2021-06-24, 09:41
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Som jag förklarade håller jag inte med. Det räcker att V+S+C+MP kommer överens om en budget. 175 är en majoritet, vare sig man vill eller inte.
Det är omöjligt. C och V är varandras motsatser. och C har uttalat specifikt att de inte samtalar med V och SD. Så denna lösning finns inte.

Och om den finns så kan väl C lika bra samtala med SD, som de har så mycket mer gemensamt med än ett f.d. kommunistiskt parti.

Varför V skulle samarbeta med C är också dunkelt. V hatar rimligen C nu, som ville ha marknadshyror.
Citera
2021-06-24, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Daskmoert
Om man slänger ett getöga på DNs framsidan ser det ut som att Centern vill återskapa JA med sänkta skatter istället för marknadshyror och vägra V någon form av makt (lite komiskt med tanke på var vi är nu och varför). Först tyckte jag att det lät otroligt att det skulle gå igenom, men vid närmare eftertanke har nästan alla inblandade att vinna på det.

För C vore det såklart en enorm prestigevinst. Om det går i hamn har Annie "räddat" landet från omval samtidigt som S fortsätter förra deras politik. Sänkta skatter på ISK och inkomst låter till på köpet som en mycket mer populär reform än rimliga hyror.
S och V slipper oroa sig för att M+KD ska lyckas bilda regering efter ett extrainsatt val. S behåller Löfven som statsminister, pinsamt att bli avsatt ju. V har fått ryta till, Dadgostar har gjort ett starkt intryck och de slipper eventuella obekväma konsekvenser av sitt agerande.
L slipper extraval och kan fortsätta låtsas vara relevanta i ett år till.
MP vettefan, men ingen bryr sig väl om vad de tycker.

De som inte skulle uppskatta det hela är såklart M, KD och SD. Mycket ansträngning utan någon utdelning. Har själv knappt sett dem nämnas i media.

Själv hoppas jag på fortsatt kaos.

Media, den ekonomiska eliten och den kulturella eliten har alla gjort gemensam sak. C (Annie) skall leda en mittenregering med S och diverse stödpartier. Så är det bestämt. Med de medel de har är det stor möjlighet att de lyckas, efter nästa val.

M, KD, SD är för folkliga, de lyder inte eliten. C och S gör allt för makten, den verkliga makten.

Eliten äger större delen av Sveriges media, därför är det mycket viktigt att SVT och public service värnar om sitt oberoende och inte låter sig utnyttjas.
Citera
2021-06-24, 09:43
Medlem
Citat:
Om man slänger ett getöga på DNs framsidan ser det ut som att Centern vill återskapa JA med sänkta skatter istället för marknadshyror och vägra V någon form av makt (lite komiskt med tanke på var vi är nu och varför). Först tyckte jag att det lät otroligt att det skulle gå igenom, men vid närmare eftertanke har nästan alla inblandade att vinna på det.

För C vore det såklart en enorm prestigevinst. Om det går i hamn har Annie "räddat" landet från omval samtidigt som S fortsätter förra deras politik. Sänkta skatter på ISK och inkomst låter till på köpet som en mycket mer populär reform än rimliga hyror.
S och V slipper oroa sig för att M+KD ska lyckas bilda regering efter ett extrainsatt val. S behåller Löfven som statsminister, pinsamt att bli avsatt ju. V har fått ryta till, Dadgostar har gjort ett starkt intryck och de slipper eventuella obekväma konsekvenser av sitt agerande.

De som inte skulle uppskatta det hela är såklart M, KD och SD. Mycket ansträngning utan någon utdelning. Har själv knappt sett dem nämnas i media.

Jag tror du slagit huvudet på spiken för det är precis så jag tolkar det också.
Citera
2021-06-24, 09:44
Medlem
Citat:
Som jag förklarade håller jag inte med. Det räcker att V+S+C+MP kommer överens om en budget. 175 är en majoritet, vare sig man vill eller inte.
Eller så räcker det med att SD, S och C kommer överens om en budget, det är en betydligt mer stabil regering med 193 mandat. Troligt?
Citat:
Vad du säger är att man inte skall hoppa i säng trots att man gillar att göka, för den andra har inte bjudit på tillräckligt med groggar, och sedan skyller man på att en tredje part inte ville vara med och knulla.

Det är och förblir bara en berättelse om att L har skulden när andra partier kan skapa en majoritet utan L.

Och teoretiska lösningar är förstås mycket viktiga. Det var ju en sådan situation som skapade hela jöken. Ifall alliansen hade fått egen majoritet utan SD hade det vi har sett sedan valet aldrig hänt. Det måste vara uppenbart för alla som funderar över situationen.
I slutändan är det L som väljer om man antingen stöder Stefan (=inget extra val), eller stöder Kristersson (= sannolikt extra val).
Citera
2021-06-24, 09:44
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Det stämmer inte. Det räcker att C ändrar sig och accepterar ett samarbete med V. Då har de 175 mot 174, och det är en majoritet.

Så hela det narrativet om L är bara en konstruktion för att försöka skuldlägga någon annan.

Ja C har ju målat in sig i ett hörn med detta snack om ytterkantspartier; därför kan de inte budgetförhandla med V. Det är bara semantik för de har ju onekligen gett makt till V redan.

Men jag tror inte S vill gå till talmansrundor med bara ett mandats övervikt. Det räcker att någon är sjuk, eller att någon går mot partiledningen. Eller om talmannen först låter riksdagen rösta om Kristersson och han lyckas bli vald. S kan inte göra något när Löfven entledigat sig själv. Han vill nog ha större marginal för att inte utlysa extra val.
Citera
2021-06-24, 09:45
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackstasi
Annie Lööf är en otrolig farlig och falsk politiker!
Att man låter denna person få så stor plats i politiken är en skam!
Nu backar hon i hyresfrågan...
ALLT för att vinna makt! ALLT för att hålla SD utanför!
I hennes bubbla spelar logik, demokrati och folkets röst NOLL!!
Ska detta än en gång sluta med fiasko och att svensk politik ses som en dålig fars i omvärlden??
Hade inte korkade unga politiskt oinsatta kvinnor samt lite cuckmän haft rösträtt så hade vi sluppit denna farsen. Kan knappast finnas någon vettig, sansad person röstar på C. Bortsett från gamla bönder fortfarande tror att allt är som på Fälldins tid.
Citera
2021-06-24, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Av den listan så är bara s och c korrekta och skuldbärande. V-punkten är inte korrekt, de gjorde tvärtom som de lovat hela tiden, de är emot fria hyror. L gör också bara vad de lovat hela tiden, röstar på ett borgerligt block.

Att sitta i en regering och utföra punkter man inte står för är falskt. Att inte lyssna på andra partier och samarbeta utan istället drivas av hat är falskt. Man måste skilja på skuld orsakad av att ljuga, lägga dimridåer, styras av ideologi. Och skuld orsakad av väl motiverade val som bygger på vad partiet står för i sakfrågan.
Alltså, skuld är fel ordval. Jag syftar egentligen på orsak och verkan.

Egentligen tycker jag inte att man ska tala om skuld i dessa sammanhang då allt är enligt de demokratiska spelreglerna och slutändan handlar det ju bara om hur olika partier väljer att rösta. Min poäng var att L har ett val nu. Antingen återgår man till januarisamarbetet (= inget extra val) eller så gör man det inte (= sannolikt extra val).
Citera
2021-06-24, 09:47
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Det är omöjlig.t C och V är varandras motsatser. C har uttalat specifikt att de inte samtalar med V och SD. Så denna lösning finns inte.

Mm, men ändå är det uppenbarligen Ls fel. T.o.m. Aftonbladet skriver att det bara är tramsig taktik.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/2dRVMB/taktiken-lagger-over-ansvaret-pa-sabuni

Att C inte vill samarbeta med V är inte något som gör att de går fria från skuld, men rent teoretiskt är det inga problem. Det är bara för partierna att komma överens eftersom det inte finns någon lag som förbjuder samarbete mellan C och V. V har ju som vi har sett de senaste åren accepterat en hel del.

I den slutliga analysen var det ett stort misstag att inte gå V till mötes i förra veckan.
Citera
2021-06-24, 09:47
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Det är allas fel, utom SDs. Dock håller M och KD på att lära sig och de kan snart räknas bort som falska partier.

V är inte heller riktigt en del av gamla "sjupartiet" som vi i SD kallade dem. Vi har kommit ganska långt när de sju blivit bara 4.
Citera
2021-06-24, 09:50
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:

L måste stödja budgeten. Vilket dom inte lär göra.

S tror det är troligare att M får bilda regering nu än efter ett nyval.
Citera
2021-06-24, 09:51
Medlem
Torsuss avatar
Det pratas mycket om "punkt 44"

Det låter ju som titeln på en historisk roman...med underrubriken "agendan som sänkte Sverige"
Citera
2021-06-24, 09:51
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Homes
Media, den ekonomiska eliten och den kulturella eliten har alla gjort gemensam sak. C (Annie) skall leda en mittenregering med S och diverse stödpartier. Så är det bestämt. Med de medel de har är det stor möjlighet att de lyckas, efter nästa val.

M, KD, SD är för folkliga, de lyder inte eliten. C och S gör allt för makten, den verkliga makten.

Eliten äger större delen av Sveriges media, därför är det mycket viktigt att SVT och public service värnar om sitt oberoende och inte låter sig utnyttjas.

Annie kommer aldrig leda en mittenregering. Hon har gjort bort sig genom att skapa låsningar och skylla på alla andra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in