2021-06-26, 11:33
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Du förvränger bara. Sionisterna drev bort invånarna i Palestina, det borde de inte ha gjort. Konflikten handlar om levande människor och deras tillvaro, inte utropande, gränser och ägande.

Och palestinierna drev bort judarna från Västbanken. Sen kom de tillbaka, tough shit losers.
Citera
2021-06-26, 11:39
Medlem
Termos99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeadsOn
Vi har varit inne pa det har tidigare. Ar du sa trog i huvet? Copy ...Paste

Zzionnassar haller pa med folkmord, dina comrades fran ryska kolhoz, nu kibbutz. Varenda dag. Bra dokumenterad, ICC nasta

Masada faller igen. 5738 Diaspora

Är du trött på dina egna ord, ja men sluta använda dom då.

Jag vill se Israel och Palestina som bröder och leva i fred med varandra, du vill ha folkmord. Men du har skrivit otrevliga saker om andra folk, så du kanske bara inte gillar människor?
Citera
2021-06-26, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Termos99
Är du trött på dina egna ord, ja men sluta använda dom då.

Jag vill se Israel och Palestina som bröder och leva i fred med varandra, du vill ha folkmord. Men du har skrivit otrevliga saker om andra folk, så du kanske bara inte gillar människor?

Oh, du bor i kibbutz, dvs ryska kolhoz, pa ockuperade Vastbanken. Da forstar jag

Mashada faller igen. 5738 Diaspora
Citera
2021-06-26, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Termos99

En del palestinier skulle absolut vilja ha fred och frihet, och det är dom jag sätter hoppet till. Men långt ifrån alla vill ha det, när en majoritet vill ha det ja då finns chansen att göra något bra.

Många palestinier vill ha ett auktoritärt styre, så jag är inte lika övertygad om framsteg som du är. Men jag hoppas, på fred och ett bra liv för både Israeler och Palestinier.

Den ende statslöse muslimske palestiniern jag känner var i alla fall mer nyanserad än Humanlife och Xenonen!

De förstår situationen och de flesta inser att skall man lösa en konflikt får man ge och ta och.. det är inte en persons fel när två träter... allt det där.

Problemet där är ju dagens ledarskap och bristen på en vettig demokratisk diskussion i palestinska samhället. Det är röster som tystas av allt larm och bröl.

Så det behövs en plats för samtal. Den bör vara neutral och den kan inte vara indränkt i allt gammalt groll... Japan!
Citera
2021-06-26, 13:06
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Har du sett hur palestinierna lever i de ockuperade områdena? Det är det jag relaterar till.

Det var ju inga problem att de levde under samma förhållanden när Egypten ockuperade Gaza. Samtidigt så lever palestinierna under ännu sämre förhållanden i Saudiarabien, Syrien och Libanon än vad de gör i ex. Gaza och Västbanken och betydligt sämre än de gör i Israel. Det är inget problem heller?
Citera
2021-06-26, 13:43
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Det var ju inga problem att de levde under samma förhållanden när Egypten ockuperade Gaza. Samtidigt så lever palestinierna under ännu sämre förhållanden i Saudiarabien, Syrien och Libanon än vad de gör i ex. Gaza och Västbanken och betydligt sämre än de gör i Israel. Det är inget problem heller?
Alltid rikta blicken bort från Israel, alltid är det andras brott som ni ser, utan att någonsin erkänna Israels. Ni är så enfaldiga, så enögda, så fanatiska.
Citera
2021-06-26, 13:53
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Ja, Israel kan på egen hand inte skapa fred, det tror jag inte heller. Men deras krav på säkerhet är legitim i mina ögon.
Men det är ju lite lustigt, eller hur! Israel har makten över Israel och Palestina, de har satsat hur mycket som helst på just fred och säkerhet för judarna. USA bidrar med 3,8 miljarder per år till just detta. Ändå har de inte fått vare sig fred eller säkerhet.

Eftersom jag har arbetat en hel del med ekonomiska frågor, så kan jag bestämt säga att Israel har gjort felaktiga investeringar. De hade fått mer säkerhet och mer fred för pengarna om de hade investerat annorlunda.
Citat:
Och där är Israel förfördelat så det räcker och blir över. Det är därför de är så in i helvete militariserade.
Nej, Israel är verkligen inte förfördelat. Militariseringen är deras eget val.
Citat:
Du har ju rätt att man varnade från början för det, och nu varnar jag lika skarpt mot att försöka tvinga fram en ensidig fred med olika maktmedel om det är ekonomiska eller militära eller vad det är. det är inte vägen.
Du måste försöka se på det här lite mer objektivt. Vilka har tvingat vilka sedan Israel bildades? Du skall verkligen inte snacka om tvång.
Citat:
Nu när du förstår att jag för ett resonemang om vägen till fred i mina inlägg kan du börja om från början att läsa. Sök Tokyoprocessen så ser du mina tankar om hur man skall kunna få Israel tillbaka i en konstruktiv fredsprocess. Det är en knut som blivit riktigt hård. Och ju mer du drar i den med ensidiga sanktioner så lär den bara bli hårdare.
Det spelar ingen roll var förhandlingsbordet står. Det absolut avgörande är att Israel inser att en palestinskt stat är nödvändig.
Citera
2021-06-26, 13:55
Bannlyst
kom igen nu israel, bomba varenda jävla getknullare snart.
Citera
2021-06-26, 14:01
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Och palestinierna drev bort judarna från Västbanken. Sen kom de tillbaka, tough shit losers.
Det var snarare arabförbundets styrkor som drev bort en mycket mindre mängd judar än vad judarna fördrev på sin sida. Båda var fel, men nu handlar det om att du tycker att enbart judar skall få återvända medan palestinierna skall förbli fördrivna och inträngda i getton. Din avslutning visar på din människosyn, förlorar man är man inte vatten värd, makt är rätt.
Citera
2021-06-26, 14:05
Medlem
Citat:
Men det är ju lite lustigt, eller hur! Israel har makten över Israel och Palestina, de har satsat hur mycket som helst på just fred och säkerhet för judarna. USA bidrar med 3,8 miljarder per år till just detta. Ändå har de inte fått vare sig fred eller säkerhet.

Eftersom jag har arbetat en hel del med ekonomiska frågor, så kan jag bestämt säga att Israel har gjort felaktiga investeringar. De hade fått mer säkerhet och mer fred för pengarna om de hade investerat annorlunda.

Nej, Israel är verkligen inte förfördelat. Militariseringen är deras eget val.

Du måste försöka se på det här lite mer objektivt. Vilka har tvingat vilka sedan Israel bildades? Du skall verkligen inte snacka om tvång.

Det spelar ingen roll var förhandlingsbordet står. Det absolut avgörande är att Israel inser att en palestinskt stat är nödvändig.

Du får läsa på historien och fatta lite mer. Om sexdagarskriget framförallt. Och krigen från och med 1947 fram tills freden 1948.

Jag har erbjudit en tråd på Vapen och militär om du vill, men jag har skrivit tillräcklig på tråden och länkat till wiki om sexdagarskriget. Sammanfattningsvis: Israel mötte en militär övermakt beväpnade med moderna sovjetiska vapen. Tre ggr så stor sammanlagt på tre fronter. Där ingick för övrigt PLO i den alliansen samt Irak. Om du minns Saddams Scud i ett senare skede, som ju kunde innehållit B-stridsmedel, så begriper du fokuset på Iron Dome.

Där har du historien till deras väldeliga upprustning och modernisering av sin krigsmakt. Det var nu deras egen vapenindustri växte fram och det var nu, efter freden med Egypten, de har blivit så tajta med USA.

Jag räknar inte att du som gammal vapenvägrare förstår sådant där, men starta en tråd på Vapen och Militär och försök övertyga folk om Israels militära övermakt vid den tidpunkten så hänger jag på.

Du saknar väldigt mycket kunskap för att kunna förstå. Dessutom saknar du ödmjukhet, förmågan att fråga... ignorans och arrogans är ingen kul kombo att diskutera med.
Senast redigerad av ZiggeZiggarett 2021-06-26 kl. 14:10.
Citera
2021-06-26, 14:19
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Det var snarare arabförbundets styrkor som drev bort en mycket mindre mängd judar än vad judarna fördrev på sin sida. Båda var fel, men nu handlar det om att du tycker att enbart judar skall få återvända medan palestinierna skall förbli fördrivna och inträngda i getton. Din avslutning visar på din människosyn, förlorar man är man inte vatten värd, makt är rätt.

Men varför skall Israel acceptera att palestinier återvänder om inte palestina accepterar att judar återvänder?
Citera
2021-06-26, 14:21
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Alltid rikta blicken bort från Israel, alltid är det andras brott som ni ser, utan att någonsin erkänna Israels. Ni är så enfaldiga, så enögda, så fanatiska.

Svara på frågan istället. Varför var det inga problem när Egypten ockuperade Gaza olagligt? Varför var inte det apartheid? Varför är det inte apartheid i Libanon där palestinierna inte har medborgarskap även om de är födda i Libanon? Varför är det inte apartheid i Saudi eller Kuwait där palestinierna inte har medborgarskap även om de är födda där? Varför är det så svårt för dig att erkänna att arabländer behandlar palestinier ännu värre än Israel gör?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in