2021-06-26, 22:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
“Clinical presentation of myocarditis cases following vaccination has been distinct, occurring most often within one week after dose two, with chest pain as the most common presentation,” said Dr. Grace Lee, co-chair of VaST.

Förmodar att 16-24 åringar inte är de kvickaste att klaga över lite bröstsmärta så gissar på signifikant mörkertal.

Rimligt att det informeras om detta samt att man rekommenderar att undvika träning o hård ansträngning veckan efter vaccinationen.

"There have been more than 1,200 cases of myocarditis or pericarditis in 16- to-24-year-olds who received an mRNA COVID vaccine, according to a series of slide presentations published Wednesday at the ACIP meeting."

När kvinnor under 65 år fick problem med för låga blodplättar när de fått Astras vaccin så ändrades rekommendationerna, men när unga män får hjärtmuskelinflammationer och riskerar död så kvarstår rekommendationerna att ta vaccinet ändå. Har jag förstått saken rätt?
Citera
2021-06-26, 22:15
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bottenslam
Ingen aning. Men vaccinen är inte färdigtestade. Så därför måste du svara på följande:

Varför har tekniken inte använts förrän nu? Hur såg utfallet ut i de djurförsök ut som gjorts under dessa trettio år? Vad hindrade tekniken att implementeras tidigare än 2020?

Ingenting tyder på att vaccinen har några anmärkningsvärda biverkningar, eller hur? Med tanke på att vaccinen är utvecklade på rekordtid, så är ju det fantastiskt, eller hur?

Därför vill jag veta vad som hindrade denna teknik från att implementeras innan 2020. Vilka säkerhetsproblem var åtgärdade 2020 som gjorde att 30-års utvecklingsarbete kunde avslutas? Eller var det effektiviteten som förbättrades radikalt? Var vaccinen säkra men inte effektiva nog? Så många frågor.
Här finns en hel del att läsa, men det finns massor att hitta på nätet.
https://www.google.com/search?q=history+of+mrna+vaccine+development&clien t=tablet-android-samsung-rev2&source=android-browser&sxsrf=ALeKk00oCEN2_7reJNWL_hzCkb8ERTxHCQ%3 A1624738322644&source=lnt&tbs=cdr%3A1%2Ccd_min%3A% 2Ccd_max%3A2019&tbm=
Senast redigerad av Surtruten 2021-06-26 kl. 22:18.
Citera
2021-06-26, 22:21
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Ja, det tycker jag. Tycker du något pekar på att vaccinen skulle vara farliga? Även barn blir äldre och barn bidrar till smittspridningen. Vissa barn har drabbats av hyperinflammation när de fått covid19. Skulle inte tveka att vaccinera mina barn.

Och hur hade du tänkt att vaccinet skulle ha någon påverkan på smittspridningen?

Men vaccinera dina barn du. Räkna inte med några barnbarn dock.
Citera
2021-06-26, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Här finns en hel del att läsa, men det finns massor att hitta på nätet.
https://scholar.google.se/scholar?q=history+of+mrna+vaccine+development&hl=s v&as_sdt=0&as_vis=1&oi=scholart

Men för helvete, jag ställer specifika relevanta frågor om utvecklingsprocessen för de vaccin du försvarar som harmlösa, och du ger mig en länk med allmän covidstatistik?

Jag frågade om hur datan för mRNA-vaccin såg ut INNAN covid var i rinken. Om mRNA-vaccin är så fantastiska, vad hindrade oss från att använda dem i 30 år?
Citera
2021-06-26, 22:25
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Sound
Vissa barn? Hur stor andel är det som fått hyperinflammation? Fanns det bakomliggande orsaker? Eller var dessa barn fullt friska?

Du bedömer vaccinets farlighet efter de biverkningar som kommer i anslutning till sprutan, hur biverkningsprofilen ser ut efter 1, 2 eller 5 år vet ingen. Eftersom inga långtidsstudier finns så bör man åtminstone avvakta med att vaccinera barn även om man har din inställning att alla ska vaccineras.

Dina barn men jag tycker enbart synd om dem, kan tänka mig domedagspratet runt middagsbordet när du går igång.

Finns ingenting som tyder på att vaccinen skulle vara farligare än sjukdomen - tvärtom. Visst, kan man tänka sig att isolera sig de närmaste 5 åren kan man säkert avstå vaccin, men om man inte vill göra det bör man absolut vaccinera sig.
Citera
2021-06-26, 22:29
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Vilken typ av biverkningar är det du tror kommer att visa sig om flera år?

mRNA-vaccin har ju studerats i mer än 30 år så det du misstänker måste ju ha något med exakt hur just vaccinen mot covid-19 är uppbyggda eller så är det vanlig vaccinskepticism.

Det finns ju t ex farhågor kring hur "vaccinet" påverkar fertiliteten. Och vad gäller kortsiktiga biverkningar så är alla rapporter om hjärtmuskelinflammation hos unga män som tagit "vaccinet" skäl nog avstå det, som ung man. Är man inte ett metabolt sjukt fetto så är ju sjukdomen "vaccinet" sägs skydda mot inte farlig i alla fall, så då behöver man ju inte skydda sig mot den.

Och det är skillnad på att mRNA-vaccin har studerats i 30 år och på att testa det på människor. "Vaccinet" testas på människor i detta nu. Jag antar att du själv är en av försökskaninerna. Och vill man utsätta sig för medicinska experiment så varsågod. Ditt val. Men att utsätta oskyldiga barn för dessa medicinska experiment, det borde innebära fängelse.
Citera
2021-06-26, 22:29
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Alfa är ju den brittiska, vet inte vad du menar med vanliga Alfa.

Vad avser du med r-tal? Ibland verkar det som att du menar R och ibland R0.

Hur som helst, hur stämmer ditt påstående att det krävs 90 % vaccinationstäckning för att hålla nere smittspridningen av Deltavarianten och hur räknar du?

Du har rätt. Jag avsåg wuhanvarianten och trodde det var den som döpts till Alfa, då den var först, men så var det alltså inte.

När jag skriver att det krävs cirka 90% vaccinationstäckning för att uppnå flockimmunitet tänker jag mig att varje smittad smittar 8-10 personer, samt att skyddet vid vaccin är cirka 95%. Fast det är förstås en enorm förenkling. Det som måste hända är ju att varje smittad, smittar mindre än 1 person. Då dör smittan till sist ut.
Citera
2021-06-26, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
Och hur hade du tänkt att vaccinet skulle ha någon påverkan på smittspridningen?

Källa på att vaccinet leder till sterilitet.
Citera
2021-06-26, 22:32
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa

Hur jag hade tänkt att vaccinet skulle ha någon påverkan på smittspridningen? Tja, vad tror du?

En stor poäng med immunitet är ju att de immuna inte smittar i samma utsträckning, så de som väljer att vaccinera sig, skyddar ju inte bara sig själva, utan även personer i sin omgivning. Att vaccinera sig är en solidaritetshandling.
Sen är det ju för gulligt att det finns vissa konspirationstomtar som tror att de ska bli sterila av vaccinet. Frågan de borde ställa sig är hur sterila de då blir av infektion, eftersom den ofta är 100 gånger värre än vaccinationen.
Citera
2021-06-26, 22:36
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Finns ingenting som tyder på att vaccinen skulle vara farligare än sjukdomen - tvärtom. Visst, kan man tänka sig att isolera sig de närmaste 5 åren kan man säkert avstå vaccin, men om man inte vill göra det bör man absolut vaccinera sig.

Själv kommer jag varken isolera mig de närmsta 5 åren, eller vaccinera mig. Jag har för fan inte ens isolerat mig det senaste året, helt ovaccinerad, och jag lever än. Inte burit mask, inte använt handsprit, inte hållt mer avstånd än vad som var normalt innan 1984, jag menar 2020. Ej död. Lustigt va?

Men så är jag ju inte en sockerberoende, överviktig SD-boomer heller.

Seriöst, hur i helvete kan folk fortfarande gå runt och vara rädda för det här viruset? Patetiskt.
Citera
Medlem
Citat:
Hur jag hade tänkt att vaccinet skulle ha någon påverkan på smittspridningen? Tja, vad tror du?

En stor poäng med immunitet är ju att de immuna inte smittar i samma utsträckning, så de som väljer att vaccinera sig, skyddar ju inte bara sig själva, utan även personer i sin omgivning. Att vaccinera sig är en solidaritetshandling.
Sen är det ju för gulligt att det finns vissa konspirationstomtar som tror att de ska bli sterila av vaccinet. Frågan de borde ställa sig är hur sterila de då blir av infektion, eftersom den ofta är 100 gånger värre än vaccinationen.

Vad är den värsta biverkningen du kan tänka dig av massvaccineringen?
Citera
Medlem
Mr.Sounds avatar
Citat:
Vilken typ av biverkningar är det du tror kommer att visa sig om flera år?

mRNA-vaccin har ju studerats i mer än 30 år så det du misstänker måste ju ha något med exakt hur just vaccinen mot covid-19 är uppbyggda eller så är det vanlig vaccinskepticism.

Som vanligt kommer ni dragande med hur väldokumenterat och studerat MRNA-vaccin är. Det rimmar sjukt dåligt med denna studie som ska göras: https://www.google.se/amp/s/amp.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/ny-studie-av-coronavaccin-ska-testa-hur-lange-effekten-varar

Var det inte 30år som MRNA-vaccinen har studerats? Finns inte data på det studien från Umeå ska titta på?

Tror säkert man har försökt få fram lyckade MRNA-vaccin, helt plötsligt ger länder dessa vaccin nödgodkännande utan direkt vetskap vad för biverkningar som kan komma efter något år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in