2021-06-23, 20:49
Medlem
JoeBidens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av minttablett
Svarar på mitt egna inlägg, skaffade en gratisprenumeration..

"Annie Lööf säger att hennes lösning på regeringskrisen, att förnya januariavtalet, endast gäller om Liberalerna också är med på båten.

– Alla partier väljer att lägga ansvaret i Centerpartiets knä och det är ett ansvar som vi gärna tar. Nu har jag presenterat ett förslag som jag bedömer är fullt realistiskt och bra för Sverige. Jag hoppas att Liberalerna begrundar det här och kommer tillbaka.

Vad förväntar du dig av Nyamko Sabuni?

– Vi har ett gott samarbete så jag hoppas att Liberalerna kommer tillbaka.

Hoppar L av ser Annie Lööf ingen möjlighet att endast förhandla med S och MP.

– Det är inte aktuellt för oss. Januariavtalet består av fyra partier."

Jag tänker gå emot strömmen här och förutspår följande. Centerpartistiska väljare ser igenom Lööfs charader och går över till FP som belöning för att de "modigt" nog vågade ta steget tillbaka till borgerligheten. Centerpartistiska väljare kommer se ljuset och inse att det blå gula blocket är att föredra jämfört med att spela solo eller kroka arm med Vänsterpartiet. C-väljare omvandlade till FP-boskap kommer fortfarande stödja en galet generös invandringspolitik, men tonar ned vikten av frågan och riktar istället in sig på ekonomsikt liberala nischfrågor som gårdsförsäljning av alkohol och dubblat grundavdrag för arbetstagare.

Lööf har själv surrat sig fast så hårt vid mittenmasten att hon kommer att följa med Januariskutan ned till botten.
Citera
2021-06-23, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bulletbill
Exakt, C budgetförhandlar inte med V, och även om dom skulle gå med på det, hur tusan skulle dom samtalen fungera?

"Vi vill sänka skatten"
"Ja men vi vill höja den"

Dom kommer inte att vara överens om någonting överhuvudtaget
Dom samtalar såklart inte med varandra. Det är S som de samtalar med.
Citera
Medlem
Vi har en konstitution som kan ge en mardrömmar när en politisk vilde kan avgöra Löfvens framtid.

Hela riksdagen börjar likna Wiener Sänger Knaben på ena sidan och Kindergarten på den andra.

Den politiska vilden Amineh Kakabaveh kan avgöra om Stefan Löfven får sitta kvar.
Hennes röst kan rädda ett nytt samarbete mellan S, MP och C med stöd av V – men hon är osäker på hur hon ska göra.
”Jag måste se helheten och vad som står i stället”, skriver den tidigare V-ledamoten i en kommentar.

https://www.expressen.se/nyheter/hon-kan-avgora-lofvens-framtid-som-statsminister/
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AreYouBack
De går inte att lösa detta utan ett nyval. Talmansrundor och gul-blått block tar makten. Det blir inget nyval.

Om det blir nyval p g a att Riksdagen inte klarar av att välja en statsminister (eller Statsministern är avsatts) så tycker jag egentligen att de nuvarande riksdagsledamöterna inte borde få ställa upp i det valet. (De har ju misslyckats med en av de viktigaste uppgifterna,) Tyvärr är det väl omöjligt, Riksdagen klarar nog inte att alla ledamöter är nya.
Citera
2021-06-23, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
"Nu vill hon se ett nytt avtal med kraftiga skattesänkningar?" har inte maggan precis jagat nya skatteintäkter?
Jo det är så snurrigt, men C får väll ner några skatter så tar maggan i uta helvete på bränsle och alkohol. Nollsummespel.
Citera
2021-06-23, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av uea
Vi har en konstitution som kan ge en mardrömmar när en politisk vilde kan avgöra Löfvens framtid.

Hela riksdagen börjar likna Wiener Sänger Knaben på ena sidan och Kindergarten på den andra.

Den politiska vilden Amineh Kakabaveh kan avgöra om Stefan Löfven får sitta kvar.
Hennes röst kan rädda ett nytt samarbete mellan S, MP och C med stöd av V – men hon är osäker på hur hon ska göra.
”Jag måste se helheten och vad som står i stället”, skriver den tidigare V-ledamoten i en kommentar.

https://www.expressen.se/nyheter/hon-kan-avgora-lofvens-framtid-som-statsminister/

Med tanke på den skiten hon kastade på SD senast så kommer hon säkert rösta för Löfven oavsett, Löfven får sitta knappt 1 år till det riktiga valet så är detta klart och man kan satsa på de
Senast redigerad av DeVaLaGott88 2021-06-23 kl. 20:56.
Citera
2021-06-23, 20:55
Medlem
Citat:

Hahah herregud, vilken soppa. Så om hon inte gillar avtalet så kan hon rösta för en ny regeringskris?

Nyval förhelvete...
Citera
2021-06-23, 20:57
Medlem
Sperssons avatar
.
Idag fick vi ännu ett bevis på det kaos som mittenpartierna L och C orsakar i svensk politik.

Två otydliga alternativ som trollar sina väljare gång på gång.

Jag uppmanar alla svenskar att ta tydlig ställning och överge dessa två kappvändare i nästa val.
Citera
2021-06-23, 20:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Du får läsa på lite om kontrapropositionsvotering. Man röstar inte ja eller nej till ett förslag utan ställer två förslag mot varandra. Det förslag som får mest röster vinner, även om det bara får en enda röst (och alla andra ledamöter lägger ner sina röster).

https://sv.wikipedia.org/wiki/Eliminationsmetoden

Då låter alltså riksdagen ett förslag till budget gå igenom även om inte mer än hälften av riksdagsledamöterna, alltså minst 175, har enats om det?
I så fall bryter riksdagen mot grundlagen, som säger så här:

"7 § Vid omröstning i kammaren gäller som riksdagens beslut den mening som mer än hälften av de röstande enas om, om inte något annat anges i denna regeringsform eller, när det gäller frågor som hör till förfarandet i riksdagen, i huvudbestämmelse i riksdagsordningen. Bestämmelser om förfarandet vid lika röstetal meddelas i riksdagsordningen. Lag (2010:1408)."
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/kungorelse-1974152-om-beslutad-ny-regeringsform_sfs-1974-152

För "de röstande" är förstås alla riksdagsledamöter, alltså 349, vilket innebär att mer än hälften är minst 175 riksdagsledamöter.
Citera
2021-06-23, 20:59
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magpest
På vilket sätt är etnonationalismen att betrakta som postmodernism?

Om man läser det som etnonationalister skriver om sin identitetspolitik så är det fullt av postmodernistisk terminologi.

Ibland har det förstås lånats termer även åt andra hållet. Dagens "woka" postmodernister har glömt att det var de tyska nazisterna som myntade uttrycket "erwache" redan på 1920-talet:

https://en.wikipedia.org/wiki/Sturmlied
Citera
Avslutad
Citat:

ja men det är väl lämpligt att sveriges öde avgörs av någon som inte verkar ha svenska som modersmål?
Citera
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sonicguide
C och L tog en risk när de vägrade lyssna.
Lyssna? C+L är kravställare.

Citat:
Om det sista är sant så har vi nog ganska många psykopater bland folk som bor i egna bostäder.
Blir man psykopat för att man ser det rimliga och skäliga att fri prissättning råder.

Du vill ha prisreglering på allt då. Annars är du psykopat. Är det så?

Citat:
Folk i hyresrätter betalar mer än väl de kostnader som bostadsbolagen har för sina gamla lägenheter. Det är inget ovanligt att hyresvärdar går in med bud om femprocentiga höjningar på bostäder som redan är betalda.
"redan betalda" jesses. Du har ingen aning om vad det kostar att anlita personal.

Mina grannar köpte huset för ca 4 år sedan. Det var i sig i ganska ok skick. Men dom vill förändra lite och modernisera lite. Vissa saker behövde förnyas.
Nu har dom nog haft hantverkare där i ca 2 års tid totalt. Säg 3 pers a 600 kr/timma (inklusive bil och resa) 8 h/ dag 2*220 dager. Blir ca 6.3 MSEK. Säger vi material för 50% av det.
Säg att det kostat dom 9 MSEK.

I din bisarra värld skall dom inte behöva betala något eftersom dom redan betalat huset.
Märker du inte själv hur gravt stolliga dina skriverier är.

Citat:
Tro f-n att folk inte vill betala överpriser för sina lägenheter. Skulle en bostadsrättsinnehavare acceptera en överdebitering på 25 %?
Vilka BR-innehavare betalade inte marknadspris när dom köpte av tidigare innehavare?

Vilka?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in