2021-06-26, 01:40
Medlem
Mr.Sounds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag gjorde samma utvärdering vid svininfluensan men kom då fram till att det vaccinet ville jag inte ha, och så här i retrospektiv så var det ett korrekt beslut. Då avrådde jag andra från att ta det, men jag höll inte på som dig och kasta skit på folk för det. Så att kalla mig för pro-vaxxer är inte helt korrekt.

Men varför är det ok att kalla någon anti-vaxxer nu? Är det DIN personliga åsikt som ligger till grund?

Jag personligen tänker inte ta vaccinet, av den enkla anledningen att det är aldrig testat tidigare och att man inte kan presentera långtidsstudier. Däremot har jag, och mina barn, fått de vaccin som är beprövat så att säga.

Personligen tycker jag att de som vill ta vaccinet gör det, och jag hoppas att utfallet blir succé även om det tyder på ni blir tvungna att årligen ta en dos eller två, och andra respekteras för deras val.
Citera
2021-06-26, 02:21
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Office
Jag läser aldrig Aftonbladet och lyssnar verkligen inte på politiker. Deltavarianten är mer smittsam och verkar oftare resultera i svår covid. Förstår inte vad som är så svårt att begripa.

Ingen idé att få panik över det, men det är så det är och det är därför inte det inte känns osannolikt att vi får en "fjärde våg".
Nej den resulterar inte oftare i svår covid. Inget i datan tyder på att den skulle vara värre.
Citera
2021-06-26, 02:31
Medlem
Cancerogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Nej den resulterar inte oftare i svår covid. Inget i datan tyder på att den skulle vara värre.

Du får kolla din "data" igen...

Dubbelt så stor risk att hamna på sjukhus av Delta-varianten jämfört med Alpha-varianten:

https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(21)01358-1/fulltext
Citera
2021-06-26, 02:32
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Dessa herrar du citerar har stoppat ihop alla skräpstudier och gjort en liten sammanfattning och plötsligt tror de då att det fungerar.
De har bara tagit med de studier som möter de kriterier som krävs för att kunna användas i en metastudie enligt GRADE-metodiken. Det är betydligt mer sofistikerat än en "liten sammanfattning"...
Citera
2021-06-26, 03:26
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cancerogen
Du får kolla din "data" igen...

Dubbelt så stor risk att hamna på sjukhus av Delta-varianten jämfört med Alpha-varianten:

https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(21)01358-1/fulltext

"Risk of COVID-19 hospital admission was approximately doubled in those with the Delta VOC when compared to the Alpha VOC, with risk of admission particularly increased in those with five or more relevant comorbidities."

Fem (!) eller fler (!!) comorbidities. Haha, då jävlar är man i dåligt skick. Hur fan lyckas man ens med det?

Iofs svårt att ta Lancet på allvar efter att de förra året publicerade den av en porrskådis genomförda fejkstudien om hydroxoklorokin, ni vet den studien som låg till grund för förbudet av den totalt ofarliga, i 70 år frekvent använda drogen hydroxoklorokin. Den fejkstudien drogs ju tillbaka sedan, men det skedde i tystnad, och de flesta människor lever fortfarande i villfarelsen att hydroxoklorokin är farligt.

Jaja, vi kan låtsas att studien är trovärdig. Dubbelt så mycket som väldigt lite är fortfarande väldigt lite. Inget att bry sig om med andra ord. Dags att ta bort samtliga restriktioner. Den som är rädd kan stanna hemma. Problemet löst.
Citera
2021-06-26, 06:45
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bottenslam
Det finns inga tidigare erfarenheter eftersom man aldrig har vaccinerat i en pågående pandemi. Man brukar inte vaccinera när smittan är överallt och muterar för fullt. Det är just detta som kan ställa till det. Hade vi vaccinerat innan viruset började spridas så hade det troligtvis förhindrat alltihop, men den möjligheten fanns inte.

Den här strategin är ett globalt experiment. Med en sådan strategi så ber man om mutationer som kan ta sig runt vaccinskyddet, och det verkar vara vad vi ser också. Vanden Bosschen är den enda som gjort en korrekt förutspåelse i den här soppan. Han sa att en bit in i vaccinationskampanjen så kommer vi se en stegring i antal fall med nya varianter. Han fick rätt, även om vi inte än vet hur stora problem det blir.

Nu hade varit rätt läge att vaccinera i Sverige när smittspridning är låg. Men det hade väl inte spelat nån roll om resten av världen vaccinerar med hög smittspridning.

Bottenslammet vränger ord märker jag. Vi har visst erfarenheter av pandemier och hur när vi vaccinerat är bara en detalj.
Citera
2021-06-26, 07:04
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Ah, precis som alla andra antagande Tegnell gjort baserat på hur influensa virus fungerar haha

Skratta du det finns helt enkelt inga andra verktyg eller fungerande framåtsyftande forskning inte inom FoHM i alla fall. Viruset äger överraskningsmomentet.

Jag känner mig för närvarande lugn med mina två sprutor. Hade en helt annan känsla av oro innan de blev klart. Bortsett från konsekvenser för samhället vården är väl just att få folk att känna sig trygga det viktigaste med vaccineringen.
Citera
2021-06-26, 07:13
Medlem
[quote=virvelbagg|76343583]https://sverigesradio.se/artikel/deltavirusets-spridning-oroar

Lite mysig morgon lysning om Deltan i England, Ryssland, Afrika och här naturligtvis.[/QUOTE

Niklas Arnberg sade i intervjun att han trodde att mutationerna över tid gör att viruset blir mindre farligt. Han pratade dock om 5år, 10år eller kanske 50år som det skulle ta innan det blivit lika ofarligt som de andra Corona förkylningsvirusen som finns.

Annars är ser utvecklingen i de tre länderna ut så här:
https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&pickerSort=asc&picke rMetric=location&Metric=Confirmed+cases&Interval=7 -day+rolling+average&Relative+to+Population=true&Al ign+outbreaks=false&country=GBR~RUS~ZAF
Citera
2021-06-26, 07:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Jag har tidigare önskat att någon sänder hjälp till det mycket hårt drabbade Sydamerika.

Nu är hjälp på väg.

Citat från Sveriges Televisions löpande rapportering:
USA skänker vaccin till Brasilien

USA skickar tre miljoner doser av Johnson & Johnsons vaccin till det hårt coviddrabbade Brasilien.

Doserna ingår i de 80 miljoner doser USA har lovat skicka till andra länder och Vita huset betonar att det inte handlar om att använda vaccinet för att få gentjänster av Brasiliens president Jair Bolsonaro.
Brasilien har hittills delat ut 91 miljoner doser till sin befolkning. Doserna från Förenta Staterna bör vara ett välkommet tillskott.
All time high Brasilien nu på antal fall per dag! Antal döda per dag ser tack och lov ut att gå ned i alla fall (tack vara vaccinering får man förmoda).
https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&pickerSort=asc&picke rMetric=location&Metric=Confirmed+cases&Interval=7 -day+rolling+average&Relative+to+Population=true&Al ign+outbreaks=false&country=~BRA
Citera
2021-06-26, 08:00
Avstängd
Så nu ökar spridningen i hela världen och vissa stänger ner men i Sverige har Tegnell GARANTERAT att det inte blir en spridning till hösten.

Kan ni gissa varför?

För att man redan nu dragit ner kraftigt på testningen.
Citera
2021-06-26, 08:22
Medlem
kurt-sunes avatar
hmm den där zero covid-strategin verkar det gå "sådär" med....

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/EpdR02/deltavarianten-sprids-i-australien--sydney-stanger-ner

Nej jag är inte avundsjuk på Australien och Nya Zealand.

Det kan potentiellt bli mycket jobbigt för dessa länder då de saknar naturlig immunitet och verkar ha dålig fart på vaccineringen samtidigt.

Hur man kan tycka att den här strategin är att föredra är för mig ett mysterium.
Senast redigerad av kurt-sune 2021-06-26 kl. 08:56.
Citera
2021-06-26, 08:54
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Skit in skit ut som man säger. Merparten av ivermektinstudier har varit skitstudier från tredje världen, oblindade, orandomiserade osv. De med kvalitet har visat på ingen effekt med ivermektin.

Dessa herrar du citerar har stoppat ihop alla skräpstudier och gjort en liten sammanfattning och plötsligt tror de då att det fungerar.

Kom tillbaka när NIH rekommenderar ivermektin. Den dagen kan vi börja diskutera det hela.

Källa för dina påståenden...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in