Citat:
Ursprungligen postat av
humanlife
Men det är ju lite lustigt, eller hur! Israel har makten över Israel och Palestina, de har satsat hur mycket som helst på just fred och säkerhet för judarna. USA bidrar med 3,8 miljarder per år till just detta. Ändå har de inte fått vare sig fred eller säkerhet.
Eftersom jag har arbetat en hel del med ekonomiska frågor, så kan jag bestämt säga att Israel har gjort felaktiga investeringar. De hade fått mer säkerhet och mer fred för pengarna om de hade investerat annorlunda.
Nej, Israel är verkligen inte förfördelat. Militariseringen är deras eget val.
Du måste försöka se på det här lite mer objektivt. Vilka har tvingat vilka sedan Israel bildades? Du skall verkligen inte snacka om tvång.
Det spelar ingen roll var förhandlingsbordet står. Det absolut avgörande är att Israel inser att en palestinskt stat är nödvändig.
Du får läsa på historien och fatta lite mer. Om sexdagarskriget framförallt. Och krigen från och med 1947 fram tills freden 1948.
Jag har erbjudit en tråd på Vapen och militär om du vill, men jag har skrivit tillräcklig på tråden och länkat till wiki om sexdagarskriget. Sammanfattningsvis: Israel mötte en militär övermakt beväpnade med moderna sovjetiska vapen. Tre ggr så stor sammanlagt på tre fronter. Där ingick för övrigt PLO i den alliansen samt Irak. Om du minns Saddams Scud i ett senare skede, som ju kunde innehållit B-stridsmedel, så begriper du fokuset på Iron Dome.
Där har du historien till deras väldeliga upprustning och modernisering av sin krigsmakt. Det var nu deras egen vapenindustri växte fram och det var nu, efter freden med Egypten, de har blivit så tajta med USA.
Jag räknar inte att du som gammal vapenvägrare förstår sådant där, men starta en tråd på Vapen och Militär och försök övertyga folk om Israels militära övermakt vid den tidpunkten så hänger jag på.
Du saknar väldigt mycket kunskap för att kunna förstå. Dessutom saknar du ödmjukhet, förmågan att fråga... ignorans och arrogans är ingen kul kombo att diskutera med.