2021-06-18, 10:20
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlamRed
Vilken premiss?

Att fri vilja är en meningslös idé som går ut på att lura sig själv att man kan åsidosätta fysikens lagar.
Citera
2021-06-18, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Att fri vilja är en meningslös idé som går ut på att lura sig själv att man kan åsidosätta fysikens lagar.

Det är inte en av mina premisser. Vad håller du på med nu?

Varför citerar du mig inte från mitt resonemang, istället för att hitta på egna väderkvarnar? Du har ju den exakta texten från mitt resonemang, varför kan du inte bara citera därifrån och säga vad som är fel?
Senast redigerad av FlamRed 2021-06-18 kl. 10:24.
Citera
2021-06-18, 10:33
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Det är inte en av mina premisser. Vad håller du på med nu?

Varför citerar du mig inte från mitt resonemang, istället för att hitta på egna väderkvarnar? Du har ju den exakta texten från mitt resonemang, varför kan du inte bara citera därifrån och säga vad som är fel?

Det är min ärliga uppfattning om var du står i frågan baserat på vad du skrivit.
Citera
2021-06-18, 11:01
Medlem
Citat:
Det är min ärliga uppfattning om var du står i frågan baserat på vad du skrivit.

Ok, trodde vi pratade om mina premisser. Snurrigt.

Tråkigt att lämna vanligt resonemang och gå över till din "ärliga uppfattning" om min egen åsikt. Vilken dessutom är mest en väderkvarn.
Senast redigerad av FlamRed 2021-06-18 kl. 11:06.
Citera
2021-06-18, 11:09
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Exakt... Lite av poängen. Den börjar inte hos "dig" och ditt "val" iallafall... ?

Ja vi kan nog enas om Big Bang som en ok startpunkt.
Men för mig känns det meningslöst att prata om Big Bang när vi diskuterar något som ligger så långt fram i händelsekedjan som mänskligt beteende.

Är det jag eller Big Bang som styr min bil?

Tänk dig etiken som människans ratt.

Bara för att Big Bang startade kedjan betyder det inte att ratten är meningslös.
Utan ratten så kör du i diket.
Citera
2021-06-18, 11:13
Medlem
Citat:
Är det jag eller Big Bang som styr min bil?

Tänk dig etiken som människans ratt.

Jag har inget emot etik och moral, är det ytterligare en av dina "ärliga uppfattningar" om mina åsikter?

Jag motsätter mig inte etik och moral. Men de fungerar alldeles utmärkt även fast du styr bilen, och inser att något styr dig.
Citera
2021-06-18, 11:36
Medlem
Flammarions avatar
Citat:

Jag motsätter mig inte etik och moral. Men de fungerar alldeles utmärkt även fast du styr bilen, och inser att något styr dig.

Så kan det vara. Dock är jag inte lika tvärsäker som du på det.

Vissa människor verkar släppa ratten när de får veta att de själva är styrda av någon annan.
Och andra vill ha en anledning att släppa ratten för att det är jobbigt att styra.
Citera
2021-06-18, 11:45
Medlem
Citat:

Vissa människor verkar släppa ratten när de får veta att de själva är styrda av någon annan.
Och andra vill ha en anledning att släppa ratten för att det är jobbigt att styra.

Ja, och samma argument kan man ju göra med kristendomens helvete. Att många skulle bete sig sämre om de insåg att helvetet inte finns.

Jag tror man faktiskt bör sträva efter sanningen.
Citera
2021-06-18, 14:59
Bannlyst
Citat:

Moral ska vi ha, men inte hycklarmoral som vi har nu, där en snut på fullt allvar i en tråd säger att man har gått med på hastighetsbegränsningarna när man tog körkort - en lögn, eftersom ingen har accepterat staten och lagarna frivilligt utan det har skett under tvång och bygger fortfarande på tvång och hot om våld - och fjantar på allvar säger att 5 km/h för fort dödar fler trafikanter.
Citera
2021-06-19, 16:01
Medlem
Citat:

Bevisar återigen bara att det finns en anledning till deras handlingar. Att handla helt utan tvång verkar inte existera. Neurovetenskapen visar att hjärnan fattar (kanske inte alla) beslut innan vi ens känner till dem. Kolla även avsnittet i Din Hjärna om fri vilja, där gör man praktiska experiment med försökspersoner, som får Hansen att fastslå att fri vilja inte existerar. Däremot kan inte sådana experiment någonsin utesluta att det ändå finns fri vilja, eftersom hur än försökspersonerna reagerar kan man förklara bort det med ”Någonting förändrades i omgivningen”. Frågan om fri vilja är obesvarlig, eftersom vi förlitar oss på vår godtyckliga perception och ingen situation kan sägas vara identisk om vi samlar på oss nya erfarenheter hela tiden, så minnet i våra hjärnor är aldrig helt identiskt som en förfluten situation.

Men jag är akataleptiker, så även om fri vilja existerade tror jag inte att det skulle gå att förstå den.
Senast redigerad av Stigtew 2021-06-19 kl. 16:38.
Citera
2021-06-20, 19:36
Medlem
Citat:
Handla otvingat? Låter omöjligt.

Åsidosätta fysiska lagarna låter fel, det handlar om idén att det finns beslut som inte är strikt orsaksbetingade.
Senast redigerad av Stigtew 2021-06-20 kl. 19:39.
Citera
2021-06-20, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stigtew
Bevisar återigen bara att det finns en anledning till deras handlingar. Att handla helt utan tvång verkar inte existera. Neurovetenskapen visar att hjärnan fattar (kanske inte alla) beslut innan vi ens känner till dem. Kolla även avsnittet i Din Hjärna om fri vilja, där gör man praktiska experiment med försökspersoner, som får Hansen att fastslå att fri vilja inte existerar. Däremot kan inte sådana experiment någonsin utesluta att det ändå finns fri vilja, eftersom hur än försökspersonerna reagerar kan man förklara bort det med ”Någonting förändrades i omgivningen”. Frågan om fri vilja är obesvarlig, eftersom vi förlitar oss på vår godtyckliga perception och ingen situation kan sägas vara identisk om vi samlar på oss nya erfarenheter hela tiden, så minnet i våra hjärnor är aldrig helt identiskt som en förfluten situation.

Men jag är akataleptiker, så även om fri vilja existerade tror jag inte att det skulle gå att förstå den.
Snudd på dårskap att dra slutsatser om fri vilja utifrån Libets experiment.

Oavsett hur vi beskriver våra beslut så är det en process vi beskriver:
1. Jag funderar.
2. Jag bestämmer mig.
3. Jag observerar att jag bestämt mig.

Om 3 inte kom efter 2 så skulle det indikera att jag hade en spåkula där jag kunde observera mina beslut innan jag bestämt mig. Att så inte är möjligt bevisades av Alan Turing på 1930-talet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in