Citat:
Ursprungligen postat av
Stigtew
Dröm blir dålig liknelse då det sägs att det finns Luciddrömmar, som bygger på idén att fri vilja existerar, som säger att man kan styra vad som händer i drömmen.
Halvt korrekt. Lucida drömmar eller klardrömmar handlar om att man vaknar inuti drömmen; att man inser att det är en dröm utan att den tar slut.
Man styr vad som händer i alla drömmar. När man vaknar i drömmen så sker det medvetet. Allting är helt internt styrt och därmed helt fritt (från yttre påverkan), men fortfarande en dröm som spelas upp eftersom det interna också bara är nåt som upplevs; inte nåt som styrs.
Jag har haft några få klardrömmar och dom har alla varit "slavar under mina preferenser" som jag förstås inte styr över, utan bara upplever.
I den här världen är det sällan någonting som är helt internt styrt, men som sagt så är "helt internt styrt" inte heller fritt enligt de fantasibaserade egenskaperna som en del av er i tråden förespråkar. Däremot är det bara det vi kan kalla helt fri vilja, eftersom termen måste hänvisa till någonting, och inte till det "ingenting" som ni pratar om (jag förstår varför man kan bli fascinerad av nåt som inte existerar, men det är inte praktiskt användbart).
Vill man ha helt fri vilja så får man omfamna hela universum som sig själv. Vill man ha delvis fri vilja så omfamnar man en delmängd av universum, som sin kropp. Vill man inte ha någon fri vilja så omfamnar man ingenting, men jag tvivlar på att någon i tråden har gjort det, vilket är varför jag ifrågasätter folks motsägelser.