2021-06-25, 11:04
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Jag frågade inte dig om vad du tror eller vet, det är helt ointressant för mig... Jag frågade ifall du kände till om det fanns någon icke "hobbyvirulog" i Sverige som vi borde lyssna på (eftersom FHM och Tegnell enligt dig är "hobbyviruloger" som vi inte ska lyssna på)?

Finns det någon professionell virolog som uttalat sig och siar om att viruset kommer lyckas mutera runt antikropparna och massvaccingeringen blir verkningslös så att vi får en återupprepning av förra hösten??

Personligen tror jag alla hobbyviruloger samt icke hobbyviruloger håller med Tegnell om att det mer eller mindre är helt uteslutet att kommande höst blir som i fjol map Covid. Den risken är negligerbar.
När jag kör en googling på fjärde våg så får jag upp blandat. En del experter tror inte på en fjärde våg och en del gör det. De flesta förutom Tegnell då ger sina åsikter med en viss osäkerhet.

Jag kan tycka att man kan lyssna på alla, men vad man sedan väljer att tro är upp till var och en. Men de som siter på maktpositioner i denna situation bör förbereda för de värre scenarierna.
Citera
2021-06-25, 11:15
Medlem
-AIR-s avatar
Med tanke på deltan så förefaller det ytterst osannolikt att smittspridningen i Sverige skulle vara obefintlig i höst. Då behöver vi 100% vaccinationstäckning. Så självklart kommer det en fjärde våg i höst. Frågan är bara hur stor den blir.
Citera
2021-06-25, 11:17
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Har ju tagits upp i tråden tidigare om hur en massvaccination under stor smittspridning ökar risken för att viruset lyckas mutera runt antikropparna från vaccinerna.

Om detta kommer hända kan såklart inte jag veta men om man ska hävda motsatsen bör det motiveras med ett bra underlag.

Att Tegnell tycker något utan att presentera logiken bakom är ju inte särskilt transparant o trovärdigt.

Det Tegnell säger bygger på erfarenheter av hur virus och dess mutationer brukar fungera i en vaccinerad population. Man kan bara säga vad som är sannolikt utifrån tidigare erfarenheter. Överraskningar kan givetvis komma. Det man kan och bör göra är att fortsätta vaccinera och följa vaccinernas effektivitet och den utveckling som görs, samt använda de som ger bäst effekt.

Bara självklarheter alltså.
Citera
2021-06-25, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
När jag kör en googling på fjärde våg så får jag upp blandat. En del experter tror inte på en fjärde våg och en del gör det. De flesta förutom Tegnell då ger sina åsikter med en viss osäkerhet.

Jag kan tycka att man kan lyssna på alla, men vad man sedan väljer att tro är upp till var och en. Men de som siter på maktpositioner i denna situation bör förbereda för de värre scenarierna.
Håller med om att man ska lyssna brett på experter. Media har gett intrycket av att FHM (inkl Tegnell) inte varit så bra på detta.

Men avseende Tegnells uttalande om att det är mer eller mindre uteslutet, dvs i princip en försumbar sannolikhet, för att förra hösten återupprepas under kommande höst map Coronan det är nog alla överens om. I bästa av världar finns oändligt med resurser/pengar, då hade det absolut varit en god ide att lägga resurser och energi på ett scenario som är i princip är försumbart. Men nu finns inte oändligt med resurser därför är det en mkt god ide att istället riktiga resurser på ett konservativt men troligt scenario till hösten.
Citera
2021-06-25, 11:24
Medlem
-AIR-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Sound
Ja, alla gör vi våra egna val i livet. Vad som visar sig vara det rätta vet vi kanske inom något år eller tom snabbare än så.

Ditt inlägg i övrigt ligger i nivå som man förväntar sig av en pro-vaxxer, tyvärr biter inte dina försök att förminska människor som har en sundare inställning till ett nytt, experimentellt vaccin. Lycka till i sandlådan med likasinnade.
Försök inse att du bara är rädd för det okända. De har utvecklat mRNA-vaccin sedan 90-talet. Det är en mycket elegant medicinsk lösning som kommer revolutionera läkemedel och vaccin mot en mängd sjukdomar. En vacker dag kommer du att inse att du egentligen inte kan tänka själv, utan att du bara fattar emotionella beslut utifrån din neurotiska rädsla. Rädd för det okända som sagt. Kan tänka mig att du är neurotiskt lagd överlag och har en missriktad rädsla mot även andra saker som egentligen inte alls är farliga. Har du sökt hjälp för din ångest?
Senast redigerad av -AIR- 2021-06-25 kl. 11:29.
Citera
2021-06-25, 11:25
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Snubbe positiv i 305 dagar: https://www.manchestereveningnews.co.uk/news/uk-news/man-tests-positive-covid-305-20890007

"Mr Smith - who had conditions that led to him having a compromised immune system, putting him more at risk from Covid"

"Mr Smith’s infection is thought to be the “longest infection recorded in the literature”.

... då vet vi lite mer... han satte världsrekord... således inget gemene man behöver oroa sig för

Känner många "snubbar"/"snubbor" som inte haft C19-84 trots att den "rasat" till den milda grad att länder/världen stängts ner, soc distansering och maskbärande införts, och propagandan för massvaccinering bottenlös.

Hur kommer det sig?
Citera
2021-06-25, 11:28
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -AIR-
Försök inse att bara är rädd för det okända. De har utvecklat mRNA-vaccin sedan 90-talet. Det är en mycket elegant medicinsk lösning som kommer revolutionera läkemedel och vaccin mot en mängd sjukdomar. En vacker dag kommer du att inse att du egentligen inte kan tänka själv, utan att du bara fattar emotionella beslut utifrån din neurotiska rädsla. Rädd för det okända som sagt. Kan tänka mig att du är neurotiskt lagd överlag och har en missriktad rädsla mot även andra saker som egentligen inte alls är farliga. Har du sökt hjälp för din ångest?

Ja, de har utvecklat sedan 90-talet men trots det aldrig fått ett godkännande pga biverkningar efter test på djur

Vaccinet har inte blivit bättre... det är ribban för godkännandet som sänkts... och det ordentligt.
Så Tack.. men Nej Tack

Sedan håller jag med dig att tanken och iden med mRNA vaccin är revolutionerande och helt fantastisk...
Citera
2021-06-25, 11:31
Medlem
-AIR-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe
Ja, de har utvecklat sedan 90-talet men trots det aldrig fått ett godkännande pga biverkningar efter test på djur

Vaccinet har inte blivit bättre... det är ribban för godkännandet som sänkts... och det ordentligt.
Så Tack.. men Nej Tack

Sedan håller jag med dig att tanken och iden med mRNA vaccin är revolutionerande och helt fantastisk...
Jag antar att du har källor på dina påståenden? Annars är de ju tämligen meningslösa. Och då menar jag seriösa källor så klart.
Senast redigerad av -AIR- 2021-06-25 kl. 11:40.
Citera
2021-06-25, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Det Tegnell säger bygger på erfarenheter av hur virus och dess mutationer brukar fungera i en vaccinerad population. Man kan bara säga vad som är sannolikt utifrån tidigare erfarenheter. Överraskningar kan givetvis komma. Det man kan och bör göra är att fortsätta vaccinera och följa vaccinernas effektivitet och den utveckling som görs, samt använda de som ger bäst effekt.

Bara självklarheter alltså.

Det finns inga tidigare erfarenheter eftersom man aldrig har vaccinerat i en pågående pandemi. Man brukar inte vaccinera när smittan är överallt och muterar för fullt. Det är just detta som kan ställa till det. Hade vi vaccinerat innan viruset började spridas så hade det troligtvis förhindrat alltihop, men den möjligheten fanns inte.

Den här strategin är ett globalt experiment. Med en sådan strategi så ber man om mutationer som kan ta sig runt vaccinskyddet, och det verkar vara vad vi ser också. Vanden Bosschen är den enda som gjort en korrekt förutspåelse i den här soppan. Han sa att en bit in i vaccinationskampanjen så kommer vi se en stegring i antal fall med nya varianter. Han fick rätt, även om vi inte än vet hur stora problem det blir.

Nu hade varit rätt läge att vaccinera i Sverige när smittspridning är låg. Men det hade väl inte spelat nån roll om resten av världen vaccinerar med hög smittspridning.
Citera
2021-06-25, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Nu diskuterade vi ett nytt uttalande av Tegnell. Då blir det ju naturligt att man återspeglar gamla uttalanden av samma person. Men du tycker att man måste ta med uttalanden av även andra, för annars känner du dig stött?

Nej, men om man tycker Tegnell är idiot för att han inte trodde på en tredje våg, måste det innebära att alla som trodde samma sak är idioter i frågan.

Personligen har jag högt förtroende för Olsen (mycket högre än för FoHM), men även han hade fel.
Då blir det konstigt att idiotförklara någon med samma analys.

Kritiken mot Tegnell och FoHM måste vara konstruktiv om det skall bita.
Det finns massor att ta av, men i denna frågan rådde det snarare konsensus.
Citera
2021-06-25, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Finns det någon professionell virolog som uttalat sig och siar om att viruset kommer lyckas mutera runt antikropparna och massvaccingeringen blir verkningslös så att vi får en återupprepning av förra hösten??

Geert Vanden Bosschen. Inte nödvändigtvis att massvaccinering blir helt verkningslös. Men att vaccinering i pågående smittspridning kan skapa varianter som smiter undan skyddet. Han förklarar dessutom hur det går till. Han är inte antivaxx. Han förutspådde den utveckling vi ser nu.

https://youtube.com/channel/UC_yhGQiJ5lTmOaoIQA91GzA
Citera
2021-06-25, 11:44
Medlem
-AIR-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Nej, men om man tycker Tegnell är idiot för att han inte trodde på en tredje våg, måste det innebära att alla som trodde samma sak är idioter i frågan.

Personligen har jag högt förtroende för Olsen (mycket högre än för FoHM), men även han hade fel.
Då blir det konstigt att idiotförklara någon med samma analys.

Kritiken mot Tegnell och FoHM måste vara konstruktiv om det skall bita.
Det finns massor att ta av, men i denna frågan rådde det snarare konsensus.
Det var synnerligen korkat att inte tro på en andra våg efter sommaren. Det räcker som underlag för att kritisera idioten Tegnell. Skulle viruset bara försvinna från världen av sig självt på något magiskt vis? Sen om det finns andra människor som är lika korkade är irrelevant.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in