2021-06-27, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Ibland kanske man inte ska uttrycka sig så tvärsäkert...

Du skriver "För det kommer han att göra (gå helt fri), utan tvekan nu. Domen är redan fattad och färdigskriven och han är inte häktad. Vid fällande dom hade han blivit det igår eller idag".

Tråden börjar gå mot sitt slut och jag (och förmodligen fler ts) är nyfiken på att se resultatet av din forskning (enl dig själv) ang trådskrivare i LW-tråden.
Hur/när får vi tillgång till den? Nästan lika spännande som när vi fick tillgång till FUP.

Jag måste hålla med Rosamund här.
Jättekonstigt att han inte häktades.

Folk ”inom juridiken” pratar om tjänstefel.

Det går helt enkelt inte till så enligt praxis.

Både med tanke på brottets art och straffets längd samt med tanke på att det faktiskt bedömts att den tilltalade SD hade en flyktrisk.
Citera
2021-06-27, 14:49
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Litenensam
Skyddande av brottsling och delaktighet i allafall
Ja, möjligen, men jag tror att alla utredningar har lagts ned i och med att SD tog sitt liv.
Citera
2021-06-27, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Ja, möjligen, men jag tror att alla utredningar har lagts ned i och med att SD tog sitt liv.
Och det verkar vettigt med tanke på vad som kommit fram. Att HD skulle ägna sig åt vidare brottslighet även om hon på ngt sätt varit inblandad, verkar osannolikt. Förövrigt håller jag med alla som tycker att det var konstigt att SD inte häktades innan domen föll. Många konstigheter i den här soppan.
För mig rent personligt har den varit viktig för att den äntligen fått mig att dra iväg m maken till parterapi. Så kan det gå när man känner igen sig litet väl mycket i hustrun till en misstänkt mördare (OBS! Min make har inte mördat. Han har bara mer humör än vad jag riktigt hanterar.) .
Citera
2021-06-27, 15:54
Medlem
Citat:
Det är just detta som är det märkliga.
Jag antar att åklagarna valde att rikta 100% på att fälla Stefan som mördare, med eventuell medhjälpare.
Hade Stefan inte tagit livet av sig, är jag övertygad om att åklagarna hade gått till botten med Ax*lssons..
Hade SD och HD suttit båga två i rätten, skulle de skyllt på varandra och varit svårare att belysa de faktiska bevisen.
Återstår ett långt ljust hårstrå med rot, som jag med all sannorlighet tror tillhör HD, som återfanns i? Lenas kropp.
För att allt inte skulle fortsätta och i det långa loppet göra gällande att flera personer skulle åkt dit för mened, skyddande av brottsling, försvårande och besvärande uppgifter, så fanns det bara ett sätt att verkligen sätta punkt för fortsatta utredningar, genom att Stefan dog.
Kanske mot sin vilja?

Är inte detta ljusa hårstrå kontrollerat mot HDs DNA?!?
Citera
2021-06-27, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Peonia
Är inte detta ljusa hårstrå kontrollerat mot HDs DNA?!?
Nej, eftersom det analyserades långt efter att HD blivit avskriven
Citera
2021-06-27, 16:06
Medlem
Citat:

Ah, så bedrövligt synd!
Citera
2021-06-27, 18:00
Medlem
notknapparens avatar
Citat:

Man kan visserligen kanske tänka så, men det är ingen som yttrat sig på det viset. Det är och förblir en spekulation från tråden.

Till exempel visade sig hårstrået inte lämpligt att undersöka morfologiskt mot person (A 160/90), utan skickades sedan till Österrike för mitokondriell undersökning.

Och som @piastrone visade kan man med mitokondriellt DNA inte binda en person till ett hårstrå, utan enbart utesluta personer.

Hittar inte det inlägget nu.

Jämförelse gjordes mot SD och Lena.

https://www.flashback.org/sp75322464
https://www.flashback.org/sp75407519
https://www.flashback.org/p75322464#p75322464

Hårstrået satt på en tops från Lenas slida, vilket i sig kanske avgjorde det hela?

Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
I dagens rapportering från NA skriver journalisten:

"– Det har även hittats ett ytligt blont hårstrå, säger Åsa Hiding.
Enligt NFC kan det inte uteslutas att hårstrået kommit dit under läkarundersökningen.
"

Det är kanske det som menas, att det bara satt precis i mynningen?

Om man vill läsa på mer om hårstrået i tråden är det mellan 1/4- 7/4- 21 som mycket av det avhandlades.
Citera
2021-06-27, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Peonia
Ah, så bedrövligt synd!
Ja, det är det minsta man kan säga.
Vet inte vad som skulle krävas för att göra omtag i utredningen, Stefan är död och kanske snart begraven?
Kvar finns två trasiga familjer.
Citera
2021-06-27, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Man kan visserligen kanske tänka så, men det är ingen som yttrat sig på det viset. Det är och förblir en spekulation från tråden.

Till exempel visade sig hårstrået inte lämpligt att undersöka morfologiskt mot person (A 160/90), utan skickades sedan till Österrike för mitokondriell undersökning.

Och som @piastrone visade kan man med mitokondriellt DNA inte binda en person till ett hårstrå, utan enbart utesluta personer.

Hittar inte det inlägget nu.

Jämförelse gjordes mot SD och Lena.

https://www.flashback.org/sp75322464
https://www.flashback.org/sp75407519
https://www.flashback.org/p75322464#p75322464

Hårstrået satt på en tops från Lenas slida, vilket i sig kanske avgjorde det hela?

Om man vill läsa på mer om hårstrået i tråden är det mellan 1/4- 7/4- 21 som mycket av det avhandlades.
Ja, det där hårstrået hade ju även en rot, så det borde ha testats mot alla som var med vid obduktion, vid brottsplatsen samt misstänkta.
Tragiskt är det, vi lär aldrig få klarhet iallafall.
Jag är övertygad om vem hårstrået tillhör.
Citera
2021-06-27, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Det är inte ovanligt att man av ren chock och panik ringer till sin trygghet (anhörig eller vän) istället för till 112.

Polisvännen borde direkt vidarebefordrat uppgifter till högre chef så polis och ambulans skickade till aktuell plats.
Citera
2021-06-27, 19:23
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Tack för rättningen om det stämmer.
Det faktum talar ju för sig själv om inte ens åklagaren bemödade sig med HD längre än en vecka.

Ja det var inte alls menat som en rättning då det är lätt att glömma de exakta detaljerna hur det gick till när HD släpptes och helt avskrevs.

Jag menade med mitt svar till dig att visa för en del i tråden hur svaga indicierna måste varit mot HD när t.o.m. åklagaren insåg att TR aldrig skulle gå med på mer än en veckas utredningshäkning. För en veckas häktning räcker det ju med svaga indicier. Exempelvis att hon verkade ljuga/undanhålla information i förhör samt städade golvbrunnar.
Citera
2021-06-27, 19:37
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Det skulle bli svårt att sätta dit någon för mened i vilket fall som helst eftersom både HD och SOA räknas som familjemedlemmar och inte behövde svära någon ed om att säga sanningen när de vittnade.
Den enda som möjligen skulle kunna drabbas är JG, om han har ljugit.
Att han har undanhållit saker vet vi men för att dömas för mened är det lögner vid vittnesmål i domstolen som räknas.

Det finns ju en anledning till att anhöriga inte vittnar under ed. Vi skulle haft många som fällts för mened annars. Man behöver inte vara inblandad i själva brottet för att som anhöriga ljuga eller undanhålla information.

Det har lyckligtvis rättsväsendet fullständigt klart för sig att bara för att HD och ev andra anhöriga ljugit innebär inte att de haft något med mordet att göra. Lögner och undanhållande av information är inget ovanligt av anhöriga. Jag själv skulle heller aldrig medverkat till att exempelvis mina barn dömts för mord, vare sig de är skyldiga eller ej. Det är åklagares uppgift att bevisa det, inte mitt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in