Citat:
Man kan säga att en röst på V eller C är en potentiell röst på Löfven. Samtidigt undrar jag hur S hanterar detta internt. Hur fan ska man kunna ha kvar den första statsministern som någonsin avsatts? Det är något folk diskuterar alldeles för lite. Måste råda totalt kaos i partiledningen. Visst, de förskjuter säkert ansvaret till V, men någonstans fattar det nog problemet med att ännu en gång gå till val med en avsatt statsminister.
För att inte tala om den extrema liberala politik de fört. En politik som får Reinfeldt att rodna av upphetsning. Dock är valmanskåren lättlurad. Många röstat på S för de tror att de är som förr. S kommer fortsätta föra fram de vinster man hade i avtalet, tala tyst om alla svikna löften och samtidigt slå sig för bröstet och klargöra hur de tagit ansvar i en svår tid. Det kommer räcka till de där runt 25% de har. Om V hade varit ett riktigt oppositionsparti till vänster hade de absolut kunnat sänka S ner till under 20% genom att peka på alla vansinniga ultraliberala reformer som S drivit igenom, men det vill de inte. Kritik i sakfrågorna från höger blir också svårt då flertalet av högerpartierna faktisk tycker det är bra politik.
Åkesson: Hur kan socialdemokraterna arbeta för att införa marknadshyror när ni stod i valrörelsen och hotade och ljög om att mitt parti skulle inför detta? Jag tycker det är beklämmande.
Löfven: Nu.. Nu.. Nu har, eller hade, vi det här januarisammarbetet och när man förhandlar så måste man ge och man måste ta. Nu inledde vi ett brett samarbete utan att ge inflytande till ett extremt parti på högerkanten, och det är att ta ansvar för Sverige. Det är något som du inte förstår Åkesson.