2021-06-23, 07:34
Medlem
Facades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pungpuckel
Jag tror det är svaga nerver som är problemet, man har kanske inte lärt sig att hantera stress och belöning på annat sätt?

Kan utan problem bränna ett paket om dagen om jag är på hård semester.

Men hemma igen, känner jag inget sug alls.

Alla reagerar olika.
Jag gillar snus, men jag blir helt enkelt inte beroende av snus. Kan snusa varje dag och sedan glömmer jag helt plötsligt bara bort att snusa.
Blir inget beroende.

Men alkohol ramlar jag lätt ned i.

Min personliga teori, byggd på mig själv, är att folks personligheter är benägna till beroende för olika saker helt enkelt.
Citera
2021-06-23, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym555
Vad anser ni om dessa personer?

Folk med KOL och förskräckliga bensår som ändå fortsätter röka. Som knappt kan sova på nätterna för att de hostar upp slem hela tiden och knappt kan andas.

Svårt att skåda något mer självdestruktivt än folk som röker cigg samtidigt som de hostar upp sina lungor.

Är dessa svaga mentalt eller bara dumma i huvudet?

Haft hand om många sådana patienter - dom åker in / ut från avdelning å röker.

Japp har jävligt svårt å förstå det. Men dom har givit upp med deras sjukdom, m.m.
Citera
2021-06-23, 10:16
Medlem
Rökningen är väl det enda de har kvar.

Visst de har blivit sjuka lite tidigare. Men TS måste förstå att även icke-rökande blir sjuka och dör . Det är inte svårare än så. Folk får ohälsa, får problem med sviktande organ eller infektioner. Som gammal blir ohälsan en vardag många ggr
Citera
2021-06-23, 13:20
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av jonte400
Rökningen är väl det enda de har kvar.

Visst de har blivit sjuka lite tidigare. Men TS måste förstå att även icke-rökande blir sjuka och dör . Det är inte svårare än så. Folk får ohälsa, får problem med sviktande organ eller infektioner. Som gammal blir ohälsan en vardag många ggr

Jo det är klart att någon som aldrig rört en cigg och levt hälsosamt kan få cancer och dylikt med.

Denna tråd handlar ju inte om det dock, har aldrig påstått att man inte kan bli sjuk ändå. Denna tråd handlar ju om dom som fortsätter trots att dom helt uppenbart dödar sig själva.

Det är ju dock ganska uppenbart i många fall att rökning/alkohol orsakat deras försämrade hälsa. Det är nog rätt ovanligt att sådana som ej röker får KOL, astma, bensår, hostar upp slem 24/7 och dylikt.
Senast redigerad av Anonym555 2021-06-23 kl. 13:29.
Citera
2021-06-23, 13:20
Medlem
100ccs avatar
Vet om en som dog i Lungcancer pga rökning, när dennes fru fick reda på att han dött var hon tvungen att ventilera detta med sin kvinnliga kompis, självklart med varsin cigg...
Citera
2021-06-23, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym555
Jo det är klart att någon som aldrig rört en cigg och levt hälsosamt kan få cancer och dylikt med.

Denna tråd handlar ju inte om det dock, har aldrig påstått att man inte kan bli sjuk ändå. Denna tråd handlar ju om dom som fortsätter trots att dom helt uppenbart dödar sig själva.

Det är ju dock ganska uppenbart i många fall att rökning/alkohol orsakat deras försämrade hälsa. Det är nog rätt ovanligt att sådana som ej röker får KOL, astma, bensår, hostar upp slem 24/7 och dylikt.

Nja. KOL har en stark koppling till rökning, inte alltid. Astma har ofta andra orsaker än rökning. Bensår har stark koppling till diabetes och ålder, men enkom rökning har inte så stark koppling.
Men även de som inte rökt eller druckit alkohol blir sjuka till sist. Sista tiden blir lika plågsam för dom många ggr. En rökare för dock i förtid rent generellt, kommer inte ihåg om det är ca 5-6 år tidigare.
Citera
2021-06-23, 14:15
Medlem
Citat:
Nja. KOL har en stark koppling till rökning, inte alltid. Astma har ofta andra orsaker än rökning. Bensår har stark koppling till diabetes och ålder, men enkom rökning har inte så stark koppling.
Men även de som inte rökt eller druckit alkohol blir sjuka till sist. Sista tiden blir lika plågsam för dom många ggr. En rökare för dock i förtid rent generellt, kommer inte ihåg om det är ca 5-6 år tidigare.

Man brukar räkna 10 år per missbruk av alkohol och cigaretter.

Rökning är ju ofta en form av ett missbruk. Då har man svårt att sluta. Jag kände en person. Han han inte dö i Kol då han fick amputera bort lemmar i stället. Båda benen åkte och en arm. Han fortsatte röka. Personen var troligen en av de intelligentaste av sin generation. Men vad hjälpte det.
Citera
2021-06-23, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Man brukar räkna 10 år per missbruk av alkohol och cigaretter.

Rökning är ju ofta en form av ett missbruk. Då har man svårt att sluta. Jag kände en person. Han han inte dö i Kol då han fick amputera bort lemmar i stället. Båda benen åkte och en arm. Han fortsatte röka. Personen var troligen en av de intelligentaste av sin generation. Men vad hjälpte det.

Cigaretter brukar man tala om riskerna vid 20 års rökning. Att ngn får amputera ben pga enkom rökning efter 30 år är klart ovanligt det låter som din vän kanske hade en diabetes i botten
Citera
2021-06-23, 14:49
Medlem
Citat:
Cigaretter brukar man tala om riskerna vid 20 års rökning. Att ngn får amputera ben pga enkom rökning efter 30 år är klart ovanligt det låter som din vän kanske hade en diabetes i botten

Jag tror faktiskt inte han hade diabetes. Men han rökte hela tiden. Han kunde inte vara utan en cigarett i mer än 30 min. Han vaknade flera gånger per natt för att röka.
Citera
2021-06-23, 15:27
Medlem
Har alltid tyckt att de som röker är helt efterblivna.

Min granne fick lungcancer och fortsatte röka till döden, var väl levande i 1-2 månader efter diagnosen. (Visst var ändå försent för henne.)

MEN däremot hennes man och son fortsätter röka som inget har hänt. Hur nära döden behöver du vara för att sluta röka?
Citera
2021-06-23, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ProvV
Har alltid tyckt att de som röker är helt efterblivna.

Min granne fick lungcancer och fortsatte röka till döden, var väl levande i 1-2 månader efter diagnosen. (Visst var ändå försent för henne.)

MEN däremot hennes man och son fortsätter röka som inget har hänt. Hur nära döden behöver du vara för att sluta röka?

Inget som händer i det här pisslivet, kan lika gärna röka tills man stupar.
Citera
2021-06-23, 18:51
Medlem
Jag vet om några äldre som har kol och andra bekymmer,
Par stycken skulle behöva opereras även i annat syfte, men läkaren vägrar operera om de inte slutar
röka före operation, Operationer har inte med rökning att göra, Men läkaren vågar inte operera dom eftersom dom är svaga och röker.
De vägrar sluta
Oavsett KOL eller Behövande operationer.
De röker på och lider. Man kan tycka det är galet, De kunde tagit uppehåll 3månader få operationen
och börja sedan igen tycker man. Men nej. Det ska bolmas på som vanligt, de vill bli opererade.
Men vägrar sluta bolma, lider hellre

Gemensamt är att samtliga är ensamma, Bor ensamma, har eller haft alkoholproblem.
Har kommit ifrån fattig hård uppväxt, är fattiga än idag som vuxna gamla själva,
Och att ingen haft jobb, utan levt hela livet på sjukbidrag och liknande.

Det är helt enkelt ensamma svaga människor utan större hopp om ett bättre liv.
Men snälla och trevliga är de. Fast de har det svårt och jobbigt,
Senast redigerad av mrkeeper 2021-06-23 kl. 18:53.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in