2021-06-24, 09:00
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snubchurp
Annie säger ändå rätt tydligt nu att hon inte tänker bilda regering med V. Inte för att det går att lita på men om man utgår ifrån detta hänger allt på L:s beslut nu.

Blir spännande att följa.
Annie har nu på morgonen hamrat in sin världsbild på TV4:s Nyhetsmorgon, SR:s P1 Morgon och SVT:s Morgonstudion. (Har hon gjort fler direktsända föreställningar idag?)

Centern kör hårt i media för att sprida sina perspektiv, frågeställningar och sina skuldbeläggningar. De andra partierna är sena ur startgroparna eller är de kloka som tar det lugnare?
Citera
2021-06-24, 09:02
Medlem
Allt kokar ner till L. Eftersom Stefan inte tänker riskera att regera på en M/KD-budget så är enda alternativet extra val så länge L står fast vid sitt ord att lämna januarisamarbetet.

Det lite komiska i det hela är att L sannolikt ramlar ur riksdagen vid ett eventuellt extra val som man nu orsakar.
Citera
2021-06-24, 09:03
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Det tror jag inte. Jag tror tvärtom att en röst på (L) blir en röst för kaos inom högerblocket när de måste markera att de är lite finare, och godare, än vi andra genom att alltid kräva avståndstagande till (SD). Ungefär den rollen (C) håller på att skaffa sig inom vänster-sörjan.

Behövs verkligen (L) för en högerregering tror jag det är bättre att avstå och låta Löfven regera sönder sig ett par månader till.

Dessutom har jag gott hopp om att en valrörelse kan ändra opinonen. Kraschar Löfvens regeringsalternativ nu, och det blir uppenbart att det inte går att återskapa eftersom både (V) ocH (C) behövs, då kommer högersidan framstå som ett säkrare kort. I praktiken står ju valet mellan en högerregering med majoritet; och en vänster-sörja som inte ens kan samasas inbördes...
Ingen placerar sin röst i hopp om att vara på det vinnande laget.

Vill man har en borgerlig politik utan bruna inslag så är C det enda alternativet i dagsläget.

Jag kan inte komma på någon egentlig demografi som kan tänka sig rösta på L. Det har inga profil frågor.

Jag tror inte ett val kommer göra några stora förändringar i fördelning av mandaten. Löfven lär sitta kvar ett bra tag som interim minister. Kanske i åratal. Ur S synvinkel så är en interim position bättre än ett borgerligt styre.

Processen behöver helt enkelt förändras. Rösta på en budget först. Sedan få det parti vars budget vinner bilda regering.
Citera
2021-06-24, 09:03
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Ja, jag börjar snart drömma om ett regeringsunderlag S + Mp + M (186 mandat), så slipper vi C och L totalt.

Så skulle det bli om Löfven menade allvar med orden om att ta ansvar och jobba för Sveriges bästa, men som sagt, det betyder bara, "gör som jag vill".
Citera
2021-06-24, 09:04
Medlem
LightCameraActions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zolotukhin
Allt kokar ner till L. Eftersom Stefan inte tänker riskera att regera på en M/KD-budget så är enda alternativet extra val så länge L står fast vid sitt ord att lämna januarisamarbetet.

Det lite komiska i det hela är att L sannolikt ramlar ur riksdagen vid ett eventuellt extra val som man nu orsakar.
Nej L behöver inte ramla ut om man stödjer Kristersson.
Citera
2021-06-24, 09:05
Medlem
Annie framstår i det här läget som en ratad kärring som vill lappa ihop en dysfunktionell relation... "Vi kan väl försöka en gång till? Den här gången är det på riktigt!" Gubben har redan gått vidare.

Att hon är så dum att hon pratar om ett "uppdaterat januariavtal" är häpnadsväckande. För C har "Januariavtalet" positiva vibbar, för oss övriga är det en fet symbol för politikerklassens lögner och fulspel, deras ovilja och oförmåga att göra något åt faktiska samhällsproblem.

M och KD borde börja angripa henne mycket hårdare, nu när de vet att hon i alla lägen hellre går i säng med sossarna. C är en politisk fiende, inte en potentiell samarbetspartner.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Jag har inte tillgång till Nyhetsmorgon på TV4, men jag förmodar att det är barn som jobbar där, eller?

Överlag är journalisterna usla i det här landet men på Svt igår pressade Holmberg Annie ganska hårt:
https://www.svtplay.se/video/31388798/aktuellt/aktuellt-23-juni-21-00-2?position=212&id=egqaQD9
Intervjuaren i P1 morgon gick också ganska hårt åt Annie "Fjamåt" Lööf idag och avbröt henne flera gånger när hon satte igång med sina vanliga floskler: https://sverigesradio.se/avsnitt/1733333 (programmet pågår fortfarande så man får hoppa tillbaka till kl 07:39 om man vill lyssna nu).
Citera
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Men hur tror du det kommer påverka S och M i opinionen? Jag menar SD med flera kommer gråta hela vägen till banken så inte direkt som det vore fel i det långa loppet. Men då kommer ju S och M äta upp varann och SD ryka förbi som bara den.
Jag tror inte på den lösningen själv men ibland blir jag så trött på C och L så jag sneglar på oheliga lösningar. Jag tror som du att S och M skulle förlora på det. Intressant nog har de kört den lösningen ett par mandatperioder i Tyskland: CDU + Sossarna. Jag tror sossarna förlorat mest på det.
Citera
2021-06-24, 09:06
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snubchurp
Annie säger ändå rätt tydligt nu att hon inte tänker bilda regering med V. Inte för att det går att lita på men om man utgår ifrån detta hänger allt på L:s beslut nu.

Blir spännande att följa.

De har redan bestämt sig. Det vore politiskt vanvett och självmord att ändra sig igen nu.
Citera
2021-06-24, 09:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LightCameraAction
Nej L behöver inte ramla ut om man stödjer Kristersson.
Det är ju omöjligt att veta. Men med tanke på att de ligger på 2-2,5 % i opinionen så ser det ju inte ljust ut, eller hur?
Citera
2021-06-24, 09:08
Medlem
LightCameraActions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zolotukhin
Det är ju omöjligt att veta. Men med tanke på att de ligger på 2-2,5 % i opinionen så ser det ju inte ljust ut, eller hur?
L har ju backat på grund av att man stött Löfven.
Citera
2021-06-24, 09:09
Medlem
Tror lööv egentligen vill ha extraval?

Om L åker ut står hon och C som enda alternativet i "mitten", tvingar S ännu mer åt höger och kd likaså?
SD och V skulle iofs växa lite men inte tillräckligt?

Politiken skulle kanske bli tydligare med färre högerpartier men samtidigt skulle V stå ensamma om att värna löntagares, pensionärer och hyresgästers intressen!
För SD är deras intressen bara taktiska ställningstaganden = enda SD bryr sig om är att få ut invandrare och fler fängelser och poliser samt i viss mån ge pensionärer lite mer kortsiktigt(
ännu många väljare i den gruppen)

Lutar betänkligt åt ett högervridet mittenträsk som effektivt gör klyftorna större och de rika ännu rikare!
Och häxan Lööv står som vinnare..
Med miljoner nya invånare i nyproducerade lägenheter ca 20k/ mån (som staten naturligtvis betalar)

Så Sjung om studentens lyckliga vår, får bo hos ensamstående mamman ännu mååånga långa år...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in