2021-06-23, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tongzhi
Tyvärr blir det ofta bråk, även om nästan inga pengar alls. Hoppas det går bra, kanske kommer någon annan med fler inspel. Du hade en intressant fråga som jag också gärna skulle vilja ha svar på, upprepar den nedan om någon kan utveckla detta! Jag gissar att det går, Karl XIV blev ju adopterad vid 47 års ålder av Karl XIII för att kunna bli Sveriges kung. Men det är ju lite andra omständigheter.

det är inga enorma pengar i vårt fall men som sagt, syrran och frun ogillar varandra skarpt och tror inte de vill göra varandra några tjänster. syrran vill ha sitt, och frun vill inte att syrran ska få något arv alls (lång historia).

farsgubben har genom åren sagt "oroa er inte vi har löst det där" när frågan har kommit på tal, så det är då jag börjar fundera på adoption. om de vill göra styvbror till adoptivson så att vi alla ses som bröstarvingar (till farsan)? ser dock inte att det ska ha hänt. de borde sagt något då. plus att om styvbror är adopterad men inte vi får ju han ärva både farsgubben plus sin egen mor, medan jag och syrran inte har någon arvsrätt från frun.

enklaste är om frun dör före. känns lite cyniskt men så är det. om styvbror håller sitt ord och låter farsan sitta i orubbat bo då blir det en 3-way-split när farsan dör, inget tjafs.
Citera
2021-06-23, 13:00
Medlem
tongzhis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KingKongMajor
det är inga enorma pengar i vårt fall men som sagt, syrran och frun ogillar varandra skarpt och tror inte de vill göra varandra några tjänster. syrran vill ha sitt, och frun vill inte att syrran ska få något arv alls (lång historia).

farsgubben har genom åren sagt "oroa er inte vi har löst det där" när frågan har kommit på tal, så det är då jag börjar fundera på adoption. om de vill göra styvbror till adoptivson så att vi alla ses som bröstarvingar (till farsan)? ser dock inte att det ska ha hänt. de borde sagt något då. plus att om styvbror är adopterad men inte vi får ju han ärva både farsgubben plus sin egen mor, medan jag och syrran inte har någon arvsrätt från frun.

enklaste är om frun dör före. känns lite cyniskt men så är det. om styvbror håller sitt ord och låter farsan sitta i orubbat bo då blir det en 3-way-split när farsan dör, inget tjafs.

OM han skulle vara adopterad så löser det inte ett skit. OM er far och hans mor är sammanboende då er far dör så har ni fortfarande rätt till er arvsandel direkt (då delat på 3 istället för 2, så en mindre del visserligen), medan han inte har rätt till något förrän även modern går bort. Så det enda som påverkas är att er arvslott efter farsgubben minskar till 1/3 istället för 1/2. Möjligen kanske dessa små marginaler gör att frun kan bo kvar.
Citera
2021-06-23, 17:49
Medlem
Citat:
kommer bli tjafs när gamlingarna börjar dö... vill kolla att jag fattat vad som gäller rätt.

farsgubben är gift med ny fru sen 20 år tillbaka. har två barn. frun ett barn sen förut. farsgubben kommer troligen kola först.

farsgubbens fru och min syrra hatar varandra. syrran har sagt att hon kommer kräva det hon har rätt till om farsgubben dör. hon tror att om frun får sitta i orubbat bo kommer varenda krona av arvet hamna i vår styvbrors fickor, det kommer finnas noll kronor kvar dagen frun dör.

så om farsan dör:
  • 50% av tillgångarnas är fruns. Hon har rätt till hälften av hans arv, dvs 25% av tillgångarna. det ger 25% av tillgångarna för mig och syrran att dela på. syrran kan kräva 12,5% av tillgångarna på direkten. korrekt? betyder i så fall att frun inte kommer ha råd att bo kvar i huset. vilket jävla liv det kommer bli...
  • kan farsgubben och frun testamentera på något vis så att inte syrran kan kräva sin laglott direkt? kan farsgubben och frun adoptera hennes son (hans farsa är död) i vuxen ålder, så hennes son får 1/3 av 25% om farsan dör?
  • kan frun efter farsgubbens död skänka sina tillgångar - bit för bit eller i stora delar - till sin son/barnbarn, så det inte finns något kvar när hon dör?
  • vad borde jag göra om syrran kräver sin lott? vill inte bråka. behöver inte pengarna. men vill inte heller att frun ger allt till barnbarnen. tror blod är tjockare än vatten i det här fallet. hon vill nog helst inte att syrran ska ha en enda krona.

jag vill inte ha något bråk och behöver egentligen inte pengarna. men ska det bli bråk oavsett är det bra att veta vad som gäller. tacksam för svar.

Frun har inte rätt till något arv. Han kan dock testamentera till henne, men ni särkullbarn kan invända om er laglott kränks.

Är frun utblottad? Annars så ska ju hennes nettotillgångar också med i bodelningen.
Citera
2021-06-24, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Frun har inte rätt till något arv. Han kan dock testamentera till henne, men ni särkullbarn kan invända om er laglott kränks.

Är frun utblottad? Annars så ska ju hennes nettotillgångar också med i bodelningen.

vad menar du? klart frun ärver sin make? de har enbart gemensamma tillgångar. hon får väl hälften av hans kvarlåtenskap, medan vi särkullbarn kan kräva en del på en gång, beroende på testamente osv.

fruns tillgångar är farsans, alla tillgångar är delade.
Citera
2021-06-24, 16:56
Bannlyst
Citat:
vad menar du? klart frun ärver sin make? de har enbart gemensamma tillgångar. hon får väl hälften av hans kvarlåtenskap, medan vi särkullbarn kan kräva en del på en gång, beroende på testamente osv.

Nej, frun ärver inte något från er far om ni inte väljer att avstå arv på något sätt. Och så länge det inte finns något testamente som säger annorlunda förstås. Du och din syster har således rätt till hela arvet efter er far direkt.

Först ska ni dock göra en bodelning.
Fars tillgångar - hans skulder = summa.
Fruns tillgångar - fruns skulder = summa.

Dessa summor läggs ihop och delas på mitten. Det är den ena hälften som blir arvet efter er far.
Citera
2021-06-24, 17:40
Medlem
Citat:

Äger de allt tillsammans med lika del så är ju din fars kvarlåtenskap hälften av vad de äger tillsammans, och är vad ni ärver direkt om det inte finns testamente.
Citera
2021-06-26, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Forcod
Nej, frun ärver inte något från er far om ni inte väljer att avstå arv på något sätt. Och så länge det inte finns något testamente som säger annorlunda förstås. Du och din syster har således rätt till hela arvet efter er far direkt.

Först ska ni dock göra en bodelning.
Fars tillgångar - hans skulder = summa.
Fruns tillgångar - fruns skulder = summa.

Dessa summor läggs ihop och delas på mitten. Det är den ena hälften som blir arvet efter er far.

Citat:
Äger de allt tillsammans med lika del så är ju din fars kvarlåtenskap hälften av vad de äger tillsammans, och är vad ni ärver direkt om det inte finns testamente.

så frun får ingenting från sin makes arv? det låter orimligt.

vet inte om farsgubben och hans fru skrivit testamente. de vill inte prata om de här frågorna. de säger att vi inte behöver oroa oss. ändå gör jag det, eftersom syrran så tydligt signalerat sina avsikter - hon tänker ta allt hon kan när hon kan få det, för hon tror farsans nya fru kommer assfucka oss om hon får chansen.

själv skulle jag gärna avklarat de här frågorna före de dör, så man slipper överraskningar. förstår att det är obehagligt att prata om sin egen död och vad som ska hända sen, men hellre att alla är införstådda i hur det kommer bli än att man ska behöva följa upp sorgen med tjafs om pengar och arv.
Citera
2021-06-26, 19:20
Bannlyst
Citat:
så frun får ingenting från sin makes arv? det låter orimligt.

vet inte om farsgubben och hans fru skrivit testamente. de vill inte prata om de här frågorna. de säger att vi inte behöver oroa oss. ändå gör jag det, eftersom syrran så tydligt signalerat sina avsikter - hon tänker ta allt hon kan när hon kan få det, för hon tror farsans nya fru kommer assfucka oss om hon får chansen.

själv skulle jag gärna avklarat de här frågorna före de dör, så man slipper överraskningar. förstår att det är obehagligt att prata om sin egen död och vad som ska hända sen, men hellre att alla är införstådda i hur det kommer bli än att man ska behöva följa upp sorgen med tjafs om pengar och arv.

Nja alltså om jag förstår dig rätt har din pappa två barn med någon annan än hans nuvarande fru, korrekt? Och hans fru har ett barn sedan tidigare. Alltså inga gemensamma barn?

I så fall gäller det kursiva:
3 kap. 1 § ärvdabalken (ÄB):
Var arvlåtaren gift, ska kvarlåtenskapen tillfalla den efterlevande maken. Efterlämnar arvlåtaren någon bröstarvinge som inte är den efterlevande makens bröstarvinge, gäller dock att makens rätt till kvarlåtenskapen omfattar en sådan arvinges arvslott endast om arvingen har avstått från sin rätt i enlighet med vad som anges i 9 §.

Med andra ord så är det du och din syster som ärver er far, och inte hans fru.

Men, eftersom de är gifta ska de fortfarande göra en bodelning innan något arv fördelas.
23 kap. 1 § 2 st ÄB:
Var den döde gift, ska först bodelning förrättas...

I bodelningen tar man upp respektive makas tillgångar, drar av respektive makas skulder, lägger ihop det som är kvar och delar på två. Du säger att de äger allt gemensamt, och så kan det ju vara, men ganska ofta är det ju så att man ändå har egna bank- och sparkonton. Eller man kanske äger en bil fast man säger att den är gemensam, men det betyder egentligen att den är giftorättsgods som tas upp som den ena makens tillgång i bodelningen.
Citera
2021-06-27, 09:44
Medlem
Jag grubblar över en bostad, som min far äger.

För närvarande bor min systerdotter i bostaden, samtidigt som min syster (jag har bara ett syskon) satt sig på två stolar, eftersom hon är fullmaktshavare (hon ansvarar för en framtidsfullmakt som ger henne rätt att hyra ut min fars bostad). Själv bor han på seniorboende.

Min syster är alltså både fullmaktshavare och hyresvärd åt sin dotter, som bor i farsans lägenhet (en mkt attraktiv lägenhet). Detta är olämpligt, vilket juridisk expertis också konstaterat, men nu är det som det är.. Och min syster och jag pratar överhuvudtaget inte med varandra, så möjligheterna för mig att påverka situationen är obefintliga.

Men nu till arvet.. som jag fattat det, kan fullmaktshavaren kontrollera en bostad 3 år efter ägarens död. Jag befarar att min systerdotter kan bo kvar i denna lägenhet 3 år efter att min far gått bort.

När min far går bort, upphör fullmakten att gälla, delar vi arvet lika direkt som bröstarvingar ska, eller måste jag vänta på beslut som tas över mitt huvud?

Jag har tidigare lärt mig att svenska rättsprocesser är lika lämpliga att lita på som Trisslotter, så situationen känns olustig, minst sagt.
Senast redigerad av Eremona2.0 2021-06-27 kl. 09:47.
Citera
2021-06-27, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Jag grubblar över en bostad, som min far äger.

För närvarande bor min systerdotter i bostaden, samtidigt som min syster (jag har bara ett syskon) satt sig på två stolar, eftersom hon är fullmaktshavare (hon ansvarar för en framtidsfullmakt som ger henne rätt att hyra ut min fars bostad). Själv bor han på seniorboende.

Min syster är alltså både fullmaktshavare och hyresvärd åt sin dotter, som bor i farsans lägenhet (en mkt attraktiv lägenhet). Detta är olämpligt, vilket juridisk expertis också konstaterat, men nu är det som det är.. Och min syster och jag pratar överhuvudtaget inte med varandra, så möjligheterna för mig att påverka situationen är obefintliga.

Men nu till arvet.. som jag fattat det, kan fullmaktshavaren kontrollera en bostad 3 år efter ägarens död. Jag befarar att min systerdotter kan bo kvar i denna lägenhet 3 år efter att min far gått bort.

När min far går bort, upphör fullmakten att gälla, delar vi arvet lika direkt som bröstarvingar ska, eller måste jag vänta på beslut som tas över mitt huvud?

Jag har tidigare lärt mig att svenska rättsprocesser är lika lämpliga att lita på som Trisslotter, så situationen känns olustig, minst sagt.

Är det en bostadsrätt? Eftersom din far äger lägenheten eller bostadsrätten så är han hyresvärd, inte din syster.
Om det är en bostadsrätt så ska det finnas tillstånd från styrelsen. Vanligtvis är det väl tidsbegränsat, sen krävs nytt tillstånd.
Dör din far tänker jag att dödsboet måste ansöka om tillstånd för andrahandsuthyrning, om dödsboet vill. Är det flera dödsbodelägare ska ni vara överens om vad dödsboet ska göra.
En framtidsfullmakt kan gälla efter döden men kan återkallas av dödsboet.
Som dödsbodelägare vill du förmodligen att arvet skiftas så fort som möjligt? Du ska inte behöva vänta på någon annans beslut.
Kommer ni inte överens kan ni ansöka om en boutredningsman.
Citera
2021-06-27, 14:41
Medlem
Citat:
Är det en bostadsrätt? Eftersom din far äger lägenheten eller bostadsrätten så är han hyresvärd, inte din syster.

Om det är en bostadsrätt så ska det finnas tillstånd från styrelsen. Vanligtvis är det väl tidsbegränsat, sen krävs nytt tillstånd.

Dör din far tänker jag att dödsboet måste ansöka om tillstånd för andrahandsuthyrning, om dödsboet vill. Är det flera dödsbodelägare ska ni vara överens om vad dödsboet ska göra.

En framtidsfullmakt kan gälla efter döden men kan återkallas av dödsboet.
Som dödsbodelägare vill du förmodligen att arvet skiftas så fort som möjligt? Du ska inte behöva vänta på någon annans beslut.

Kommer ni inte överens kan ni ansöka om en boutredningsman.

Det är en bostadsrätt.

Min far är framskridet dement och minns inte vad som hände för 5 minuter sedan. Han kan berätta samma historia 2 gånger på 3 minuter och är helt beroende av personal och anhöriga. Han har inte betalat en räkning eller läst en bok på flera år. Han sköter ingenting praktiskt.

Han äger lägenheten på pappret men uthyrning och eventuell försäljning sköts av mitt syskon, enligt instruktioner i en sk framtidsfullmakt, som han har undertecknat.

I framtidsfullmakten står det inte att den gäller efter fullmaktsgivarens död, så jag antar att den rivs när pappa går bort.

Tack för bra svar. Jag tror att du har rätt i det stora hela.

Det ska nog inte bli problem med lägenheten.

Ja, jag vill skifta arvet snabbt och smidigt, med hjälp av utomstående.
Vår far är tät, och rika föräldrar brukar skapa konflikter.
Det är alltid nån som drar blankt eller fular sig ...
Citera
2021-08-01, 01:09
Medlem
GHZHJs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Questioneer
Jag har nyss läst detta, men en sak har jag inte förstått riktigt än, det är den här raden:

"Detta innebär att en arvsavsägelse från en bröstarvinge blir ogiltig när det kommer till laglotten om inte bröstarvingen fått en skälig ersättning för detta".

Kommer arvsavsägelse bli ogiltig, även om jag själv inte vill nån ersättning?

För att slippa laglotten måste du skriva att skälig ersättning redan utgått.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in