Citat:
Är nog värt att upprepa en sak jag sade i tråden häromåret.
Jag är en finländare och.., när man började tala om nästa generation i msm utav det finska flygvapnet så nämndes siffran 6 miljarder euro för införskaffande (om jag inte minns fel). Punkt och slut och inte en cent till !
Under årens lopp har siffran växt till 8 miljarder.., sedan 9..och nu 10 miljarder euro.
Just saying..
Jag är en finländare och.., när man började tala om nästa generation i msm utav det finska flygvapnet så nämndes siffran 6 miljarder euro för införskaffande (om jag inte minns fel). Punkt och slut och inte en cent till !
Under årens lopp har siffran växt till 8 miljarder.., sedan 9..och nu 10 miljarder euro.
Just saying..
Just listening. Och undrar var du fått din information från?
• Såvitt jag sett, är det mest tydligaste och tidigaste dokument man kan hitta om saken detta:
Government’s Defence Report
Prime Minister’s Office Publications 7/2017
• Alltså ett styrdokument som publicerades innan man ens gick ut med RFI (Request For Information).
• Den mest intressanta informationen finns under denna punkt:
4.3.5 Strategic capability programmes• Så jag hänger inte riktigt med på att man lyft något budgettak och höjt sin spending limit under tiden som upphandlingen pågått.
”The projected cost if the programme is 7 – 10 billion. The procurement decision will be made in the early 2020s.”
https://www.defmin.fi/files/3688/J07_2017_Governments_Defence_Report_Eng_PLM_160217 .pdf
Är de där 6 miljarderna något som hörts i den finska debatten och i så fall var?
- - - -
F-35 är sannolikt det bästa planet, sett till prestanda när landningsställen fällts in.
Planet är också motsatsen till fältmässighet.
Frånsett frågans politiska dimensioner (att s a s köpa sig amerikanskt stöd) så tycker jag inte att särskilt mycket talar för F-35.
Planet är också motsatsen till fältmässighet.
Frånsett frågans politiska dimensioner (att s a s köpa sig amerikanskt stöd) så tycker jag inte att särskilt mycket talar för F-35.