2021-06-26, 14:33
Medlem
JustZlatans avatar
Jag vill att det ska bli måndag snabbt nu så vi får veta om det blir extra val eller talmansrundor. Spänningen är olidlig!
Citera
2021-06-26, 14:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gabogibo
Jag har redan sagt att (S) självklart ska ha beslutsrätt under tidfristen, jag menar dock att Stefan bör avgå då han saknar förtroende. Jag vet inte varför detta anses vara ett så kontroversiellt uttalande från mig?
Därför att det inte nödvändigtvis blir bättre av att han avgår på sekunden. Sverige skulle tjäna mer på ett extra val än att vi ska krångla med talmansrundor i månader.
Citera
2021-06-26, 14:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lättöl
Finns ingenting i den logiken som stöder att han ska utlysa extraval. Jag är nog av den åsikten att endast talmannen efter flera misslyckade försök eller ett explicit riksdagsbeslut ska kunna leda till extraval.
Problemet är att om riksdagen skulle utlysa extra val så skulle det bli problematiskt om vi hade partier som vägrade extra val för att de skulle råka illa ut vid en sådan, trots att extra val skulle vara det bästa utifrån omständigheterna. Det skulle bli för mycket käbbel bland partierna.

Det är bra att vi har det system vi har med att statsministern utlyser.
Citera
2021-06-26, 14:36
Medlem
Gabogibos avatar
Citat:
Kanske för att du försöker se det som att folket har samma åsikt. Det kan de förvisso också ha, men det finns ingen saklig grund för ett sånt påstående, och vi har de regelverket vi har. Man får spela med de reglerna.

Jag motsätter mig inte reglerna, jag talar om anständighet.
Citera
2021-06-26, 14:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Jag vill att det ska bli måndag snabbt nu så vi får veta om det blir extra val eller talmansrundor. Spänningen är olidlig!
Tycker det är dåligt av Stefan att vänta så länge. Han vet att det är kört eftersom Liberalerna bytt sida och Lindahl (C) gått ut med att hon inte kommer rösta fram Löfven nästa gång.

Om 90 dagar är det söndagen den 26 september. Och valmyndigheten har sagt att 26 september blir den troligaste valdagen. Så utlyser han extra val idag så kommer man kunna hålla valet den 26 september. Förstår inte vad han får ut av att invänta de här två dagarna.
Citera
2021-06-26, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlXgustav
Problemet är att om riksdagen skulle utlysa extra val så skulle det bli problematiskt om vi hade partier som vägrade extra val för att de skulle råka illa ut vid en sådan, trots att extra val skulle vara det bästa utifrån omständigheterna. Det skulle bli för mycket käbbel bland partierna.

Det är bra att vi har det system vi har med att statsministern utlyser.
Det är mer en snabbväg om man är överens. Annars så får man ta det via talmannen.
Citera
2021-06-26, 14:40
Medlem
Grevelesevis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan

Tror du får svar redan imorgon.
Agenda 21.15 kan bli intressant på söndag.
Njut av helgen tills dess!
Citera
2021-06-26, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gabogibo
Jag motsätter mig inte reglerna, jag talar om anständighet.
Det finns inte i politik.
Citera
2021-06-26, 14:43
Medlem
Citat:
Man frågade väljarna för 3 år sedan. Det har inte ändras. Vi har en regeringsform som förutsätter en samlad majoritet ska komma överens om allt. Ett extraval löser inte det problemet. Vi hamnar förmodligen i samma läge efter valet om inte tex MP eller L åker ur. Eller någon annan mycket STOR förändring mandaten sker.

Läget kan förändras mer än man tror i ett extraval. Det är inte så många röster som man behöver få för ett mandat.

De partierna som sitter i riksdagen fick sammanlagt 6377588 röster. Det gör att det är drygt 18000 röster för ett mandat. Observera att dessa siffror gäller för valet 2018 och beror ju på hur många som eventuellt röstar vid ett nyval.

Även små förändringar kan betyda rätt så mycket med tanke på läget i riksdagen.
Citera
2021-06-26, 14:44
Medlem
Risken finns ju att någon eller några från liberalerna röstar på Löfven vid en talmansrunda . Då hjälper det ju inte om en person från C gör det motsatta
Citera
2021-06-26, 14:45
Medlem
Gabogibos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zapohd
Vad du anser är din personliga uppfattning.

Men vad en del försöker förklara för dig är att din personliga uppfattningen inte stämmer överens med de lagar vi har eller Socialdemokraternas stadgar.

Jag trodde Flashback var ett diskussionsforum, menar du att Flashback är mer av en "user generated content" databas för de lege lata? Jag har dessutom inte föreslagit något olagligt eller regelvidrigt, däremot tyder både praxis och en syftestolkning av misstroendevotumet som rättsmedel på att det borde vara brukligt att avgå när man ansetts sakna förtroende.

Du har möjligtvis en avvikande tolkning av gällande rätt, men det är ok då jag snarare filosoferar kring misstroendevotumets syfte. Jag anser att Stefan Löfven bör avgå, det är helt ok att anse att min åsikt är fullkomligt oväsentlig, men det vore ett uttryck av din lika oväsentliga åsikt!

Angående (S) stadgar hade jag gärna velat se en källa på att de har något slags standardförfarande kring genomförda misstroendevotum. Personligen tror jag att de aldrig räknat med att detta kan hända.
Citera
2021-06-26, 14:45
Medlem
Gabogibos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlXgustav
Därför att det inte nödvändigtvis blir bättre av att han avgår på sekunden. Sverige skulle tjäna mer på ett extra val än att vi ska krångla med talmansrundor i månader.

Där håller jag dock med dig fullständigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in