2021-06-23, 13:49
Medlem
Baskers avatar
Låt säga att jag vill investera i fysiskt guld och handlar det på Tavex eller liknande affär, kan staten se att jag har köpt fysiskt guld? Har dessa handlare skyldighet att meddela farbror staten att jag har köpt guld, eller hur funkar det?

Tänker att det skulle vara bra att ha ägodelar som staten inte har kännedom om eller kommer åt i framtiden när de ska beskatta mina ägodelar för att göda mångkulturdrömmen.
Citera
2021-06-23, 13:56
Medlem
SYSTEMexes avatar
Grundregel, sker det digitalt och okrypterat så kan staten se det.
Citera
2021-06-23, 14:14
Medlem
Köp från någonstans där man kan betala med bitcoin. Finns säkert snott guld på darkweb som du kan få köpa för bra pris.
Citera
2021-06-23, 14:15
Medlem
Som ovanstående skribent skrev så kan staten göra det såklart om du köper det med kreditkort eller något annat liknande.

Du ska alltid köpa det med svarta pengar. De flesta guldsmeder tar fortfarande emot guld och pengar (svart).

Du kan till exempel göra som jag om du vill köpa guld utomlands och sedan tar du hem det och säljer det eller kan du också göra som jag att du går på auktion i Sverige och köper guldet där.

Du ska bara veta dock att på auktioner i Sverige så brukar det samlas x-antal guldsmeder själva för att lägga bud på föremålen av guld. Dels så att de får göra avdrag för slagning avgifterna. Så att de kan komma undan billigare än vad jag kan göra som privatperson. Jag brukar ändå vara med och bjuda upp till Vad guldvärdet är till, lite grann bara för att jävlas med guldsmederna för jag tycker inte att de alltid ska kunna göra massa bra fynd.

Hur det är med guldfynd och de andra stora kedjorna vet jag inte Jag tror inte att de är så pigga på att ta emot kontanter längre.
Satsa på små guldsmedsaffärer. Bygg upp en relation med ägaren och sedan Har du alltid någonstans du kan sälja ditt guld och du kan även köpa guldet för svarta pengar.

Detta är ingenting som staten kan se - att det är just du.

Guldsmeden kan ju få det lite värre om han skulle åka på en Revision.

Lycka till med dina affärer.
Detta är ett sätt som är 100 % säkrare än tramset med bitcoins.
Senast redigerad av IamBack2 2021-06-23 kl. 14:17.
Citera
2021-06-23, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kusinkvarg
Köp från någonstans där man kan betala med bitcoin. Finns säkert snott guld på darkweb som du kan få köpa för bra pris.

Bicoin är även det spårbart. Använd i stället Monero eller Pirate Chain (eller kontanter).
Citera
2021-06-23, 14:33
Medlem
Baskers avatar
Tack för alla svar, men...

...hur kan staten se vad jag har handlat med mitt betalkort? De har väl inte tillgång till bankens loggar om mina kortköp?

...om det går att spåra mina kortköp, kan man inte bara säga att man inte har guldet i sin ägo längre, då när staten vill konfiskera det? (Skänkt bort det, blivit rånad på det etcetera).
Citera
2021-06-23, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basker

...hur kan staten se vad jag har handlat med mitt betalkort? De har väl inte tillgång till bankens loggar om mina kortköp?

...om det går att spåra mina kortköp, kan man inte bara säga att man inte har guldet i sin ägo längre, då när staten vill konfiskera det? (Skänkt bort det, blivit rånad på det etcetera).

Varför i hela friden skulle staten egentligen vilja ha ditt halv-gram guld? Dom kronorna är inte värda att jaga upp genom att gå igenom bankloggar osv osv
Citera
2021-06-23, 14:51
Medlem
G-punktens avatar
Citat:

ta ut kontanter och handla med dom?
Citera
2021-06-23, 14:52
Medlem
Baskers avatar
Citat:
Varför i hela friden skulle staten egentligen vilja ha ditt halv-gram guld? Dom kronorna är inte värda att jaga upp genom att gå igenom bankloggar osv osv

Men om det är någon rikare än jag, som har råd att handla en kilo-tacka då?
Citera
2021-06-23, 14:53
Medlem
KalleAnkares avatar
Citat:
Alla är inte alkade fattiglappar. Jag har ett par hekto rent guld. Inga konstigheter.

Och om staten undrar har jag gett bort alltihop till hejhejarna utanför ica i ett svagt ögonblick.
Citera
2021-06-23, 14:53
Medlem
Baskers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av G-punkten
ta ut kontanter och handla med dom?

Frågan är om Tavex och liknande affärer tar emot cash?
Citera
2021-06-23, 15:22
Medlem
Trollet420s avatar
Citat:
Låt säga att jag vill investera i fysiskt guld och handlar det på Tavex eller liknande affär, kan staten se att jag har köpt fysiskt guld? Har dessa handlare skyldighet att meddela farbror staten att jag har köpt guld, eller hur funkar det?

Tänker att det skulle vara bra att ha ägodelar som staten inte har kännedom om eller kommer åt i framtiden när de ska beskatta mina ägodelar för att göda mångkulturdrömmen.

Även om staten ser du köpt investering metaller kan du hävda du gett bort de. Haft massor med dejter som du gett guldmynt till.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in