2021-06-24, 23:01
Medlem
Don.Cs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HC47
Man kan säga att en röst på V eller C är en potentiell röst på Löfven. Samtidigt undrar jag hur S hanterar detta internt. Hur fan ska man kunna ha kvar den första statsministern som någonsin avsatts? Det är något folk diskuterar alldeles för lite. Måste råda totalt kaos i partiledningen. Visst, de förskjuter säkert ansvaret till V, men någonstans fattar det nog problemet med att ännu en gång gå till val med en avsatt statsminister.

För att inte tala om den extrema liberala politik de fört. En politik som får Reinfeldt att rodna av upphetsning. Dock är valmanskåren lättlurad. Många röstat på S för de tror att de är som förr. S kommer fortsätta föra fram de vinster man hade i avtalet, tala tyst om alla svikna löften och samtidigt slå sig för bröstet och klargöra hur de tagit ansvar i en svår tid. Det kommer räcka till de där runt 25% de har. Om V hade varit ett riktigt oppositionsparti till vänster hade de absolut kunnat sänka S ner till under 20% genom att peka på alla vansinniga ultraliberala reformer som S drivit igenom, men det vill de inte. Kritik i sakfrågorna från höger blir också svårt då flertalet av högerpartierna faktisk tycker det är bra politik.

Åkesson: Hur kan socialdemokraterna arbeta för att införa marknadshyror när ni stod i valrörelsen och hotade och ljög om att mitt parti skulle inför detta? Jag tycker det är beklämmande.

Löfven: Nu.. Nu.. Nu har, eller hade, vi det här januarisammarbetet och när man förhandlar så måste man ge och man måste ta. Nu inledde vi ett brett samarbete utan att ge inflytande till ett extremt parti på högerkanten, och det är att ta ansvar för Sverige. Det är något som du inte förstår Åkesson.
Citera
2021-06-24, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pontec
Under förutsättning att S lyckas få ALLA sina ledamöter att bemöda sig att komma till jobbet (ett gäng var frånvarande häromdagen), att Helena Lindahl (C) piskas så hårt att hon röstar "rätt" och att den politiska vilden Kaka-någonting också väljer att rösta emot Kristersson.

Om en enda S/C/V/MP ledamot är på toa, frånvarande eller misslyckas med att trycka på planerad knapp, blir Uffe statsminister.

Så kan det bli, om det blir talmansrunda, vilket jag tror på, baserat på att Löfven vill undvika att ansvara för ett nyval, vilket han gör om han utlyser det...
Citera
2021-06-24, 23:04
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
"redan betalda" jesses. Du har ingen aning om vad det kostar att anlita personal.
Nu råkar jag ju sitta med den informationen så ditt desperata skrik leder ingen vart.

Personal är en löpande kostnad så varför du jämför den med den fasta kostnaden av ett hus är minst sagt märkligt.

Jag kan väl säga som så att min hyra ligger 700 procent över själva kostnaden för hyresvärden.
Även för bostadsmarknaden är det ett ganska ordentligt vinstpåslag....
Citera
2021-06-24, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Nej, för en sosse är borta! och en centerpartist är osäker. Så de får bara 173-174. Och M/KD/SD kan inte fälla Löfven med 174 mandat. Så den som talmannen först tar till omröstning blir statsminister?

Fyllekråkan från Särö/Kungsbacka? Ja, OM det blir en talmansrunda, vilket jag tagit för givet, kan det bli som du säger. Det borde isf. bli "tuffe Uffe" som kommer upp först, om inte "rödskrikan" antyder att hon hellre röstar på svetsar'n i första hand, M,SD,KD och L är mycket större än S,V och MP......
Citera
2021-06-24, 23:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
Jepp du har rätt kallas för förhandling (min fetning).
Det var ingen förhandling. Alliansen släppte helt igenom Löfven endast pga sd
Citera
2021-06-24, 23:13
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stevenstills
Ja det är ett sorts drev mot Nyamko Sabuni. Det som inträffat är märkligt nog inte C:s. MP:s, V:s eller S fel. Nej då. Den svikande parten finns förstås på högersidan i form av L och Nyamko Sabuni. På vad sätt har hon varit inblandad i S och V:s politiska strider? Hon har inget med det att göra. Hon har sedan en tid gjort klart vart L är på väg. Det har inget med V:s missnöje och den akuta krisen att göra. Varför ska Nyamko Sabuni nu kastas under bussen? Är det så att medierna inte vill lägga någon skuld på något rödgrönt parti? Det var fan så obehagligt att lyssna till ekots Tomas Ramberg i går. Han var riktigt ful mot L. Men inget förvånar. Public Service är inte opartiskt.
Fortsätter drevet fram till ett extraval och NS står stadigt har L faktiskt chans att komma över 4%. Säga vad man vill om svenska väljare, men de hatar mobbning och får empati för offret.
Citera
2021-06-24, 23:14
Medlem
HC47s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P944
Han kan neka Löfven att bilda regering om han anser att S har för svagt stöd för sin budget.
Dagens Eko 16.45 igår.
Med politiska vildar som han inte vet vart han har så kan talmannen säga nej
S bildade regering med Alliansbudget senast.
Citera
2021-06-24, 23:16
Medlem
Passepartouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Jag reagerade på texten också, jag är liberal och jag vill styra och ställa... alla ska vara som jag...

Låter mer som ett kommunistparti och inte som ett liberalt parti men så är heller inte L liberaler.

Liberalerna (ja det gäller förresten alla partier) behöver rensa ut inkompetenta politiker. Att ha som högsta önskan att "alla ska vara som jag" eller att "göra sitt bästa för varje liberal" är egotrippat. Att göra det bästa för Sverige är uppgiften. Frågan är om det inte är bättre för ett parti att vara utan företrädare än att ha personer som mest är intresserade av sin egen spegelbild. De Liberala kommunpolitikerna som snodde Tomas Ledins musik och bröt mot upphovsrätten visar inte prov på någon större intelligens. Mitt tidigare inlägg om saken: (FB) Tråden om Stefan Löfvens Regeringskris

Hoppas, hoppas Starskrik & Co lämnar Liberalerna för gott och lierar sig med egopartiet nr.1, Centern. Där kan sufflén för inbördes beundran sjunka ihop till allas vår lättnad. Förhoppningsvis är Liberalernas tydliga ställningstagande slutet på sandlådepolitiken och man kan börja ägna sig åt sakfrågor istället för mobbning. Att en saklig och resonerande Liberal (Juno Blom) intervjuas i kvällens Aktuellt gör luften lättare att andas. Må det fortsätta så.
Citera
2021-06-24, 23:17
Medlem
Det finns ju en annan möjlighet för L, ett valtekniskt samarbete med KD eller M. Jag vet inte riktigt hur upplägget var, men KD(S) hade ett med C på 80-talet som gjorde att Alf Svensson kom in i Riksdagen i valet 1985 trots att KD(S) var långt under 4%-spärren
Citera
2021-06-24, 23:19
Medlem
Citat:
Men den budgeten var genomröstad i december (dvs innan Januariöverenskommelsen)
Citera
2021-06-24, 23:20
Avslutad
Citat:
KAN neka.
Citera
2021-06-24, 23:26
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pontec
Det finns ju en annan möjlighet för L, ett valtekniskt samarbete med KD eller M. Jag vet inte riktigt hur upplägget var, men KD(S) hade ett med C på 80-talet som gjorde att Alf Svensson kom in i Riksdagen i valet 1985 trots att KD(S) var långt under 4%-spärren

Jag vet inte varför folk tänker att det är bättre med flera partier i ett block. Det blir istället bara svårare att sy ihop ett avtal när det är många viljor som ska få igenom sitt valfläsk. Flera partier leder också till att det ofta är ett eller ett par partier som ligger nära spärren och då måste de göra utspel i media för att ta sig över spärren. Nej det finns flera fördelar med att inte ha med för många partier och 3 partier kan vara lagom. Detta leder inte till färre röster för väljarna kommer i huvudsak välja ett parti i det blocket de gillar mest.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in