2021-06-27, 17:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Heliarchos
Så ansvar skulle enligt dig inte existera? Om ansvar inte existerar så existerar inte heller självmedvetenhet, om självmedvetenhet inte existerar då återstår endast instinkter. Sådana varelser finns det ett namn för. Det är dem varelser man sätter i koppel, i en bur eller förvisar till djungeln. Jag antar att du inte tycker att du själv förtjänar samma behandling som ett djur? Hycklare!

Jag talar om en obehaglig sanning och blir kallad hycklare. Jaja, Jesus blev korsfäst istället för en överbevisad mördare.

Det finns inget ansvar därför att allt är förutbestämt. Att kräva ansvar är vad som verkligen är hyckleri.

Och naturligtvis undvek du att svara på delen om Nietzsches bok.
Citera
2021-06-27, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Jag talar om en obehaglig sanning och blir kallad hycklare. Jaja, Jesus blev korsfäst istället för en överbevisad mördare.

Det finns inget ansvar därför att allt är förutbestämt. Att kräva ansvar är vad som verkligen är hyckleri.

Lagar och ansvar är olika saker. Du är ansvarig för dina handlingar likaväl som att jag är ansvarig för mina handlingar. Nu kallade jag dig hycklare men det kanske bara är så att du inte tänkt igenom dina trossatser tillräckligt mycket. För om du tycker att du förtjänar att behandlas som ett djur så tycker jag bara synd om dig. Tycker du däremot att du förtjänar särskild behandling medan andra ska behandlas som djur då kallar jag dig förtjänt för en hycklare.

Du påstår att allt är förutbestämt. Enligt vem? För att vi har konstaterat att det finns orsakssamband i naturen och att av den anledningen så skulle det inte existera något annat än orsak och verkan?

Nietzsches bok har jag ännu inte läst så jag har ingen anledning att kommentera den. Det finns många böcker och begränsat med tid.
Senast redigerad av Heliarchos 2021-06-27 kl. 18:18.
Citera
2021-06-27, 18:27
Bannlyst
Citat:
Lagar och ansvar är olika saker. Du är ansvarig för dina handlingar likaväl som att jag är ansvarig för mina handlingar. Nu kallade jag dig hycklare men det kanske bara är så att du inte tänkt igenom dina trossatser tillräckligt mycket. För om du tycker att du förtjänar att behandlas som ett djur så tycker jag bara synd om dig. Tycker du däremot att du förtjänar särskild behandling medan andra ska behandlas som djur då kallar jag dig förtjänt för en hycklare.

Du påstår att allt är förutbestämt. Enligt vem? För att vi har konstaterat att det finns orsakssamband i naturen och att av den anledningen så skulle det inte existera något annat än orsak och verkan?

Nietzsches bok har jag ännu inte läst så jag har ingen anledning att kommentera den. Det finns många böcker och begränsat med tid.

Det existerar bara orsak och verkan, ja. Med den insikten är det "ansvar" som är det verkligt hycklande, för det innebär att man låtsas att något annat hade kunnat ske än det som skedde. I verkligheten förtjänar inte en nobelpristagare beröm och en massmördare förtjänar inte klander. För det gäller naturligtvis alla att ingen har ansvar.

Förutom det är det s.k. rättssystemet inte alls skapat för att skipa rättvisa. Det har med makt och tidigare med ritualer att göra.

Bara att läsa. Inte så bra som originalet, förstås, men fullt begripligt: The genealogy of morals
Citera
2021-06-27, 18:44
Medlem
Citat:
Du är ansvarig för dina handlingar likaväl som att jag är ansvarig för mina handlingar.
Jag förstår tanken, fast ansvar funkar inte heller utan erkännande av yttre auktoriteter. Man måste erkänna att man kan fela och ställa till svars när det händer. Det är ofta användbart praktiskt för människor (att dom flesta erkänner lagar och inser att dom kan ställas till svars inför dom), men om man tittar från ett bredare perspektiv så kan ingenting i universum gå snett. Det är en helt mänsklig konstruktion, så precis som de andra koncepten som diskuterats i tråden har dom ingen inneboende existens.
Citera
2021-06-27, 18:49
Medlem
Citat:
Det existerar bara orsak och verkan, ja. Med den insikten är det "ansvar" som är det verkligt hycklande, för det innebär att man låtsas att något annat hade kunnat ske än det som skedde. I verkligheten förtjänar inte en nobelpristagare beröm och en massmördare förtjänar inte klander. För det gäller naturligtvis alla att ingen har ansvar.

Förutom det är det s.k. rättssystemet inte alls skapat för att skipa rättvisa. Det har med makt och tidigare med ritualer att göra.

Bara att läsa. Inte så bra som originalet, förstås, men fullt begripligt: The genealogy of morals
Så länge du inte erkänner att du är ansvarig för vad du gör, vilket inkluderar det du skriver här, så finns det ingen poäng i att prata med dig eller hur? Du har frivilligt avsagt dig ett mänskligt privilegium. Tråkigt.
Citera
2021-06-27, 18:53
Bannlyst
Citat:
Så länge du inte erkänner att du är ansvarig för vad du gör, vilket inkluderar det du skriver här, så finns det ingen poäng i att prata med dig eller hur? Du har frivilligt avsagt dig ett mänskligt privilegium. Tråkigt.

Ens inlägg ogiltigförklaras inte av att man var determinerad att skriva dem. Och ansvar är verkligen inget privilegium utan en börda.
Citera
2021-06-27, 19:19
Medlem
Citat:

Då allt redan är programmerat, klappat och klart är det bara nonsens att prata om fri vilja, för vem då? Allt hänger ihop eller är ett utan två om man så vill säga. Det här resonemanget mina vänner är döfött! Likaså Orsak&Verkan då inget hänt utan alltid varit som det är. Öknens hägringar finns överallt!

Tror du att helheten går att stycka isär finns det mycket att fantisera om utan slut i det relativa men ack så ointressant då vi söker helheten som vi redan är och ju mer vi söker desto längre bort kommer vi från helheten då vi ger delarna en verklighet. Att förstå går inte då det inte finns ngt att jmf med.

Dax för fotboll igen!
Citera
2021-06-27, 19:29
Medlem
Citat:
Viljan är individuell, om man bestämmer sig för att det finns ett jag, men den är inte fri. Den vedertagna uppfattningen om att man är ansvarig för sina handlingar är fel.

Vad beträffar lagar så postade jag en länk till Nietzsches Zur Genealogie der Moral, som definitivt avslöjar att lagar inte har ett spår med rättvisa att göra.
Uppfattningen att man är ansvarig för sina handlingar gäller inom det moralsystem där existerar något som kan kallas rätt, fel och ansvar. Att uppfattningen är rimlig bekräftas av att det tjänar sitt syfte att utkräva ansvar för fel som begås. Utkrävs ansvar begås färre fel. Utkrävs inte ansvar begås fler fel. Man behöver inte ta ställning till frågan om fri vilja för att komma fram till att folk är ansvariga för sina handlingar. Den senare uppfattningen står på egna ben.
Citera
2021-06-27, 19:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Uppfattningen att man är ansvarig för sina handlingar gäller inom det moralsystem där existerar något som kan kallas rätt, fel och ansvar. Att uppfattningen är rimlig bekräftas av att det tjänar sitt syfte att utkräva ansvar för fel som begås. Utkrävs ansvar begås färre fel. Utkrävs inte ansvar begås fler fel. Man behöver inte ta ställning till frågan om fri vilja för att komma fram till att folk är ansvariga för sina handlingar. Den senare uppfattningen står på egna ben.

Det är bara inskränkt. Wittgenstein tyckte som sagt inte ens att han kunde hata Hitler. Man kan rasera någons liv i Sverige för att de röker en joint, ett offerlöst brott. Snacka om hyckleri! Det enda ansvarsfulla skulle vara att inte föröka sig och därmed undvika att pracka på andra tillvarons förbannelse.

Men samhällscharaden behöver bl.a. lögnen om ansvaret för att kunna fortgå.
Citera
2021-06-27, 20:00
Medlem
Citat:
Det är bara inskränkt. Wittgenstein tyckte som sagt inte ens att han kunde hata Hitler. Man kan rasera någons liv i Sverige för att de röker en joint, ett offerlöst brott. Snacka om hyckleri! Det enda ansvarsfulla skulle vara att inte föröka sig och därmed undvika att pracka på andra tillvarons förbannelse.

Men samhällscharaden behöver bl.a. lögnen om ansvaret för att kunna fortgå.
Du kan spotta åt moralsystemet, men förvänta dig inte att vi skall vara snälla mot dig. Varför inte bara skratta åt ditt miserabla liv när det ändå inte finns något rätt eller fel i din postmoderna världsbild?
Citera
2021-06-27, 20:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Du kan spotta åt moralsystemet, men förvänta dig inte att vi skall vara snälla mot dig. Varför inte bara skratta åt ditt miserabla liv när det ändå inte finns något rätt eller fel i din postmoderna världsbild?

Wittgenstein blev rasande när folk talade om moral, men du tror väl att du är intelligentare eller - förstås - mer moralisk än han, din tillgjorda nolla.
Citera
2021-06-27, 20:41
Medlem
Citat:
Wittgenstein blev rasande när folk talade om moral, men du tror väl att du är intelligentare eller - förstås - mer moralisk än han, din tillgjorda nolla.
Varför blev Wittgenstein rasande? Vad tjänade hans känsloyttring för syfte om han ansåg att omgivningen inte lät sig påverkas?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in