner datorbutiken att jag självklart inte behöver oroa mig, och att dom "vill såklart återbetala mig."

Vad ska man göra i en sån här situation?
Citera
2021-06-27, 14:23
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madrid975

Jag lämnade tillbaka en produkt i obruten förpackning till datorbutiken, och min ånger/retur av denna produkt blev godkänd, och jag beviljades återbetalning.

Datorbutiken har fått betalt av mig genom mellanhanden, som är en betalningsmetod som datorbutiken har valt att ingå avtal med, för att använda sig av som tillgänglig betalningsmetod för sina kunder.

Datorbutiken insisterar sedan på att det är just genom mellanhanden återbetalningen ska ske, och att det "inte är möjligt" för dom att återbetala på något annat vis i det läget.

Vid det här laget har därmed datorbutiken både fått tillbaka produkten, och har kvar min betalning för produkten, den har jag alltså inte fått tillbaka, varken produkten eller återbetalning. Dom har bägge delarna.

När jag sedan försöker komma fram till en lösning med datorbutiken ifråga så får jag enbart svaret att dom håller på att undersöka detta med mellanhanden, som dom valt att använda som betalningsmetod för sina kunder, och att dom satt uppföljning på detta för att verkligen se till att få svar från mellanhanden, och att vi annars får komma fram till en annan lösning.

Jag försöker återigen att lösa situationen med datorbutiken så att jag ska få min återbetalning, varpå svaret blir att dom fortfarande undersöker saken och att det är "komplicerat" för dom att överhuvudtaget kontakta den mellanhand dom valt att samarbeta med.

Samtidigt nämner datorbutiken att jag självklart inte behöver oroa mig, och att dom "vill såklart återbetala mig."

Varför inte bara acceptera återbetalning via mellanhanden?
Citera
2021-06-27, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Varför inte bara acceptera återbetalning via mellanhanden?

Återbetalning via mellanhanden accepterades självklart, följt av att datorbutiken ifråga ska ha godkänt återbetalning för mig genom mellanhanden.

Det är efter det som dom inte genomför någon återbetalning, och vid kontakt med datorbutiken ifråga får jag sedan svaret att det är "komplicerat" för dom att få kontakt med mellanhanden.

Jag har alltså accepterat återbetalning via mellanhanden, som inte genomför återbetalningen, och något svar får jag inte från mellanhanden.

När jag ber datorbutiken att lösa ärendet så får jag svaret att det är komplicerat för dom att få kontakt med mellanhanden, även för dom, men att dom "vill" återbetala mig.

Svar uteblir fortfarande från mellanhanden, både till mig och till datorbutiken, likaså återbetalningen, och datorbutiken meddelar att dom satt uppföljning på ärendet tillsvidare och att vi får "hitta en annan lösning" om svar fortsättningsvis uteblir.
Senast redigerad av Madrid975 2021-06-27 kl. 14:50.
Citera
2021-06-27, 15:01
Medlem
Problemet verkar ligga hos mellanhanden. Du får jaga dem och kräva svar.
Citera
2021-06-27, 15:05
Medlem
Jag tolkar dina uppgifter som att

- du köpt en vara från en ”datorbutik”.

- du på instruktion från datorbutiken betalade för varan genom en mellanhand som datorbutiken har ett avtal med.

- du har inget avtal med mellanhanden.

- du har har återlämnat varan, vilket datorbutiken accepterat och du inväntar återbetalning av köpeskillingen.

- köpeskillingen har ännu inte återbetalts eftersom datorbutiken har svårt att få kontakt med mellanhanden, situationen påstås vara ”komplicerad”.

Slutsats: om antagandena ovan är korrekta är situationen inte så komplicerad. Du har då rätt att återfå köpeskillingen omgående. Kan datorbutiken inte lösa det genom sin mellanhand är det problemet deras och inte ditt. Då måste datorbutiken betala direkt till dig. Därefter får man anta att datorbutiken och mellanhanden på förekommen anledning förenklar proceduren vid återbetalningar. Men det hör egentligen inte hit.
Citera
2021-06-27, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sokofinn
Jag tolkar dina uppgifter som att

- du köpt en vara från en ”datorbutik”.

- du på instruktion från datorbutiken betalade för varan genom en mellanhand som datorbutiken har ett avtal med.

- du har inget avtal med mellanhanden.

- du har har återlämnat varan, vilket datorbutiken accepterat och du inväntar återbetalning av köpeskillingen.

- köpeskillingen har ännu inte återbetalts eftersom datorbutiken har svårt att få kontakt med mellanhanden, situationen påstås vara ”komplicerad”.

Slutsats: om antagandena ovan är korrekta är situationen inte så komplicerad. Du har då rätt att återfå köpeskillingen omgående. Kan datorbutiken inte lösa det genom sin mellanhand är det problemet deras och inte ditt. Då måste datorbutiken betala direkt till dig. Därefter får man anta att datorbutiken och mellanhanden på förekommen anledning förenklar proceduren vid återbetalningar. Men det hör egentligen inte hit.

Ja det stämmer, det är en av Sveriges absolut största datorbutiker jag gjorde köpet hos.

Jag betalade datorbutiken för varan, till deras företagskonto hos mellanhanden som är en av deras tillgängliga betalningsmetoder på deras hemsida.

Varan återlämnades i obruten förpackning till en av deras butiker, återbetalningen accepterades av dom.

Det är datorbutiken som har ett avtal med mellanhanden, det är till datorbutikens företagskonto hos denna mellanhand som min betalning skickades till.

Någon köpeskilling har inte återbetalats, datorbutiken själva uttalade att det var komplicerat för dom att överhuvudtaget få kontakt med mellanhanden, det är ingen tolkning från mitt håll utan ordagrant vad datorbutiken själva uttalat.

På grund av det skjuter sedan datorbutiken fram ärendet ifråga, supporten meddelar mig att deras ekonomiavdelning håller på att undersöka detta med mellanhanden. Dom får inget svar från mellanhanden, det enda dom hänvisar mig till är att om dom inte får svar från mellanhanden så får vi hitta en annan lösning.

Någon köpeskilling och därmed återbetalning har jag inte fått, utan endast lovord om att dom "vill" återbetala mig, samtidigt som dom ännu inte gjort det för att dom fortfarande väntar på svar från mellanhanden.

Jag försöker sedan få mer information om vad som händer och blir hänvisad till att det är datorbutikens betalningsavdelning som hanterar ärendet, och fortsätter svar att utebli framöver från mellanhanden så meddelar supporten att vi får komma fram till en annan lösning.
Citera
2021-06-27, 15:49
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Återbetalning via mellanhanden accepterades självklart, följt av att datorbutiken ifråga ska ha godkänt återbetalning för mig genom mellanhanden.

Det är efter det som dom inte genomför någon återbetalning, och vid kontakt med datorbutiken ifråga får jag sedan svaret att det är "komplicerat" för dom att få kontakt med mellanhanden.

Jag har alltså accepterat återbetalning via mellanhanden, som inte genomför återbetalningen, och något svar får jag inte från mellanhanden.

När jag ber datorbutiken att lösa ärendet så får jag svaret att det är komplicerat för dom att få kontakt med mellanhanden, även för dom, men att dom "vill" återbetala mig.

Svar uteblir fortfarande från mellanhanden, både till mig och till datorbutiken, likaså återbetalningen, och datorbutiken meddelar att dom satt uppföljning på ärendet tillsvidare och att vi får "hitta en annan lösning" om svar fortsättningsvis uteblir.

Då är jag med. Jag tolkade trådstarten som att du ville ha betalt direkt, och inte via mellanhanden. Det är inte ditt ansvar, det där får datorbutiken lösa. Det låter ju som att dom tänker fixa till det. Förhalar dom och förhalar, så kan du ju beskriva allt som hänt på trustpilot, maila dom och säga att du uppdaterar allt eftersom.

Citat:
Ursprungligen postat av Spikerman
Problemet verkar ligga hos mellanhanden. Du får jaga dem och kräva svar.

Nej, det fär datorbutiken göra.
Citera
2021-06-27, 16:15
Medlem
Jag försökte få kontaktuppgifter till den ekonomiavdelning som supporten på datorbutiken hänvisar till, och blir hänvisad tillbaka till deras vanliga supportmejl.

Några andra kontaktuppgifter får jag inte, även fast det hela tiden är deras ekonomiavdelning dom hänvisar till.

Jag frågar även varför dom uttalar sig mer "svävande" i form av att dom nämner att "om vi under uppföljningen av ärendet ännu inte fått svar från våran betalningsavdelning om att dom i sin tur fått svar från mellanhanden ifråga, så får vi hitta en annan lösning".

Jag svarar då med att "borde det rimligen inte vara så att om ni inte får svar att mellanhanden återbetalat mig så kommer ni att återbetala mig direkt istället?".

Då får jag svaret att supporten inte vet hur betalningsavdelningen kommer att gå vidare i ärendet, men att jag kommer att få någon återkoppling.
Citera
2021-06-27, 16:22
Avslutad
Citat:
Jag försökte få kontaktuppgifter till den ekonomiavdelning som supporten på datorbutiken hänvisar till, och blir hänvisad tillbaka till deras vanliga supportmejl.

Några andra kontaktuppgifter får jag inte, även fast det hela tiden är deras ekonomiavdelning dom hänvisar till.

Jag frågar även varför dom uttalar sig mer "svävande" i form av att dom nämner att "om vi under uppföljningen av ärendet ännu inte fått svar från våran betalningsavdelning om att dom i sin tur fått svar från mellanhanden ifråga, så får vi hitta en annan lösning".

Jag svarar då med att "borde det rimligen inte vara så att om ni inte får svar att mellanhanden återbetalat mig så kommer ni att återbetala mig direkt istället?".

Då får jag svaret att supporten inte vet hur betalningsavdelningen kommer att gå vidare i ärendet, men att jag kommer att få någon återkoppling.

Det är datorbutiken du har avtal med och du har all rätt att kräva återbetalning av dem.

Det första du ska göra är att skriftligen sända ett betalkrav på köpbeloppet med ett förfallodatum till datorbutiken samt skriva att du lämnat tillbaka varan samt väntar på att de ska fullfölja sin prestation om återbetalning, med tillägg att rättsliga åtgärder kommer inträffa om betalningen inte är dig tillhanda senast den dagen.
Citera
2021-06-27, 16:57
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:

Vilka tidsrymder pratar vi om här? Vilken är mellanhanden?
Citera
2021-06-27, 17:57
Medlem
Kontakta konsumentombudsmannen!
Och tjata på affären varje dag, helst samma person! Skriftligt!
Citera
2021-06-27, 18:09
Medlem
Vi har ännu ingen information om det gått två dagar, två veckor eller flera månader sedan varan lämnades i retur.

Eftersom butiken hänvisar till en mellanhand, skriv till denna och be att få en check på aktuellt belopp!
Visserligen är butiken ts' motpart, men tidsutdräkten kan troligen reduceras om det förfares som ovan.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in