2021-06-26, 22:38
Medlem
Nivåerna av D- vitamin är som högst på hösten och som lägst i februari- tidig vår. Det säger forskningen och om ni tänker själva så är det rätt logiskt. Man fyller på förrådet av D- vitamin under sommaren och det är högt på sensommar/höst.
Citera
2021-06-26, 22:41
Medlem
Mr.Sounds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Finns ingenting som tyder på att vaccinen skulle vara farligare än sjukdomen - tvärtom. Visst, kan man tänka sig att isolera sig de närmaste 5 åren kan man säkert avstå vaccin, men om man inte vill göra det bör man absolut vaccinera sig.

Säger du ja utan att ens veta, och att vänta på långtidsstudie av ett nytt vaccin är inte samma sak som isolera sig. Vi ser väl om 5 år hur lyckat vaccinet var och dessutom hur många sprutor till du blev tvungen att ta.
Citera
2021-06-26, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Isfolket
Nivåerna av D- vitamin är som högst på hösten och som lägst i februari- tidig vår. Det säger forskningen och om ni tänker själva så är det rätt logiskt. Man fyller på förrådet av D- vitamin under sommaren och det är högt på sensommar/höst.

Jaha, tack för info. Stämmer precis med min egen upplevelse.

Har du källa?
Citera
2021-06-26, 22:47
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
Själv kommer jag varken isolera mig de närmsta 5 åren, eller vaccinera mig. Jag har för fan inte ens isolerat mig det senaste året, helt ovaccinerad, och jag lever än. Inte burit mask, inte använt handsprit, inte hållt mer avstånd än vad som var normalt innan 1984, jag menar 2020. Ej död. Lustigt va?

Men så är jag ju inte en sockerberoende, överviktig SD-boomer heller.

Seriöst, hur i helvete kan folk fortfarande gå runt och vara rädda för det här viruset? Patetiskt.

Men hur kan du vara så säker på att du inte drabbas av några skadliga långtidseffekter i händelse att du blir sjuk i covid19? Hur kan du vara rädd för vaccinet, men inte för viruset? Hur har du kommit fram till den slutsatsen? Jag är genuint nyfiken.
Det beräknas ju finnas uppåt 100 tusen långtidssjuka i covid19 i Sverige. Man befarar ju att flera av dessa har drabbats av sk "glaslunga", vilket är obotligt.
Citera
2021-06-26, 22:47
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bottenslam
Vad är den värsta biverkningen du kan tänka dig av massvaccineringen?

Att vi alla dör, men jag tror inte det kommer hända. Vad är den värsta biverkningen du kan tänka dig om vi alla blir sjuka i covid19?
Citera
2021-06-26, 22:49
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Sound
Säger du ja utan att ens veta, och att vänta på långtidsstudie av ett nytt vaccin är inte samma sak som isolera sig. Vi ser väl om 5 år hur lyckat vaccinet var och dessutom hur många sprutor till du blev tvungen att ta.

Visst, men hur har du kommit fram till att viruset skulle vara ofarligt? Hur vet du vilka långtidseffekter du riskerar att drabbas av om du åker på covid19? Kommer viruset ligga kvar latent i kroppen och riskera att blomma upp igen, kanske i samband med att du blir sjuk i annat? Ungefär som Herpesviruset fungerar.
Citera
2021-06-26, 22:52
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Sound
Ingen är tvungen att ta några sprutor mot covid-19 och bara för att man tagit två måste man inte ta flera.
Citera
2021-06-26, 22:53
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Hur jag hade tänkt att vaccinet skulle ha någon påverkan på smittspridningen? Tja, vad tror du?

En stor poäng med immunitet är ju att de immuna inte smittar i samma utsträckning, så de som väljer att vaccinera sig, skyddar ju inte bara sig själva, utan även personer i sin omgivning. Att vaccinera sig är en solidaritetshandling.
Sen är det ju för gulligt att det finns vissa konspirationstomtar som tror att de ska bli sterila av vaccinet. Frågan de borde ställa sig är hur sterila de då blir av infektion, eftersom den ofta är 100 gånger värre än vaccinationen.

Man blir inte immun av vaccinet. Det erkänner ju t om de mest religiösa vaccinförespråkarna. Inte heller hindrar det en från att smitta andra. Även det sägs från offentligt håll. Så, återigen, hur hade du tänkt att vaccinet ska ha någon påverkan på smittspridningen?

Och det finns ju en hel del farhågor om att fertiliteten kan påverkas av "vaccinet". Huruvuda det är så eller inte har jag ingen aning om. Men ingen rök utan eld...

Vi får väl se inom sinom tid. Vi har ju försökskaniner och labbråttor som frivilligt utsätter sig och sina barn för det medicinska experimentet ifråga.

Men eftersom viruset är totalt ofarligt för alla under 40 (och även de allra flesta över 40) så är det ju som ung inte ens värt det att lägga en timme av sin tid på att åka iväg till ett vaccinationscenter. Bättre att göra något vettigare av den tiden. T ex dammsuga eller ta en löprunda. Och sen kanske man blir sängliggande i 3-4 dagar efter sprutan. Total waste of time.

Så även om det skulle visa sig att "vaccinet" är totalt riskfritt (vilket inget vaccin någonsin varit) så finns det ingen anledning att gå och ta det, om man är förhållandevis ung och vid god hälsa.
Citera
2021-06-26, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Ingen är tvungen att ta några sprutor mot covid-19 och bara för att man tagit två måste man inte ta flera.

Några sprutor per år är inte så mycket.
Citera
2021-06-26, 22:55
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isfolket

Intressant. Brukar inte influensasäsongen ta fart i februari?
Citera
2021-06-26, 22:59
Medlem
Citat:
Att vi alla dör, men jag tror inte det kommer hända. Vad är den värsta biverkningen du kan tänka dig om vi alla blir sjuka i covid19?

Den värsta biverkningen av covid har vi redan sett, att äldre och sjuka dör för att de är i ett dåligt läge att möta ett nytt virus. Nästa generation gamlingar kommer ha immunitet med sig, så de kommer tåla covid. Men då finns säkert ett nytt virus.

Hur som helst, ditt worst case scenario är ofantligt mycket värre än verkligheten.Ingen tror väl att alla kommer dö av covid, ens som worst case.

Mitt worst case är att massvaccinering i pågående smittspridning, vilket aldrig tidigare har gjorts, ger vaccinresistens precis som massbehandling med antibiotika gör i djurbesättningar. Om man behandlar en hel population med profylax när smittan redan är etablerad så riskerar man att öka selektionstryck på de mest smittsamma varianterna av viruset, de som smittar trots profylax. Vaccin är profylax.
Citera
2021-06-26, 23:08
Medlem
Nu har Deltan dykt upp i Danmark och gränsen öppnas mot Sverige, kan sluta i katastrof detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in