2021-06-26, 14:20
Medlem
Gabogibos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lättöl
Folket har inte ändrat sig, det är de folkvalda som ändrat sig. Om man nu kan tycka att man ändrat sig när man gått tillbaka till sina valfloskler.

Folket röstade inte för JÖK-en, de folkvalda fick slutligen majoritet för att uttrycka folkets vilja. Riksdagen är folkets främsta företrädare och de har konstaterat att Stefan Löfven saknar förtroende. Det klädsamma för Stefan Löfven vore att avgå eller att utlysa extraval.
Citera
2021-06-26, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Ja. Jag håller med.
Därför tror jag att extraval har störst sannolikhet.

Att UK misslyckas skulle inte vara så dumt för Löfven. Men även om de två osäkra lär föredra Löfven så är ju en röst lite lite marginal. Troligen för lite för Löfven.

Även jag tror att Löfven kommer att utlysa Extraval. Detta kommer nog att ske sent på Måndag eftermiddag/kväll. Hade det varit för 10-15 år sedan så hade jag gissat på att detta meddelande hade kommer mellan 17:30 och 19:00.
Citera
2021-06-26, 14:21
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merrelito
Är inte detta ganska klart hur det kommer att sluta? Man stryker punkten om hyrorna. V får något köttben under bordet C får något annat, sänkt skatt eller va det må vara. V går tillbaka till att bli en dörrmatta. Det blir talmansrundor där vi ser Löfven III.

Baserat på att S går som en trabant i opinionen nu när Corona är ur världen samt C och V går som en maskin uppåt, i det läget vill S inte ha något extraval som riskerar en förändrad situation. L kliver över till det borgerliga blocket. Done sealed and delivered.
Svårare för Lööf att i det läget förneka att hon inte är med och regerar på nåder av V.
Citera
2021-06-26, 14:22
Medlem
Byfånen Löfven och SAP är villiga att gå hur långt som helst för att inneha makten. Bokstavligen gå över lik.

Frågan är hur långt andra partier kan gå för att säkra samma makt?
Citera
2021-06-26, 14:23
Medlem
Gabogibos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlXgustav
Varför skulle han inte få utnyttja den tidsfristen som är satt på en vecka? Han kanske vill lösa situationen med de andra partierna? Inget fel med det.

Ingen dör av Löfven i en vecka till.

Jag har redan sagt att (S) självklart ska ha beslutsrätt under tidfristen, jag menar dock att Stefan bör avgå då han saknar förtroende. Jag vet inte varför detta anses vara ett så kontroversiellt uttalande från mig?
Citera
2021-06-26, 14:24
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Så länge C kravställer så blir det Sydkorea-politik istället för Nordkorea-politik.

Och vägrar V så blir det M och UK.

C måste förstås kompromissa. Det du föreslår framstår mer som ett ultimatum, och går de in med en sådan grundinställning kommer Löfven att få avgå: garanterat.

Notera också att C har minst lika stort ansvar för situationen som alla andra partier. Det går inte att bara försöka stjälpa över skuld på V, SD och FP.

Man kan också säga att en hård linje bäddar för att man faktiskt ger inflytande till SD. En människas och ett partis agerande får ju alltid sina konsekvenser.
Citera
2021-06-26, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gabogibo
Folket röstade inte för JÖK-en, de folkvalda fick slutligen majoritet för att uttrycka folkets vilja. Riksdagen är folkets främsta företrädare och de har konstaterat att Stefan Löfven saknar förtroende. Det klädsamma för Stefan Löfven vore att avgå eller att utlysa extraval.
Samma folkvalda har valt honom med JÖKen som grund. Om man nu kan kalla de folkvalda, det är partiernas kandidater så de företräder sina partier.
Citera
2021-06-26, 14:26
Medlem
Gabogibos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lättöl
Samma folkvalda har valt honom med JÖKen som grund. Om man nu kan kalla de folkvalda, det är partiernas kandidater så de företräder sina partier.

Absolut, men med den logiken förstärker du ju dock mitt argument, det senaste de folkvalda gjort är att förklara sitt misstroende för Stefan Löfven och den politik han fört genom JÖK-en, oavsett vad de tidigare sagt och gjort.
Citera
2021-06-26, 14:27
Moderator
Tinuviels avatar
Underhållande och informativt av Henrik Jönsson om Centerpartiet nu och då - ständigt ett parti som ställer till det:
https://www.youtube.com/watch?v=xw0S1XftXW8
Citera
2021-06-26, 14:28
Medlem
Citat:
Jag har redan sagt att (S) självklart ska ha beslutsrätt under tidfristen, jag menar dock att Stefan bör avgå då han saknar förtroende. Jag vet inte varför detta anses vara ett så kontroversiellt uttalande från mig?
Kanske för att du försöker se det som att folket har samma åsikt. Det kan de förvisso också ha, men det finns ingen saklig grund för ett sånt påstående, och vi har de regelverket vi har. Man får spela med de reglerna.
Citera
2021-06-26, 14:28
Medlem
Citat:

Vad du anser är din personliga uppfattning.

Men vad en del försöker förklara för dig är att din personliga uppfattningen inte stämmer överens med de lagar vi har eller Socialdemokraternas stadgar.
Citera
2021-06-26, 14:32
Medlem
Citat:
Absolut, men med den logiken förstärker du ju dock mitt argument, det senaste de folkvalda gjort är att förklara sitt misstroende för Stefan Löfven och den politik han fört genom JÖK-en, oavsett vad de tidigare sagt och gjort.
Finns ingenting i den logiken som stöder att han ska utlysa extraval. Jag är nog av den åsikten att endast talmannen efter flera misslyckade försök eller ett explicit riksdagsbeslut ska kunna leda till extraval.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in