2021-11-01, 23:16
Medlem
HEDP502s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Är nog värt att upprepa en sak jag sade i tråden häromåret.

Jag är en finländare och.., när man började tala om nästa generation i msm utav det finska flygvapnet så nämndes siffran 6 miljarder euro för införskaffande (om jag inte minns fel). Punkt och slut och inte en cent till !

Under årens lopp har siffran växt till 8 miljarder.., sedan 9..och nu 10 miljarder euro.

Just saying..

Just listening. Och undrar var du fått din information från?

• Såvitt jag sett, är det mest tydligaste och tidigaste dokument man kan hitta om saken detta:

Government’s Defence Report
Prime Minister’s Office Publications 7/2017

• Alltså ett styrdokument som publicerades innan man ens gick ut med RFI (Request For Information).

• Den mest intressanta informationen finns under denna punkt:
4.3.5 Strategic capability programmes

”The projected cost if the programme is 7 – 10 billion. The procurement decision will be made in the early 2020s.”

https://www.defmin.fi/files/3688/J07_2017_Governments_Defence_Report_Eng_PLM_160217 .pdf
• Så jag hänger inte riktigt med på att man lyft något budgettak och höjt sin spending limit under tiden som upphandlingen pågått.
Är de där 6 miljarderna något som hörts i den finska debatten och i så fall var?

- - - -

Citera
2021-11-01, 23:23
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av HEDP502

• Såvitt jag sett, är det mest tydligaste och tidigaste dokument man kan hitta om saken detta:

• Alltså ett styrdokument som publicerades innan man ens gick ut med RFI (Request For Information).

”The projected cost if the programme is 7 – 10 billion. The procurement decision will be made in the early 2020s.”

https://www.defmin.fi/files/3688/J07_2017_Governments_Defence_Report_Eng_PLM_160217 .pdf
• Så jag hänger inte riktigt med på att man lyft något budgettak och höjt sin spending limit under tiden som upphandlingen pågått.
Är de där 6 miljarderna något som hörts i den finska debatten och i så fall var?

- - - -

En annan grej är att Finland är totalt i ofas med införskaffande av nytt flygvapen men jag är inte den första som påpekar det.

Skulle tro att ledningen diskuterar fördelarna mellan Globaleye och Growler. Annars är Typhoon eller Rafale den meanaste killern.

F-35 tror jag inte på.
Citera
2021-11-01, 23:26
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HEDP502

- - - -

Nu är det ju många år sedan.., men hävdar bestämt att man i början snackade om 6 miljarder euro. Själv hänvisar du till siffran 7 och uppåt..

Så något har hänt under dessa år. Det är många % ökning vi talar om..

Ingen slump säger jag.
Citera
2021-11-02, 01:24
Medlem
HEDP502s avatar
Citat:
Nu är det ju många år sedan.., men hävdar bestämt att man i början snackade om 6 miljarder euro. Själv hänvisar du till siffran 7 och uppåt..

Ingen slump säger jag.

Just for the record;
var bara nyfiken på hur diskussionerna gått i Finland.

- Dels för att HX-upphandlingen på många sätt är intressant.
- Dels för att vi så ofta pekar på Finland som ett föregångsland när det gäller att shoppa försvarsmateriel (duktiga på att få mycket bang for the buck - och jag håller med).

Finns ju t o m en FOI-rapport i ämnet (länk här).

Fanns det en diskussion i Finland även innan man gick ut med sin RFI?
Citera
2021-11-04, 05:34
Medlem
Citat:

Ingen slump säger jag.
Inget ovanligt att budgetramar justeras.. uppåt.. och i detta fall torde argument vara att projektet ville säkerställa att få in anbud av alla fem intressenterna. Enhetspriserna för de fem olika flygmaskinerna skiljer mer är 50%, vilket samtidigt medför att de slutliga paketen som erbjuds från de olika leverantörerna skiljer avseende vapenpaket, industrisamarbete, underåll m.m.

Jag tror på SAAB:s erbjudande, systemet ger avsedd militär effekt, de ekonomiska riskerna är små, samt utökat militärt samarbete mellan fin/sve mot gemensamt yttre hot.
Senast redigerad av rapakivigranit 2021-11-04 kl. 05:37.
Citera
2021-11-04, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rapakivigranit
Inget ovanligt att budgetramar justeras.. uppåt.. och i detta fall torde argument vara att projektet ville säkerställa att få in anbud av alla fem intressenterna. Enhetspriserna för de fem olika flygmaskinerna skiljer mer är 50%, vilket samtidigt medför att de slutliga paketen som erbjuds från de olika leverantörerna skiljer avseende vapenpaket, industrisamarbete, underåll m.m.

Jag tror på SAAB:s erbjudande, systemet ger avsedd militär effekt, de ekonomiska riskerna är små, samt utökat militärt samarbete mellan fin/sve mot gemensamt yttre hot.

Ja LMs industrisamarbete jämfört med det som Saab erbjuder är inte mycket att hänga i julgranen och är synnerligen avlövat.
Citera
2021-11-05, 06:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gaist
Ja LMs industrisamarbete jämfört med det som Saab erbjuder är inte mycket att hänga i julgranen och är synnerligen avlövat.
HX-upphandlingen har pressat leverantörerna till ett helhetstänkande och för SAAB:s del så är det nu lämnade erbjudandet, uppbackat av svenska staten, en fantastisk möjlighet till utökat landsöverskridande militärt samarbete som inte hade blivit av utan denna upphandling.
Citera
2021-11-13, 10:01
Medlem
Discgears avatar
Korpralen har besökt Linköping.
"Corporal Frisk – Finnish blogger in reserve, defence and national security." https://corporalfrisk.com
Citera
2021-11-13, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Discgear
"Corporal Frisk – Finnish blogger in reserve, defence and national security." https://corporalfrisk.com

Han är mycket positiv till finska GlobalEye.... jomen...

HX är svårtippat, men jag tror nog han har rätt att GlobalEye är ett minst lika starkt kort som det utökade samarbetet med Sverige både militärt och industriellt.

Det ÄR två starka kort SAAB spelar ut.
Citera
2021-11-13, 11:46
Bannlyst
Dom bör definitivt välja något, som när det hettar till, kommer till sin allierade närhet!

Köp inte svenska skitplan, dra åt helvete saab!
Citera
2021-11-13, 11:57
Medlem
SAAB är nog den bästa tekniska lösningen, imponerad av dessa duktiga ingenjörer på den fabriken. Krig vinner man dock inte längre på det sättet. Finnarna bör spara sina pengar och inse att SISU och att göra det fullständigt omöjligt och dyrt för en främmande makt att ens försöka ta dem.

Mygg, lite kniv, lite ris i bastun å lite moloken tango så kommer aggressiva makter att låta bli
Citera
2021-11-13, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Discgear
När inträffade denna händelse?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in