Citat:
Ursprungligen postat av
KingKongMajor
så frun får ingenting från sin makes arv? det låter orimligt.
vet inte om farsgubben och hans fru skrivit testamente. de vill inte prata om de här frågorna. de säger att vi inte behöver oroa oss. ändå gör jag det, eftersom syrran så tydligt signalerat sina avsikter - hon tänker ta allt hon kan när hon kan få det, för hon tror farsans nya fru kommer assfucka oss om hon får chansen.
själv skulle jag gärna avklarat de här frågorna före de dör, så man slipper överraskningar. förstår att det är obehagligt att prata om sin egen död och vad som ska hända sen, men hellre att alla är införstådda i hur det kommer bli än att man ska behöva följa upp sorgen med tjafs om pengar och arv.
Nja alltså om jag förstår dig rätt har din pappa två barn med någon annan än hans nuvarande fru, korrekt? Och hans fru har ett barn sedan tidigare. Alltså inga gemensamma barn?
I så fall gäller det kursiva:
3 kap. 1 § ärvdabalken (ÄB):
Var arvlåtaren gift, ska kvarlåtenskapen tillfalla den efterlevande maken.
Efterlämnar arvlåtaren någon bröstarvinge som inte är den efterlevande makens bröstarvinge, gäller dock att makens rätt till kvarlåtenskapen omfattar en sådan arvinges arvslott endast om arvingen har avstått från sin rätt i enlighet med vad som anges i 9 §.
Med andra ord så är det du och din syster som ärver er far, och inte hans fru.
Men, eftersom de är gifta ska de fortfarande göra en bodelning innan något arv fördelas.
23 kap. 1 § 2 st ÄB:
Var den döde gift, ska först bodelning förrättas...
I bodelningen tar man upp respektive makas tillgångar, drar av respektive makas skulder, lägger ihop det som är kvar och delar på två. Du säger att de äger allt gemensamt, och så kan det ju vara, men ganska ofta är det ju så att man ändå har egna bank- och sparkonton. Eller man kanske äger en bil fast man säger att den är gemensam, men det betyder egentligen att den är giftorättsgods som tas upp som den ena makens tillgång i bodelningen.