2021-06-25, 00:49
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Det som är mest intressant i den här tråden är hur TS kunde tro att ett Thomas Karlsson bygger ett hus som är lika stort som 50 fotbollsplaner.

Det vittnar om en ganska ordentlig funktionsvariant. De flesta inser ju direkt att man kan placera ett antal normalstora villor på en fotbollsplan. En inte ovanlig storlek på villatomt är 1000 kvm. Men även om man inte har någon aning om det så inser man direkt när man tänker på en fotbollsplan att det är helt orimligt.

Misstaget är ungefär som att läsa ett recept på kanelbullar där man ska ha 2 dl socker och 200 g smör men sen missförstå och tro att det ska vara 40 kg vetemjöl i. Alla människor fattar direkt att något är fel. Utom TS som inte fattar ens när han kört fram skottkärran till bunken och mjölet inte får plats.
Citera
2021-06-25, 00:50
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Inte ens det. Ett vanligt mått på fotbollsplan är 60 x 90 meter vilket ger en area på 5400 m²... För en fotbollsplan...
Det är 540 kvm men annars är det rätt. Ändå mycket och TS uppskattning är helt fel.
Citera
2021-06-25, 00:58
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
Det är 540 kvm men annars är det rätt. Ändå mycket och TS uppskattning är helt fel.

Vad är 540 m²? Fotbollsplanen i mitt exempel, (får du 60x90 till 540 så snälla gå om högstadiematematiken) eller bygget i artikeln?
Citera
2021-06-25, 00:59
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Vad är 540 m²? Fotbollsplanen i mitt exempel, (får du 60x90 till 540 så snälla gå om högstadiematematiken) eller bygget i artikeln?
Fotbollsplanen såklart.
Citera
2021-06-25, 00:59
Medlem
Citat:
Det som är mest intressant i den här tråden är hur TS kunde tro att ett Thomas Karlsson bygger ett hus som är lika stort som 50 fotbollsplaner.

Det vittnar om en ganska ordentlig funktionsvariant. De flesta inser ju direkt att man kan placera ett antal normalstora villor på en fotbollsplan. En inte ovanlig storlek på villatomt är 1000 kvm. Men även om man inte har någon aning om det så inser man direkt när man tänker på en fotbollsplan att det är helt orimligt.

Misstaget är ungefär som att läsa ett recept på kanelbullar där man ska ha 2 dl socker och 200 g smör men sen missförstå och tro att det ska vara 40 kg vetemjöl i. Alla människor fattar direkt att något är fel. Utom TS som inte fattar ens när han kört fram skottkärran till bunken och mjölet inte får plats.

Nej, det är ju snarare de som inte förmår förstå innehållet i trådstarten och istället dyker offtopic och diskuterar fotbollsplaner som har en nedsatt funktionsvariant. Att inte förstå en texts innehåll och istället enbart fokusera på en detalj är ganska IQ-befriat. Faktiskt.

Tror förresten TS har en ganska bra spaning. Finns absolut en risk med att TK visar ett lyxliv, men svårt att veta om hur mycket det påverkar Gekås kommande avmattning och nedgång. För den kommer ju, oavsett hur TK gör med sina pengar.
Citera
2021-06-25, 01:01
Medlem
franges avatar
Citat:
Fotbollsplanen såklart.
Oklart om du tramsar nu men snälla, ta fram kalkylatorn på telefonen och räkna själv om du inte kan bättre.
Citera
2021-06-25, 01:03
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Nej, det är ju snarare de som inte förmår förstå innehållet i trådstarten och istället dyker offtopic och diskuterar fotbollsplaner som har en nedsatt funktionsvariant. Att inte förstå en texts innehåll och istället enbart fokusera på en detalj är ganska IQ-befriat. Faktiskt.

Tror förresten TS har en ganska bra spaning. Finns absolut en risk med att TK visar ett lyxliv, men svårt att veta om hur mycket det påverkar Gekås kommande avmattning och nedgång. För den kommer ju, oavsett hur TK gör med sina pengar.
Nej det är helt retarderat att inte förstå hur stor en fotbollsplan är i förhållande till hus.
Citera
2021-06-25, 09:25
Medlem
mjukmjukares avatar
Ja här har det varit hela havet stormar pga ett tankefel, räknefel av mig.
Som TS skrev jag om Thomas Karlssons nya Palats om drygt 1.000 kvm och jämställde det med 50 kvm. Fullständigt huvudlöst fel.
Naturligtvis. Jag tänkte fel. Som vi alla gör ibland. Denna gången jag. Och pöbeln kände vittring av blod.

Men Herregud vad jag lärde mig att det som är intressant och själva meningen med inlägget, inte hade något värde.

Min spaning om att ägare till folkliga lågprisföretag förväntas leva som dom lär. Inte offentligt ställa upp på media och visa brutala hus, slott, palats och vagnparker med 10 bilar där nästan ingen ligger under 1 miljon i inköp. Det går i något slags stick i stäv med vad GEKÅS är och det [/i]kan[/i] få konsekvenser för lågpris GEKÅS i Ullared. Ett historiskt nytt och öppet grepp av någon ägare i Ullared.

Jag känner inte till något folkligt i Sverige inom någon genre där en ägare stolt har visat upp något liknande.
Bara artister, influenser-liknande människor och andra som inte tar någon som helst skada av att någon skriker jante.

Frågan är intressant.
Folk måste köpa ihjäl sig för att Thomas Karlsson ska kunna bygga ihjäl sig. Hur är det med den saken om 5-10 år? Har verkligen inte GEGÅS en gräns någonstans?

Citera
2021-06-25, 09:30
Avstängd
Pitschkas avatar
Är väl mest förvånad över att han väljer att satsa så mycket på ett personligt boende i Sverige.
Ett land på dekis med klåfingriga vänsterpolitiker?

Visst, investera kommersiellt på olika sätt är en sak, inga problem, men att
binda så mycket personligt kapital som honom i ett boende?
Citera
2021-06-25, 10:08
Medlem
Ser inte problemet?

Du är bara djupt nere i jantelags-träsket och avundsjukan dryper om dina inlägg. Klart att om man har pengar så köper man på sig saker som enorma hus, sportbilar och lyxbåtar. Det hade alla gjort om de hade de här pengarna. Jantelagen blir som starkast när man innerst inne inser att man hade varit precis likadan som Thomas Karlsson om man hade de pengarna men samtidigt vill man inte erkänna det för sig själv. Det blir en slags skuldkänsla, och då är jantelagen som värst.
Citera
2021-06-25, 10:45
Medlem
mjukmjukares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kandalaki
Ser inte problemet?

Du är bara djupt nere i jantelags-träsket och avundsjukan dryper om dina inlägg. Klart att om man har pengar så köper man på sig saker som enorma hus, sportbilar och lyxbåtar. Det hade alla gjort om de hade de här pengarna. Jantelagen blir som starkast när man innerst inne inser att man hade varit precis likadan som Thomas Karlsson om man hade de pengarna men samtidigt vill man inte erkänna det för sig själv. Det blir en slags skuldkänsla, och då är jantelagen som värst.

Du är inte ens ute och cyklar. Du är ngt ännu värre!!

Jag är inte historiskt eller framöver den som GEKÅS har haft glädje av eller kommer få nytta av. Kanal 5 är det närmaste jag har kommit.

Och om du tycker att jag dryper av avundsjuka i något träsk så har helt förbisett min poäng.

Det Thomas Karlsson gör är någon slags icebreaker inom hela lågpriskulturen.
Jag ser detta så mycket större än vad du ”Kandalaki” tycks förstå. Historiskt, nutid, framtid.
Det har historiskt i princip nästan varit hemligt vem som verkligen har ägt lågprisverksamheter.
Och istället har ”en man av folket” varit ansiktet.
Och han har ibland älskats ihjäl av lågprisfixerade lantisar från hela Sverige.

Nu gör Thomas Karlsson en minst sagt diametral vändning och det intresserar mig hur den där fullpackade Volvo 745:an med udda fåglar från Säffle känner över tid, genom att åka så långt, några gånger per år, och plötsligt förstå exakt vad det är dom göder. Det dom aldrig har skänkt en tanke förut.

Längs vägen mellan Säffle-Ullared, finns Lågprislador som är upcoming.
Blir dom mer i linje med 745:ans publik och GEKÅS tappar dom? Jag vet inte.
Intressant spaning. Det handlar ju om i runda slängar drygt 4 miljoner människor till. Många långresta, men med lågprisalternativ närmre hemmet. Om än mindre än GEKÅS. Och därför upprepar jag; Finns det inte en gräns för hur stort GEKÅS i Ullared kan bli? Är det inte bra när fullsatt, lapp på luckan, gäller hela dagen, alla dagar, av psykologiska skäl? Idag blir GEKÅS aldrig fullt.

Och snälla. Om ni bara ska skaka av er lort på mig som person. Låt bli. Tråden har ett företags-psykologiskt syfte om vad som styr människor.
Inte om mig.

Citera
2021-06-25, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mjukmjukare
Du är inte ens ute och cyklar. Du är ngt ännu värre!!

Jag är inte historiskt eller framöver den som GEKÅS har haft glädje av eller kommer få nytta av. Kanal 5 är det närmaste jag har kommit.

Och om du tycker att jag dryper av avundsjuka i något träsk så har helt förbisett min poäng.

Det Thomas Karlsson gör är någon slags icebreaker inom hela lågpriskulturen.
Jag ser detta så mycket större än vad du ”Kandalaki” tycks förstå. Historiskt, nutid, framtid.
Det har historiskt i princip nästan varit hemligt vem som verkligen har ägt lågprisverksamheter.
Och istället har ”en man av folket” varit ansiktet.
Och han har ibland älskats ihjäl av lågprisfixerade lantisar från hela Sverige.

Nu gör Thomas Karlsson en minst sagt diametral vändning och det intresserar mig hur den där fullpackade Volvo 745:an med udda fåglar från Säffle känner över tid, genom att åka så långt, några gånger per år, och plötsligt förstå exakt vad det är dom göder. Det dom aldrig har skänkt en tanke förut.

Längs vägen mellan Säffle-Ullared, finns Lågprislador som är upcoming.
Blir dom mer i linje med 745:ans publik och GEKÅS tappar dom? Jag vet inte.
Intressant spaning. Det handlar ju om i runda slängar drygt 4 miljoner människor till. Många långresta, men med lågprisalternativ närmre hemmet. Om än mindre än GEKÅS. Och därför upprepar jag; Finns det inte en gräns för hur stort GEKÅS i Ullared kan bli? Är det inte bra när fullsatt, lapp på luckan, gäller hela dagen, alla dagar, av psykologiska skäl? Idag blir GEKÅS aldrig fullt.

Och snälla. Om ni bara ska skaka av er lort på mig som person. Låt bli. Tråden har ett företags-psykologiskt syfte om vad som styr människor.
Inte om mig.

Att enbart Gekås skulle locka med sitt varuhus har dom ju själva förstått att det inte räcker. Därför de bygger ut campingen, har skidbacke och allehanda andra aktiviteter. Men nånstans kommer det ju en vändning när folk inser att Gekås inte är billigare än Ica Maxi, Rusta, ÖoB osv på många varor och att de där ”lågprissemestrarna” kostar mer än att köpa närmare hemorten. Det är många år sedan man kunde åka till Gekås och fynda. Men så länge populäriteten hålls hög fortsätter ju folk vallfärda dit, även om känslan är att de är lite på dekis (varit där i ej shoppingärenden två gånger på två veckor och upplever både anläggningarna och varuhuset lite halvdött - i jämförelse med hur det sett ut senaste åren). Fast just en sån grej som att ägaren vältrar sig i lyx kan få många att börja undra vad fan som händer. Lite som en religiös ledare som avslöjas ha blivit miljardär och avprogrammeringen av sektmedlemmar tar fart, kan ungefär samma sak hända med Gekås-sekten om media börjar skriva negativt om TK.

Dock till hans försvar: Han har väl försökt hålla väldigt låg profil fram tills nu, jobbat kvar som vanlig anställd med en VD över sig i den dagliga skötseln, och smugit igång husbygget anonymt. Bilsamlingen är heller inget han direkt skyltat med. Men när media började ”kräva” info om vem fan som bygger palats blev han till slut tvungen att motvilligt ställa upp och berätta ”det är jag”. Så länge han fortsätter försöka smyga med sin förmögenhet så klarar han sig nog ifrån ett drev. Att några locals ser hans hus kommer ju inte räcka för en negativ bild. Det kommer ju inte ligga synligt för egentligen någon annan än enstaka turister och grannar, som jag förstår det.

Så tycker som sagt spaningen är bra, det kan eskalera något om TK inte undviker media, men tror faktiskt han kommer hålla en fortsatt låg profil. (Och att Gekås kommer dala ändå, är ju off topic här och hör hemma under Företagsskvaller).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in