2021-06-24, 09:23
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zolotukhin
Menar du att det är troligt att C och V kommer att budgetsamarbeta? Det är det som krävs för att sosseregeringen kan fortsätta regera utan L:s stöd.

Det handlar inte om huruvida det är troligt eller inte, utan om huruvida det är en teoretiskt möjlig lösning.

Det går inte att bara säga att L har skulden, för de gör inte som vi vill, och bara det att man anar en tendens till det säger mycket om de partier som försöker sälja en sådan berättelse. De är bara värda förakt.

För att beskriva det med andra ord är det som att säga, "nej det var hans fel att jag högg honom, han ville ju inte ge mig sin plånbok".
Citera
2021-06-24, 09:23
Medlem
TonyBergmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Det stämmer inte. Det räcker att C ändrar sig och accepterar ett samarbete med V. Då har de 175 mot 174, och det är en majoritet.

Så hela det narrativet om L är bara en konstruktion för att försöka skuldlägga någon annan.

Problemet är ju att V och C aktivt måste stödja samma budget.
En statsministeromröstning vinner men genom att ej få 175 emot sig där finns knappen "avstå" vilket används där. Men i budgeten måste V och C vara överens och trycka Grönt. Antingen ska V aktivt stödja en budget med stora skattesänkningar på kapitalinkomster och andra skattesänkningar. Eller så ska C sitta och förhandla budget med V.
"På tisdagen säger Centerpartiets vice ordförande Anders W Jonsson att man inte kommer att lägga någon budget tillsammans med Vänsterpartiet." Även Annie Lööf har sagt detta under dagarna.

Nooshi sa med att hon aldrig skulle stödja en budget hon ej har inflyttande över.
Jag har så svårt att se hur C och V aktivt förhandlar en budget båda röstar för.
Citera
2021-06-24, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Annie har nu på morgonen hamrat in sin världsbild på TV4:s Nyhetsmorgon, SR:s P1 Morgon och SVT:s Morgonstudion. (Har hon gjort fler direktsända föreställningar idag?)

Centern kör hårt i media för att sprida sina perspektiv, frågeställningar och sina skuldbeläggningar. De andra partierna är sena ur startgroparna eller är de kloka som tar det lugnare?
Hoppas de övriga partierna aldrig lämna startgroparna för att förnedra Annie. Det blir bara än mer jobbigt för henne att själv bära ansvaret för pågående regeringskris. Nu försöker Lööf hamra in att det är L som bär ansvaret för ett eventuellt extraval. Låt er inte luras av den lögnaktiga och falska rödmurvan
Citera
2021-06-24, 09:25
Medlem
Citat:
Men det stämmer inte. Det är bara en berättelse. Det går precis lika bra för S, exempelvis att säga att han ger sitt stöd till en borgerlig regering, och vips så är hela krisen borta.

Så, ingen går på tankarna om att L på något vis skulle ha mer skuld än några andra.

Snarare är det så att S, C och V har störst ansvar i det som ha hänt. C genom att de inte kunde kompromissa, C, tillsammans med S genom att de behandlade V dåligt, och V genom att de faktiskt menade allvar.

Det vi ser nu hade C kunnat undvika, om de hade kunnat förstå hur andra tänker och att de inte hade varit så styrda av sin ideologi.

Att sossarna skulle vilja stötta en borglig regering är lika sannolikt som att Moderaterna skulle stötta det röda blocket. Dvs det kommer aldrig att hända då det partiet som stöttar troligen kommer tappa eventuella röster och samtidigt kommer det partiet som blir stöttat få nån form av goodwill att det var dom löste konflikten. Isåfall skulle det vara nån form av uppgörelse mellan sossar och moderater med 2 statsministrar alt 2 språkrör där man inte lägger några aktiva motioner innan nästa val. Det är iaf min kvalitativa gissning om dessa 2 partier skulle få för sej att lösa konflikten ihop. Dock finns ju risken att SD då skulle öka ännu mer på bekostnad av främst moderaterna som det enda stora oppositionsparti vilket jag har svårt å tro att Ulf vill riskera.
Citera
2021-06-24, 09:28
Medlem
tenebriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Homes
Det löser sig nog på något sätt. Det finns mäktiga krafter som verkar för C. De levererar ju extremt marknadsliberal politik som gynnar den ekonomiska eliten , på ett sätt som saknar motstycke. Inte ens Reinfeldt var så här effektiv.

Ja C och S är mäktiga partier. Det kanske är mer korrekt att säga att Lööf och Löfvén är de som målat in sig i mitten. Deras partier kommer nog lämna dem sittande där i mitten om de inte kan sy ihop ett avtal som passerar den sittande Riksdagen.
Citera
2021-06-24, 09:28
Medlem
Om man slänger ett getöga på DNs framsidan ser det ut som att Centern vill återskapa JA med sänkta skatter istället för marknadshyror och vägra V någon form av makt (lite komiskt med tanke på var vi är nu och varför). Först tyckte jag att det lät otroligt att det skulle gå igenom, men vid närmare eftertanke har nästan alla inblandade att vinna på det.

För C vore det såklart en enorm prestigevinst. Om det går i hamn har Annie "räddat" landet från omval samtidigt som S fortsätter förra deras politik. Sänkta skatter på ISK och inkomst låter till på köpet som en mycket mer populär reform än rimliga hyror.
S och V slipper oroa sig för att M+KD ska lyckas bilda regering efter ett extrainsatt val. S behåller Löfven som statsminister, pinsamt att bli avsatt ju. V har fått ryta till, Dadgostar har gjort ett starkt intryck och de slipper eventuella obekväma konsekvenser av sitt agerande.
L slipper extraval och kan fortsätta låtsas vara relevanta i ett år till.
MP vettefan, men ingen bryr sig väl om vad de tycker.

De som inte skulle uppskatta det hela är såklart M, KD och SD. Mycket ansträngning utan någon utdelning. Har själv knappt sett dem nämnas i media.

Själv hoppas jag på fortsatt kaos.
Citera
2021-06-24, 09:29
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyBergman
Problemet är ju att V och C aktivt måste stödja samma budget.
En statsministeromröstning vinner men genom att ej få 175 emot sig där finns knappen "avstå" vilket används där. Men i budgeten måste V och C vara överens och trycka Grönt. Antingen ska V aktivt stödja en budget med stora skattesänkningar på kapitalinkomster och andra skattesänkningar. Eller så ska C sitta och förhandla budget med V.
"På tisdagen säger Centerpartiets vice ordförande Anders W Jonsson att man inte kommer att lägga någon budget tillsammans med Vänsterpartiet." Även Annie Lööf har sagt detta under dagarna.

Nooshi sa med att hon aldrig skulle stödja en budget hon ej har inflyttande över.
Jag har så svårt att se hur C och V aktivt förhandlar en budget båda röstar för.

Det var alltså budgeten jag tänkte på.
Citera
2021-06-24, 09:30
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodForlorare
Vad har beröringsskräck med saken att göra? Fakta är att partier kan vinna väljare genom att betrakta SD som ett pariaparti. Att du tycker att det är jätteorättvist att andra partier är dumma mot SD betyder ju inte att det inte kan vara en framgångsrik strategi.
Det är inte alls fakta att samarbeta med SD tappar röster, M och KD motbevisar det. Den nydefinierade Högern har i själva verket inte flyttat en enda röst från högerblocket till vänsteblocket.

Valet 2018: s 28%, m 19%, sd 17%, c 8%, v 8%, kd 6%, l 5%. mp 4%.

Senaste opinionen scb juni 2021: s 28%, m 22%, sd 18%, c 9%, v 8%, kd 4%, mp 3%, l 2%
Citera
Medlem
Dumberg pumpar nu ut budskapet att svenska folket inte vill ha ett extraval. Strategin är att det ska vara så jobbigt och svårt, allt för att få sitta kvar vid makten. Hur jobbigt är det egentligen att gå och lägga en lapp i en röstlåda?
Citera
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nikodemous
Att sossarna skulle vilja stötta en borglig regering är lika sannolikt som att Moderaterna skulle stötta det röda blocket. Dvs det kommer aldrig att hända då det partiet som stöttar troligen kommer tappa eventuella röster och samtidigt kommer det partiet som blir stöttat få nån form av goodwill att det var dom löste konflikten. Isåfall skulle det vara nån form av uppgörelse mellan sossar och moderater med 2 statsministrar alt 2 språkrör där man inte lägger några aktiva motioner innan nästa val. Det är iaf min kvalitativa gissning om dessa 2 partier skulle få för sej att lösa konflikten ihop. Dock finns ju risken att SD då skulle öka ännu mer på bekostnad av främst moderaterna som det enda stora oppositionsparti vilket jag har svårt å tro att Ulf vill riskera.

Men då är de lika skyldiga som L. Man kan inte säga att en annan är dum som inte ställer upp på att stoppa huvudet i ett getingbo, när man själv vägrar att göra det. När man agerar på det sättet är man bara en dum mobbare.
Citera
2021-06-24, 09:31
Avstängd
Annie Lööf är en otrolig farlig och falsk politiker!
Att man låter denna person få så stor plats i politiken är en skam!
Nu backar hon i hyresfrågan...
ALLT för att vinna makt! ALLT för att hålla SD utanför!
I hennes bubbla spelar logik, demokrati och folkets röst NOLL!!
Ska detta än en gång sluta med fiasko och att svensk politik ses som en dålig fars i omvärlden??
Citera
2021-06-24, 09:32
Medlem
x-factory-xs avatar
Citat:
Det handlar inte om huruvida det är troligt eller inte, utan om huruvida det är en teoretiskt möjlig lösning.

Det går inte att bara säga att L har skulden, för de gör inte som vi vill, och bara det att man anar en tendens till det säger mycket om de partier som försöker sälja en sådan berättelse. De är bara värda förakt.

För att beskriva det med andra ord är det som att säga, "nej det var hans fel att jag högg honom, han ville ju inte ge mig sin plånbok".
Efter omröstningen var det V’s fel. Idag är det L’s fel. Vems fel är det imorgon?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in