2021-06-24, 09:32
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zolotukhin
Allt kokar ner till L. Eftersom Stefan inte tänker riskera att regera på en M/KD-budget så är enda alternativet extra val så länge L står fast vid sitt ord att lämna januarisamarbetet.
Det lite komiska i det hela är att L sannolikt ramlar ur riksdagen vid ett eventuellt extra val som man nu orsakar.

Fantastiskt! I ett slag kan L göra 2 bra saker! För första gången på 100 år!

Citat:
Ursprungligen postat av bzo
Intervjuaren i P1 morgon gick också ganska hårt åt Annie "Fjamåt" Lööf idag och avbröt henne flera gånger när hon satte igång med sina vanliga floskler: https://sverigesradio.se/avsnitt/1733333 (programmet pågår fortfarande så man får hoppa tillbaka till kl 07:39 om man vill lyssna nu).

Kanske sa hon "den breda politiska mitten" och "ytterkantspartier"? Det är onödigt att ha med henne man kan bara återanvända ett gammalt klipp.

Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Jag tror inte på den lösningen själv men ibland blir jag så trött på C och L så jag sneglar på oheliga lösningar. Jag tror som du att S och M skulle förlora på det. Intressant nog har de kört den lösningen ett par mandatperioder i Tyskland: CDU + Sossarna. Jag tror sossarna förlorat mest på det.

Jag tror inte varken M eller S är det minsta intresserade av det faktiskt. Ingendera har någonsin ens antytt det.
Citera
2021-06-24, 09:32
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nikodemous
Att sossarna skulle vilja stötta en borglig regering är lika sannolikt som att Moderaterna skulle stötta det röda blocket. Dvs det kommer aldrig att hända då det partiet som stöttar troligen kommer tappa eventuella röster och samtidigt kommer det partiet som blir stöttat få nån form av goodwill att det var dom löste konflikten. Isåfall skulle det vara nån form av uppgörelse mellan sossar och moderater med 2 statsministrar alt 2 språkrör där man inte lägger några aktiva motioner innan nästa val. Det är iaf min kvalitativa gissning om dessa 2 partier skulle få för sej att lösa konflikten ihop. Dock finns ju risken att SD då skulle öka ännu mer på bekostnad av främst moderaterna som det enda stora oppositionsparti vilket jag har svårt å tro att Ulf vill riskera.
Det du beskriver med frånvaro av aktiva motioner är i princip vad vi har i dagsläget. Då är det dumt att riskera förlora väljare för att få något som redan är på plats.

Man skulle kunna tänka sig mer långsiktigt att vi får en teknokratisk regering som styrs från riksdagen.
Citera
2021-06-24, 09:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Det handlar inte om huruvida det är troligt eller inte, utan om huruvida det är en teoretiskt möjlig lösning.
Huruvida något är en teoretisk möjlig lösning är ointressant. En teoretisk möjlig lösning på denna kris är till exempel att S, SD och C bildar majoritetsregering (193 mandat). Det som är intressant i diskussion är huruvida det är en sannolik lösning.
Citat:
Det går inte att bara säga att L har skulden, för de gör inte som vi vill, och bara det att man anar en tendens till det säger mycket om de partier som försöker sälja en sådan berättelse. De är bara värda förakt.

För att beskriva det med andra ord är det som att säga, "nej det var hans fel att jag högg honom, han ville ju inte ge mig sin plånbok".
Jag påstår inte att L bär hela skulden.

S bär skulden eftersom man gick fram med ett regeringsunderlag som inte dög
C bär skulden eftersom de har målat in sig i ett hörn där man vill stänga ute ytterkantspartierna till varje pris
V bär skulden eftersom man initierade misstroendeförklaring
L kommer att bära skulden om det blir extra val
Citera
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Daskmoert
De som inte skulle uppskatta det hela är såklart M, KD och SD. Mycket ansträngning utan någon utdelning. Har själv knappt sett dem nämnas i media.

Själv hoppas jag på fortsatt kaos.
Just den delen håller jag inte med om. Det är tvärtom ett uselt läge bara ett år innan det riktiga valet att sparka igång en ny högerregering med stöd av SD. Så mycket bättre att s+mp är vid makten om ett år och får stå till svars för invandrarbrottslighet osv. Vi är många som inte är nöjda med Sverige just nu, och då har man en stor fördel att vara opposition vid ett val.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ealdorman3
Har vinden vänt för Annie? Äntligen börjar hon få kritiska frågor. Om journalisterna börjar inse att hon egentligen är "tant strul" och far med osanningar, så kanske folket snart gör det också.

SVT jobbar med att försöka föra oberoende journalistik. Det är bra. Många av journalisterna drivs av ideella skäl, de vill motverka främlingsfientlighet, vilket är ett gott syfte. Men de riskerar att utnyttjas av den ekonomiska eliten som har en helt annan agenda.
Citera
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av x-factory-x
Efter omröstningen var det V’s fel. Idag är det L’s fel. Vems fel är det imorgon?

Allt är frid och fröjd så länge det inte är det fina kompromissande gröna mittenpartiet eller det stora arbetarpartiet
Citera
Medlem
Conny63s avatar
lögnaktiga och falska rödmurvan Annie skyller nu allt på L. Hon är inte frisk o mycket farlig för landet.
Citera
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
Ja, Björklund var ju i princip skvatt galen och trodde på fullt allvar att SD ville utvisa hans adopterade pojkar från Asien...

Eftersom Sabuni inte är galen, kan hon ju inte fortsätta på Björklunds väg...

Om det blir talmansrundor igen, kan väl inte talmannen fortsätta att vara så oändligt mesig som sist? Se till att det blir tre snabba omröstningar och sen extraval...

Gör inte Sverige till ännu mer åtlöje, herr Talman!
Jag tror att han kommer att begära en färdig budget eller åtminstone goda utsikter för att en sådan kommer att materialiseras.
Citera
2021-06-24, 09:34
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av x-factory-x
Efter omröstningen var det V’s fel. Idag är det L’s fel. Vems fel är det imorgon?
Det är allas fel, utom SDs. Dock håller M och KD på att lära sig och de kan snart räknas bort som falska partier.
Citera
2021-06-24, 09:35
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VFX
Dumberg pumpar nu ut budskapet att svenska folket inte vill ha ett extraval. Strategin är att det ska vara så jobbigt och svårt, allt för att få sitta kvar vid makten. Hur jobbigt är det egentligen att gå och lägga en lapp i en röstlåda?
Staten talar och den röstande fårskocken lyssnar.
Citera
2021-06-24, 09:38
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Huruvida något är en teoretisk möjlig lösning är ointressant. En teoretisk möjlig lösning på denna kris är till exempel att S, SD och C bildar majoritetsregering (193 mandat). Det som är intressant i diskussion är huruvida det är en sannolik lösning.

C bär skulden eftersom de har målat in sig i ett hörn där man vill stänga ute ytterkantspartierna till varje pris
Av den listan så är bara s och c korrekta och skuldbärande. V-punkten är inte korrekt, de gjorde tvärtom som de lovat hela tiden, de är emot fria hyror. L gör också bara vad de lovat hela tiden, röstar på ett borgerligt block.

Att sitta i en regering och utföra punkter man inte står för är falskt. Att inte lyssna på andra partier och samarbeta utan istället drivas av hat är falskt. Man måste skilja på skuld orsakad av att ljuga, lägga dimridåer, styras av ideologi. Och skuld orsakad av väl motiverade val som bygger på vad partiet står för i sakfrågan.
Citera
2021-06-24, 09:39
Medlem
goseigens avatar
Citat:

Som jag förklarade håller jag inte med. Det räcker att V+S+C+MP kommer överens om en budget. 175 är en majoritet, vare sig man vill eller inte.

Vad du säger är att man inte skall hoppa i säng trots att man gillar att göka, för den andra har inte bjudit på tillräckligt med groggar, och sedan skyller man på att en tredje part inte ville vara med och knulla.

Det är och förblir bara en berättelse om att L har skulden när andra partier kan skapa en majoritet utan L.

Och teoretiska lösningar är förstås mycket viktiga. Det var ju en sådan situation som skapade hela jöken. Ifall alliansen hade fått egen majoritet utan SD hade det vi har sett sedan valet aldrig hänt. Det måste vara uppenbart för alla som funderar över situationen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in