kommer bli tjafs när gamlingarna börjar dö... vill kolla att jag fattat vad som gäller rätt.
farsgubben är gift med ny fru sen 20 år tillbaka. har två barn. frun ett barn sen förut. farsgubben kommer troligen kola först.
farsgubbens fru och min syrra hatar varandra. syrran har sagt att hon kommer kräva det hon har rätt till om farsgubben dör. hon tror att om frun får sitta i orubbat bo kommer varenda krona av arvet hamna i vår styvbrors fickor, det kommer finnas noll kronor kvar dagen frun dör.
så om farsan dör:
- 50% av tillgångarnas är fruns. Hon har rätt till hälften av hans arv, dvs 25% av tillgångarna. det ger 25% av tillgångarna för mig och syrran att dela på. syrran kan kräva 12,5% av tillgångarna på direkten. korrekt? betyder i så fall att frun inte kommer ha råd att bo kvar i huset. vilket jävla liv det kommer bli...
- kan farsgubben och frun testamentera på något vis så att inte syrran kan kräva sin laglott direkt? kan farsgubben och frun adoptera hennes son (hans farsa är död) i vuxen ålder, så hennes son får 1/3 av 25% om farsan dör?
- kan frun efter farsgubbens död skänka sina tillgångar - bit för bit eller i stora delar - till sin son/barnbarn, så det inte finns något kvar när hon dör?
- vad borde jag göra om syrran kräver sin lott? vill inte bråka. behöver inte pengarna. men vill inte heller att frun ger allt till barnbarnen. tror blod är tjockare än vatten i det här fallet. hon vill nog helst inte att syrran ska ha en enda krona.
jag vill inte ha något bråk och behöver egentligen inte pengarna. men ska det bli bråk oavsett är det bra att veta vad som gäller. tacksam för svar.