• 1
  • 2
2021-06-24, 13:12
Medlem
mjukmjukares avatar
Sedan 5 juli 2019 ägs Gekås Ullared AB av Thomas Karlsson. Thomas har arbetat på Gekås sedan han slutade skolan. 2004 köpte Thomas Karlsson ut Torbjörn Bäck som varit kompanjon och blev ensamägare av hela GEKÅS i Ullared.
Och det är länge sedan GEKÅS ägdes av en ensam ägare. I princip är det sedan grundaren Göran Karlsson startade företaget GEKÅS. Då i bottenvåningen i hans bostadshus i Ullared 1963.

Ullared lever helt på sin folklighet. Lågpris, men också att alla är välkomna och alla kan känna sig hemma. Här existerar inte något snobberi.
Men ensamägaren Thomas Karlsson är unik för GEKÅS. Han hymlar inte.

Han ville i närheten av Ullared bygga ett engelskinspirerat mindre slott med all lyx som man kan tänka sig. Och i garaget ha alla sina lyxbilar parkerade. Flera av dom unika.
Men efter en strid och många vändor blev det 2020 ett sista Nej till att få bygga detta slott.

Men nu. Våren 2021 gavs alla klartecken till Thomas Karlssons nya husidé som kommer att sättas i verket.
Ett 1.000kvm stort palats (50 fotbollsplaner) med enorm tomt med alla tänkbara härligheter som man kan önska. (pool, tennis & padelbana mm) Allt ett stenkast från havet.

Detta är unikt i samma andetag som GEKÅS i Ullared nämns. All media runt detta och den fullständigt vidöppna Miljadären Thomas Karlsson som inte skäms över sig.

Men. Min spaning är att detta inte är bra alls.
Rentav en stor fara för GEKÅS ständigt växande verksamhet. För Thomas Karlsson bygger inte bara privat. Han bygger allt mellan A-Ö i Ullared.
I varuhuset, hotell, nöjen och förströelser.
Bygger han bort det folkliga. Det genuina. Trängseln och hela GEKÅS signum?
Och vad blir detta då?

Sverige är jante. Det är fakta.
Människor älskade och ev. älskar ännu IKEA lika mycket idag som när Ingvar Kamprad levde och var verksam. Man älskade att IKEA och Kamprad hade ett konsekvent band mellan sig.

Det Thomas Karlsson fläker ut i media i form av palats (hans egna ord om nya boendet) sina bilar och alla detaljer inkl ekonomi är livsfarligt om man ska förknippas med GEKÅS Ullared.

Karlson får bo hur han vill. Köra vilken bil han vill. Just jag skiter verkligen i vilket. Är aldrig i Ullared. Men ur ett PR-Perspektiv. Ur ett konsekvent-tänk, ur Jante, ur faran att det nu och då faktiskt stiger saker upp till huvudet på ett mindre klädsamt sätt, så borde hela Thomas Karlsson som människa och allt runt honom, hålla extremt låg profil. Ha Ingvar Kamprad som förebild.

Fd VD Boris Lennerhov var fantastisk för GEKÅS under de år han höll upp ansiktet i tv på Kanal 5.
Och då fick han t o m kritik av Bert Karlsson (!) att han hade lite för dålig kontakt med verkligheten. Jag håller inte med om det.
Visst. Lennerhov lever och verkar gott med hög standard i Båstad där han bor. Men han ligger lågt. Ingen, i princip, vet något om detta.

Men Thomas Karlsson har inte lagt örat mot marken. Och att bygga ihjäl sig har fler gjort.
Det finns en gräns för allt. IKEA verkade i precis hela världen. Det skiljer avsevärt mot orten Ullared.

Och jag tänker mig att snart har denne Thomas Karlsson med flit byggt bort all folklighet likt den Folkpark GEKÅS ska vara. Och med sagt, folk väljer ett annat lågprisvaruhus på närmre håll.

Det finns i Sverige rätt många nu, ännu med enkelhetens charm och låga priser kvar.

Citera
2021-06-24, 14:07
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mjukmjukare
Ett 1.000kvm stort palats (50 fotbollsplaner) med enorm tomt med alla tänkbara härligheter som man kan önska.

Är du lite efterbliven och skolade från skolan eller var det bara ett skrivfel? 1000/50 = 20. När såg du senast en fotbollsplan som var 20 kvadratmeter?

Btw så finns redan tråd om bygget
(FB) Hemligt jättepalats på över 1 000 kvadratmeter (Falkenberg)
Citera
2021-06-24, 15:18
Medlem
mjukmjukares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Är du lite efterbliven och skolade från skolan eller var det bara ett skrivfel? 1000/50 = 20. När såg du senast en fotbollsplan som var 20 kvadratmeter?

Que?
För ”frange” drygt 1.000kvm.
Stort hus. Så släpper vi den detaljen.

För övrigt handlar denna tråden om många aspekter, under olika omständigheter, ang en av den mest omtalade platsen i hela Sverige.
Statistiskt har varannan svensk medborgare besökt platsen varje år. Plus utländska.
Men. Nu finns det lögn, förbannad lögn och statistik. Men det ger en fingervisning.

Fortsättningsvis råder jag dig till en mer inkännande attityd. Kanske en vänlig ton.
Det vinner vi alla på och många slipper karma.
(Läs 1:a stycket i mitt svar)

Senast redigerad av mjukmjukare 2021-06-24 kl. 15:22.
Citera
2021-06-24, 15:48
Avstängd
Jag föredrar självklart kamprads stil framför karlssons, men nu var kamprad en smålänning av gamla mått och karlsson en nyrik hallänning. Känns som han "glidit på ett bananskal", anställd som ung och säkert jobbat hårt inom företaget och tagit risker men fick chans att ta över det med några andra anställda och sålt ut den ena efter den andra. Å ena sidan tycker jag det är bra att han sätter sprätt på pengarna som genererar pengar till byggare och andra. Å andra sidan kan sådana där mastodontbyggen förstöra strandlinjer och miljöer och känns som man delvis kan köpa bygglovsnämnderna i kommuner för att de är så kåta på tillväxt.

Tror folk kommer besöka gekås även i fortsättningen, blir ett utflyktsmål och även tv-serien har ju gjort mycket till. Sedan att det mesta finns lika billigt på öob, rusta mm. verkar folk skita i, de vill känna att de gör fynd.
Senast redigerad av sweintoo 2021-06-24 kl. 15:51.
Citera
2021-06-24, 15:52
Medlem
Gott för han.

Tycker att du ska omforma "Sverige är jante", ty det är det inte, till "jag är jante".

Du skriver att du skiter i hur han lever och vilka bilar han kör och du tänker bara på hur Gekås ska uppfattas, Gäsp..
Senast redigerad av B.Dowie 2021-06-24 kl. 15:55.
Citera
2021-06-24, 16:43
Medlem
mjukmjukares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sweintoo
Jag föredrar självklart kamprads stil framför karlssons, men nu var kamprad en smålänning av gamla mått och karlsson en nyrik hallänning. Känns som han "glidit på ett bananskal", anställd som ung och säkert jobbat hårt inom företaget och tagit risker men fick chans att ta över det med några andra anställda och sålt ut den ena efter den andra. Å ena sidan tycker jag det är bra att han sätter sprätt på pengarna som genererar pengar till byggare och andra. Å andra sidan kan sådana där mastodontbyggen förstöra strandlinjer och miljöer och känns som man delvis kan köpa bygglovsnämnderna i kommuner för att de är så kåta på tillväxt.

Tror folk kommer besöka gekås även i fortsättningen, blir ett utflyktsmål och även tv-serien har ju gjort mycket till. Sedan att det mesta finns lika billigt på öob, rusta mm. verkar folk skita i, de vill känna att de gör fynd.

Jag spanar här bara. Vad vet jag?

Historiskt sen Göran Karlsson 1963 så har ju stajlen varit snarlik Kamprad och IKEA oavsett innehåll på vad som säljs. Vilket är en nyckel.

Och jag tror att den stora bulkpubliken på GEKÅS vill känna den lantliga fyndkänslan av en lite större Fyndlada med goa gubbar bakom rodret.
Morgan och Ola-Conny borde ha en fet provision på något sätt, för allt dom har sänt ut och därmed skapat. Och kanske har dom det? Men jag tvivlar.

Dom skapar den trygghet om att båda fötterna är på jorden, det är som en enda stor fyndhall även för de som känner dålig självkänsla i sammanhang, som är för det snygga folket.
Här samlas alla. Och just därför är GEKÅS fullt av allsköns människor, som jag i TV känner, balanserar på en slak lina som roligt, härligt eller lyteskomik. Sanningen är cynisk, men många ”roliga profiler” som har återkommit bär uppenbart på en diagnos. Men det förbises och skapar en trygg lust för alla att våga komma hit.

Och direktörer som inser värdet och ser i kalla siffror värdet.
Och TV-Kanaler som ökar i tittarsiffror. I en i princip gratis produktion.
Oändligt med udda fåglar har i TV hjälpt till genom att bjuda till. Vilket har en synergieffekt.

En synergieffekt på GEKÅS har dock inte omskrivna palats på 1.000kvm med garage fyllda med Ferrari, Porschar och Teslas senaste.

Mitt tips. Lägg locket på ditt privata Thomas Karlsson.

Visst har GEKÅS gått bra. Men två sanningar.
-Det har gått bra av en anledning.
-Och allt varar inte för evigt.

Citera
2021-06-24, 16:59
Medlem
Paris24s avatar
Jag tycker det är underbart när rika flaggar med sin rikedom. Det underbara består i att de använder sina pengar i samhället och låter de sippra ner och tillbaka till vanligare personer som byggjobbare. Jag hatar skryt och show offs, men denna sida är inte obetydligt och rundgång av pengar i samhället är enbart av godo. För alla.

Apropå ingenting så bodde Ingvar Kamprad i en vanlig liten villa mitt i Schweiz. Han var på toppen en av världens 10 rikaste. Det visar tecken på storhet, han brydde sig inte om pengar utan om IKEA. Men det är ändå sorgligt att alla hans pengar bara gick i arv till barnen, liggande som digitala nollor och ettor i en bankdator. Hade varit en sådan glädje för 100-tals människor om han spenderade 20 mkr per år på nöjen och lyx.
Senast redigerad av Paris24 2021-06-24 kl. 17:01.
Citera
2021-06-24, 19:18
Medlem
humpcuts avatar
Citat:
Que?
För ”frange” drygt 1.000kvm.
Stort hus. Så släpper vi den detaljen.

För övrigt handlar denna tråden om många aspekter, under olika omständigheter, ang en av den mest omtalade platsen i hela Sverige.
Statistiskt har varannan svensk medborgare besökt platsen varje år. Plus utländska.
Men. Nu finns det lögn, förbannad lögn och statistik. Men det ger en fingervisning.

Fortsättningsvis råder jag dig till en mer inkännande attityd. Kanske en vänlig ton.
Det vinner vi alla på och många slipper karma.
(Läs 1:a stycket i mitt svar)

Men lol, du påstår att bygget är 140 000 kvm. Kan inte ta något av det du skriver seriöst efter det.
Citera
2021-06-24, 19:28
Medlem
Folk är korkade nog att handla på ett sådant skitställe och att det finns någon mindre korkad som ställde upp ladan där och gör teve-serie för att locka är väl bara naturligt: In the kingdom of the blind , the one-eyed man is the king.

Sedan är det ju tråkigt att kungen inte har någon stil, men man kan ju knappast hoppas på några stordåd av en sådan simpel person. En gniden skithög som utnyttjar andra skithögar. Vad förväntar man sig?

Jag skulle köpa en (1) bra bil och ett (1) bra flygplan och bo på hotell som general MacArthur om jag blev rik. Ingenting annat eftersom vulgär lyx är att förnedra sig själv.

Hitler kritserade slöseriet med pengar när han fick Örnnästet som en gåva av partiet.

Till och med sämre än Hitler. Ingenting att skryta över med andra ord.
Citera
2021-06-24, 19:51
Medlem
Citat:
Ett 1.000kvm stort palats (50 fotbollsplaner) med enorm tomt med alla tänkbara härligheter som man kan önska. (pool, tennis & padelbana mm) Allt ett stenkast från havet.

Varför blanda in storleken på fotbollsplaner när du uppenbarligen inte har en susning hur många kvadratmeter en fotbollsplan är ?
Citera
2021-06-24, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frange

Hahaha, 50 fotbollsplaner! Blir väl ca 1 plan i fullstora mått.
Citera
2021-06-25, 00:09
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crowsi
Hahaha, 50 fotbollsplaner! Blir väl ca 1 plan i fullstora mått.
Inte ens det. Ett vanligt mått på fotbollsplan är 60 x 90 meter vilket ger en area på 5400 m²... För en fotbollsplan...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in