Citat:
Ursprungligen postat av
ZiggeZiggarett
Vad ser du för fel på Sveriges agerande i nutid.
Utåt tycks ju samarbetet fungera väl.
Svensk förhållning till försvarsmakten sedan början av 2000-talet. Det skedde en extrem nedläggning av i princip allt. Andra länder gjorde samma sak, men i Svenskt fall var det extremt, och det fortsatte även efter -08 och först -15 påbörjades en liten ökning. Finnarna reagerade på 90-talet med att omedelbart köpa in västerländskt materiell.
Den Svenska reaktionen på Covid-19 var också ett fiasko rent utrikespolitiskt för oss. Inte minst när Finnarna öppnade upp sina beredskapslager och plockade det som behövdes, som vi Svenskar stod med långa näsor när det mesta hade bränts & slängts - Utan att ersättas.
NATO-optionen kasserades utan vidare, helt enkelt anses nog Svenskt agerande i flera frågor som osäkert. Samtidigt som Finland har den position den har gentemot Ryssland. Det handlar om att välja rätt i utrikespolitiken för Finland, inte bara ett flygplan.
Citat:
Ursprungligen postat av
hobbyguru
Vad är felet i hur Sverige agerat historiskt undrar jag! Under Vinterkriget finns inte något land som gav ens i närheten av vad Sverige hjälpte till med. Gäller både frivilliga, vapen, pengar, kläder, flyktinstöd, flygplan, administration osv
Eller är det längre tillbaka? Att finska förband fick svåraste striderna under karolinertiden ?
Det man kan klaga på är en storebrorsattetyd historiskt. Tydligen var Wallenberg ett svin sist det köptes flygplan och det är ju beklagligt.
Under andra världskriget övergav Sverige såväl Danmark som Norge. Det är sant att Finland fick materiell av Sverige, men jag skulle vilja påstå att vi gjorde alltför lite och det tror jag samtliga grannar har i minnet.
Finland var faktiskt länge en del av Sverige, och än idag är det en betydande del Finnar som pratar Svenska (eftersom de har möjligheten att lära sig Svenska i skolan). Bandet mellan Sverige och Finland är starkare än vad andra grannländer har med varandra, därför anser jag att den Svenska insatsen under andra världskriget stört Finskt förtroende till Sverige.
Citat:
Ursprungligen postat av
Eerieye
Sverige har väl aldrig agerat svekfullt gentemot Finland?
Att Sverige inte var med i Andra världskriget beror bara på en enda sak, alltså en enda och detta är: Inget land angrep Sverige. Detta enkla faktum har många gånger tolkats som svensk feghet men faktum är att t ex USA inte heller gick in i kriget förrän det landet angreps.
USA ligger inte i Europa, USA ligger på en egen kontinent. Sverige å andra sidan är granne med Finland. På samma vis som Frankrike/Tyskland.
Finnarna levde under hela Kalla kriget under Sovjets tumme och därmed är deras inställning till försvar och utrikespolitik väldigt pragmatisk. Vilka garantier har Finland att Sverige militärt stödjer Finland vid eventuell konflikt med Ryssland? Tidigare har vi utropat neutralitet och endast i det dolda hjälpt till med materiell.