2021-06-24, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlamRed
Fast återigen, om dina val inte är styrda, var kommer de ifrån då?

Du förstår väl mycket väl att de kommer från någonstans, och inte från ett magiskt "du"?

Och även fast du tror på ett "du" så måste ju även duet i slutändan vara styrt av något?
Mina val kommer från beslutsprocessen i min hjärna, vilket är en inre komponent i det som utgör mitt jag.

Vi kan dela in universum i två delar:
1. Min hjärna
2. Övriga universum

Min hjärna påverkas av övriga universum och övriga universum påverkas av min hjärna, men ingen av delarna styr över den andra delen.
Citera
2021-06-24, 12:08
Medlem
Citat:
Ja, jag personligen kan ju inte göra några separationer, allt hänger ihop. Mina "val" kommer i slutändan från universum i sin helhet. Inget "jag", bara alltet.

Likaväl hamnar jag i big bang som en start
Så det går inte att separera ut något från alltet, men det går att separera ut alltet i olika tider? Eller annorlunda uttryckt, man kan separera ut tid från alltet?

Citat:
(Annat än som användbara abstraktsnivåer givetvis, det går att tala om en bil och en människa, men i grund och botten...)
...så är det bara idéer från sinnet, som egentligen bara är upplevelser som "tolkas," vilket betyder...
Citera
2021-06-24, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Mina val kommer från beslutsprocessen i min hjärna, vilket är en inre komponent i det som utgör mitt jag.

1. Min hjärna
2. Övriga universum

Min hjärna påverkas av övriga universum och övriga universum påverkas av min hjärna, men ingen av delarna styr över den andra delen.
Fast återigen så är väl hjärnan en black-box vars enda funktion är en mappning av input till output, vilket innebär att allt den gör är en funktion av input, vilket innebär att allt den gör är en funktion av det yttre?
Citera
2021-06-24, 12:36
Medlem
Citat:

1. Min hjärna
2. Övriga universum

Det är ju bara ett felaktigt antagande, ingen sådan separation finns, och både universum och din hjärna styrs av exakt samma.
Citera
2021-06-24, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BuggaMigInte
Så det går inte att separera ut något från alltet, men det går att separera ut alltet i olika tider? Eller annorlunda uttryckt, man kan separera ut tid från alltet?

...så är det bara idéer från sinnet, som egentligen bara är upplevelser som "tolkas," vilket betyder...

Nej, tid går inte att separera ut, vad menar du?

Ja givetvis, till syvende och sist är allt bara upplevelser, och det enda vi kan vara säkra på är upplevelsen i sig självt. Men börjar vi nysta lite i upplevelserna, så verkar en verklighet existera, men tämligen oseparerad. Vart vill du komma?
Citera
2021-06-24, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BuggaMigInte
Fast återigen så är väl hjärnan en black-box vars enda funktion är en mappning av input till output, vilket innebär att allt den gör är en funktion av input, vilket innebär att allt den gör är en funktion av det yttre?
Hjärnan är sitt inre tillstånd och det inre tillståndet är inte en funktion av något utanför och har inte eller varit det under den tidsepok där hjärnan utgjort en egen entitet.

Jämför hur trappströmbrytare är kopplade. Hjärnan är som en strömbrytare och omgivningen som en annan. Eller snarare miljarder sådana både uniti och utanför hjärnan. Utsignalen är inte en funktion av det ena eller andra.
Citera
2021-06-24, 13:16
Medlem
Citat:
Det är ju bara ett felaktigt antagande, ingen sådan separation finns, och både universum och din hjärna styrs av exakt samma.
Styrs av samma vad? Gud?
Citera
2021-06-24, 13:19
Medlem
Citat:
Styrs av samma vad? Gud?

Din gissning är lika bra som min. Men Gud känns inte sannolikt.

Inte heller "allt kom från ingenting", eller "slump med mönster".
Citera
2021-06-24, 14:00
Medlem
Citat:
Din gissning är lika bra som min. Men Gud känns inte sannolikt.

Inte heller "allt kom från ingenting", eller "slump med mönster".
Men du vet tillräckligt mycket om detta väsen för att kunna fastslå att det styr oss? För du har räknat på saken och funnit detta mest sannolikt?
Citera
2021-06-24, 14:09
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ja, och samma argument kan man ju göra med kristendomens helvete. Att många skulle bete sig sämre om de insåg att helvetet inte finns.

Jag tror man faktiskt bör sträva efter sanningen.

Vad som menas med sanning, och om människan evolverat för att se "sanningen" kan diskuteras.
Det är ändå så att allt vi upplever är ett interface mellan oss och någon slags objektiv verklighet.

Om du med sanning menar att inte ljuga, är jag helt med, men det är en annan sak.

Helvetet btw, är inte kristendomens. Det kommer från fornnordiska mytologin. (Hels vite)
Men visst är det så. Helvetet har använts som skrämselpropaganda.
Senast redigerad av Flammarion 2021-06-24 kl. 14:21.
Citera
2021-06-24, 14:26
Medlem
Citat:
Men du vet tillräckligt mycket om detta väsen för att kunna fastslå att det styr oss? För du har räknat på saken och funnit detta mest sannolikt?

"Väsen" får stå för dig, men jo.

Och även du förstår motsägelsen som tid, kausalitet, och fri vilja resulterar i. Den är inte en sannolikhet, utan baserad i en motsägelse.

Ska vi prata sannolikhet så kan man kanske mer se det som osannolikt att en hårlös apa på planeten jorden skulle påverka/styra livet/universum. Men det är ett stickspår.

Sen kan vi även se det i vår direkta upplevelse, men även det kanske är en annan diskussion.
Citera
2021-06-24, 14:52
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ja, jag personligen kan ju inte göra några separationer, allt hänger ihop. Mina "val" kommer i slutändan från universum i sin helhet. Inget "jag", bara alltet.

Likaväl hamnar jag i big bang som en start, men som du säger, jag köper det inte som en magisk start heller. Kanske pågår något helt annat, där tid och kausalitet inte är som vi tänker oss. Men i den värld och kunskap vi har just nu, så lyckas jag inte göra någon separation av något från något. (Annat än som användbara abstraktsnivåer givetvis, det går att tala om en bil och en människa, men i grund och botten...)

Fri vilja är en användbar abstraktionsnivå. Inte för dig och Redox, men för många andra.
Jag kan t ex styra min bil helt själv, utan hjälp av Big Bang. Jag kan dessutom räkna ut i förväg vart färden kommer att sluta, med mycket god precision. Du har det dock jobbigt eftersom det är Big Bang som styr din bil, så du har ingen aning om hur det kommer att gå. Det kommer att sluta i diket för dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in