2021-06-24, 23:25
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Termos99
Vad jag ville ha sagt skrev jag, men nu skriver du att Iran fortfarande stöder Hamas. Så ja det är ju också viktigt, nämligen att det inte handlar om Palestinska intressen utan om Iranska intressen i Gaza och mellanöstern.

Och det gör det ännu mer klart varför Gaza ser ut som det gör och hur Iran vill utveckla området.
Att Iran donerar pengar till Gaza precis som Qatar är ingen dold nyhet direkt.
Jag ser inga problem med det.
Citera
2021-06-24, 23:33
Medlem
Termos99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Att Iran donerar pengar till Gaza precis som Qatar är ingen dold nyhet direkt.
Jag ser inga problem med det.

Vi kan anta att Hamas inte tjänar Palestiniernas syften utan Irans, det ser jag som ett problem. De utnyttjas ännu en gång för storpolitik i regionen.

Gillar din uppriktighet i kopplingen Iran och Hamas. Iran vill inte ha en demokrati, de vill ha mer religion och drakoniska lagar, stackars Palestinier som ska tvingas bli delaktiga i det.
Citera
2021-06-25, 01:48
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Problemet är ju att även andra leveranser når fram, jag tänker på deras mer militanta gren, martyrers familjer med mera.

De är säkert juste mot alla muslimer. Islamismen är ju för muslimer såklart.

Ja, jag ser negativt på islamister, fascister och kommunister. det är riktigt.

Men det blir lite som med Hitlers Autobahn och kick-starten av ekonomin och det där. Det är klart det var positiva sidor och det finns såklart positiva effekter av Dutertes "war on drugs". Färre narkomaner eller hur?

Det går inte att bygga en fredlig samvaro med islamisterna och Israel kommer att behålla sina strikta gränskontroller. I övrigt är ju inte Gaza ens ockuperat. Inga bosättare, inga marklån från gamla gränser. Vad jag kan minnas i alla fall, bosättarna togs ju ganska resolut bort från Gaza.

Gissningsvis då deras säkerhet helt enkelt inte kunde skyddas.

Och att ni bara offrar de grupper som aldrig kan passa in i islamismen kan man ju inte bortse från. Jag är helt enkelt alldeles för vänster för det.

Det vore jävligt märkligt, om en svensk utrikespolitik som sägs vara feministisk, stöder Hamas. Tycker du inte?
Du borde helt enkelt åka till Gaza för att bilda dig en egen uppfattning, det är så mycket ideologisk förvirring hos de som har blivit helt hjärntvättade utav IDFs mediakanaler och Amerikansk fakenews lamestream MSM.
Det finns få hardcore muslimska länder/samhällen som inkluderar kvinnor i sina samhällsbyggen som Hamas och Iran tex,.
Redan från starten så skapade Hamas en Kvinnlig Arbetskommiteavdelning med egen budget och egna sociala projekt. Hamas ser kvinnorna som en pelare i det Palestinska samhället med nästan en större betydelse än männen. I Hamas valmanifest 2006 (kvinnor fick rösträtt) så stöttade man att sluta marginalisera kvinnor och att försvara kvinnors rättigheter. 2006 så röstades 6 Hamaskvinnor fram till parlamentet, samt att den då 23 åriga Isra al Mudallal blev deras engelskspråkiga presstaleskvinna.

Dom är delaktiga i organisationen på flera plan och får göra väpnad tjänst om de vill det också. Det är tack vare Hamas.
Alla sådana framsteg inom den muslimska världen bör stöttas av länder som kommit längre i dessa och liknande frågor.
Men vi vet att leva under ständiga krigshot från en samvetslös fiende skapar radikalisering.
Det gäller att ha dörrarna öppna för dialog och förhandlingar.
Senast redigerad av Giant Squid 2021-06-25 kl. 01:51.
Citera
2021-06-25, 09:02
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Du borde helt enkelt åka till Gaza för att bilda dig en egen uppfattning, det är så mycket ideologisk förvirring hos de som har blivit helt hjärntvättade utav IDFs mediakanaler och Amerikansk fakenews lamestream MSM.
Det finns få hardcore muslimska länder/samhällen som inkluderar kvinnor i sina samhällsbyggen som Hamas och Iran tex,.
Redan från starten så skapade Hamas en Kvinnlig Arbetskommiteavdelning med egen budget och egna sociala projekt. Hamas ser kvinnorna som en pelare i det Palestinska samhället med nästan en större betydelse än männen. I Hamas valmanifest 2006 (kvinnor fick rösträtt) så stöttade man att sluta marginalisera kvinnor och att försvara kvinnors rättigheter. 2006 så röstades 6 Hamaskvinnor fram till parlamentet, samt att den då 23 åriga Isra al Mudallal blev deras engelskspråkiga presstaleskvinna.

Dom är delaktiga i organisationen på flera plan och får göra väpnad tjänst om de vill det också. Det är tack vare Hamas.
Alla sådana framsteg inom den muslimska världen bör stöttas av länder som kommit längre i dessa och liknande frågor.
Men vi vet att leva under ständiga krigshot från en samvetslös fiende skapar radikalisering.
Israels anhängare här är inte det minsta intresserade av hur palestinierna har det. De har vant sig vid att de är ett icke-folk som inte är värda att bo i Palestina. Att de visar egen vilja gentemot övermakten tar de som förödmjukelser, att de skulle ha någon slags rättigheter struntar de blankt i.

Judarna skall ha sitt eget land till vilket pris som helst och. De är förmer än andra och behöver inte ta hänsyn till andra människors behov eller mänskliga rättigheter och internationell rätt.
Gång på gång har de bara viftat bort information om situationen i Gaza och Västbanken, de vill inte veta.
Citera
2021-06-25, 09:24
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Termos99
Vad jag ville ha sagt skrev jag, men nu skriver du att Iran fortfarande stöder Hamas. Så ja det är ju också viktigt, nämligen att det inte handlar om Palestinska intressen utan om Iranska intressen i Gaza och mellanöstern.
Att Iran stöttar Hamas är inte detsamma som att Iran styr Hamas, eller tycker du det är like korrekt att säga att det inte handlar om israeliska intressen utan om amerikanska eftersom USA stödjer Israel?

Att sen Israel mördade tidigare Hamasledaren som var emot samarbete med Iran är en intressant detalj i sammanhanget.
Citera
2021-06-25, 09:52
Medlem
Citat:

Jag har en ganska bra uppfattning av islamismen.

Jag konstaterar att även Arabförbundet är skeptiska till Hamas och hittar avståndstagande, terrorstämplingar och kritik. Även Egypten blockerar ju gränsen och Hamas samarbetar med islamistiska terrorister i Egypten.

Islamismen är till för muslimer, inte minoriteter som får se sig som andra klassens medborgare som bäst. Då är det en moderat islamism som accepterar en bara man inte bryter mot deras traditionella lagar.

Det krävs sekulär lag i Mena. Det är multikulti där nere ända sedan Arabiens expansion, där finns eller fanns inte homogena nationalstater som i Europa, det är helt annorlunda. De underkuvade folken och religionerna lever ju kvar så att gå tillbaka till tiden då araberna var ett herrefolk finner jag inte aptitligt.

Vad gäller kvinnor i parlamentet så är det lite beside the point. Du kan lyssna till Erdogans tal i Turkiet om kvinnliga och manliga roller. Det är väl beskrivet i islam och sharia.
Citera
2021-06-25, 10:45
Medlem
Giant Squids avatar
Det sägs att det var framförallt kvinnornas röster i valet 2006 som ledde till Hamas jordskredaseger.
2019 mördades 6 kvinnor av hedersrelaterade våld i Gaza.
Och jämför man då med hur många hedersrelaterade kvinnomord det var i Sverige 2015 så var det samma antal 6 kvinnor men också 4 män.

Jamila al Shanti en av de Hamaskvinnor som var med på Hamas partilista redan från början har avancerat nyligen. al Shanti tror jag vi kommer få höra mera utav.

Hamas appoints first woman to political bureau
Citat:
Jamila al-Shanti, 64, is the first woman to become a member of Hamas’ political bureau that is made up of 15 members

..Hamas’ member in the Legislative Council in 2006. She is also the former minister of women’s affairs.

Shanti gained wide popularity in Hamas circles, after she led a feminist march Nov. 3, 2006 , to lift the siege of the Israeli army on 70 Hamas militants who were hiding in An-Nasr mosque in Beit Hanoun in northern Gaza.

Hamas leader and Legislative Council deputy Yahya Moussa posted on Facebook March 10 his call for the elected head of the political bureau to nominate one or several women for membership in the bureau.

In a Facebook post March 8, Moussa had criticized the lack of transparency, integrity, equality and equal opportunities in factional elections. He wrote, “Factional elections lack transparency and integrity due to the absence of the principle of equality and equal opportunities among the members.”

... the election of Shanti as member of Hamas’ political bureau “crowns the civilized thought of the movement
https://www.al-monitor.com/originals/2021/03/hamas-gaza-internal-elections-women-role-political.html
Citera
2021-06-25, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Jag har en ganska bra uppfattning av islamismen.

Det hela bygger pa en logn...

'Judaism holds that Jahve, the God of Abraham, Isaac, and Jacob and the national god of the Israelites, delivered the Israelites from slavery in Egypt, and gave them the Law of Moses at biblical Mount Sinai as described in the Torah.'

Vetenskapen sager att allt detdar ar fiktion, en story, det har inte funnits ngn abrahan, isak, jakob, exodus fran Egypten, ingen moses osv

Hela zzionismens bygger pa logn. Sug pa det. Ak hem ryssar

masada faller igen. 5738 Diaspora.
Citera
2021-06-25, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HeadsOn

'Judaism holds that Jahve, the God of Abraham, Isaac, and Jacob and the national god of the Israelites, delivered the Israelites from slavery in Egypt, and gave them the Law of Moses at biblical Mount Sinai as described in the Torah.'

Vetenskapen sager att allt detdar ar fiktion, en story, det har inte funnits ngn abrahan, isak, jakob, exodus fran Egypten, ingen moses osv

Hela zzionismens bygger pa logn. Sug pa det. Ak hem ryssar

masada faller igen. 5738 Diaspora.

Nu är du ju där med anti-semitismen igen.

Det är ju inte du som avgör vem som är jude eller inte, det är ju dom.

Nazisterna såg dem som judar i alla fall, eller hur?
Citera
2021-06-25, 10:48
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeadsOn

Till skillnad från islam då som är helt faktabaserad? Gud som säger till en kamelförare att månen är ett ljus, solen vilar i en lerpöl på natten och världen är platt?
Citera
2021-06-25, 10:51
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av therefore
Men vaddå sluta ljuga? Sluta ljug själv förfan. Jag har fakta checkat mycket utav den informationen du kommer dragandes med. Och du sitter och hämtar mestadels utav allt du läser på skitsidor som är ren jävla propaganda.

Var bara att googla på dom och se efter själv. Detta är vad som sägs om dem.

Eller varför inte din andra källa? Som verkar vara middle eastern eye.. Där gillar du att vara inne va?

Gillar du att poliser trakasserar, dödar och torterar folk? Det är vad som sker på Västbanken och våldet är värre än någonsin, säger Amnesty.

Israeli police commit 'catalogue of violations' against Palestinians, Amnesty says
Rights group documents more than 20 cases of Israeli police violence towards Palestinians in Israel and the occupied West Bank

Amnesty International has accused Israeli police of carrying out a "catalogue of violations" against Palestinians across Israel and occupied East Jerusalem, including unlawful force against peaceful protesters, sweeping mass arrests, and subjecting detainees to torture and other ill-treatment.
The rights group reported on Thursday that Israeli police failed to protect Palestinians from premeditated attacks by Israeli settlers.

"Police have an obligation to protect all people under Israel's control, whether they are Jewish or Palestinian. Instead, the vast majority arrested in the police crackdown following the outbreak of inter-communal violence were Palestinian," said Saleh Higazi, Amnesty's Middle East deputy director.

More than 2,100 people – 90 percent of them Palestinian – have been arrested, most for allegedly insulting or assaulting a police officer or taking part in an illegal gathering, while Israeli settlers have been largely able to organise freely.

An incident in which an Israeli police officer shot a 15-year-old girl in the back outside her Sheikh Jarrah home was captured on video, as was another incident where a protester was shot in the face while using his phone to film police from a balcony in Jaffa.

The rights group also documented the torture of detainees who were tied up, beaten and deprived of sleep at a police station in Nazareth and at the Kishon detention centre.

"There are always periods where the institutionalised structural violence and discrimination against Palestinians becomes severe, but this is the worst it has been in a long time. There is a complete disregard for civilian life," Higazi said.

Israeli police commit 'catalogue of violations' against Palestinians, Amnesty says | Middle East Eye
Citera
2021-06-25, 10:52
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:

Har DU verkligen varit i Gaza? Jag ställer mig ytterst tveksam till det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in