Citat:
Ursprungligen postat av
FBerntsson
Det tror jag inte. Jag tror tvärtom att en röst på (L) blir en röst för kaos inom högerblocket när de måste markera att de är lite finare, och godare, än vi andra genom att alltid kräva avståndstagande till (SD). Ungefär den rollen (C) håller på att skaffa sig inom vänster-sörjan.
Behövs verkligen (L) för en högerregering tror jag det är bättre att avstå och låta Löfven regera sönder sig ett par månader till.
Dessutom har jag gott hopp om att en valrörelse kan ändra opinonen. Kraschar Löfvens regeringsalternativ nu, och det blir uppenbart att det inte går att återskapa eftersom både (V) ocH (C) behövs, då kommer högersidan framstå som ett säkrare kort. I praktiken står ju valet mellan en högerregering med majoritet; och en vänster-sörja som inte ens kan samasas inbördes...
Ingen placerar sin röst i hopp om att vara på det vinnande laget.
Vill man har en borgerlig politik utan bruna inslag så är C det enda alternativet i dagsläget.
Jag kan inte komma på någon egentlig demografi som kan tänka sig rösta på L. Det har inga profil frågor.
Jag tror inte ett val kommer göra några stora förändringar i fördelning av mandaten. Löfven lär sitta kvar ett bra tag som interim minister. Kanske i åratal. Ur S synvinkel så är en interim position bättre än ett borgerligt styre.
Processen behöver helt enkelt förändras. Rösta på en budget först. Sedan få det parti vars budget vinner bilda regering.