2021-06-23, 08:14
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jasså, redogör för villkoren då
Hur det kunde bli godkänt så snabbt? Tja, vad sägs om en pågående dödlig pandemi som lamslår stora delar av världen. Snabba processer, gott om anslag, stora motiv till resultat.
Varför tar det 3 månader att bygga en motorväg i Kina samtidigt som det tar 10 år i Sverige?
De har varit uppe i tråden flera gånger nu. Du får leta och läsa innantill. Långsiktiga studier saknas och pågår samtidigt som vaccineringen.
Citera
2021-06-23, 08:14
Medlem
IMBILDENs avatar
Snart är 1/3 av befolkningen i Sverige skyddade genom vaccin. Jag undrar när man kommer upp i 80-90% vaccinationstäckning av befolkningen. Det kommer väl vara det som krävs för att möjligen uppnå flockimmunitet mot Delta-varianten då den är så mycket mer smittsam. Går trögt det här. Når vi det resultatet ens under hösten?
Citera
2021-06-23, 08:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
tyvärr är socker beroendeframkallande och maten som finns i butikerna i västvärlden är så fullproppad med socker att det är oerhört svårt för folk att sluta äta skiten.

jag är beredd att hålla med om det. De mest högljudda förespråkarna är inga förlorare ekonomiskt på sina sinnessjuka idéer.

ja jag är övertygad om att vi inte alls behöver vara överviktiga överhuvudtaget genom rätt kost och det pandemin hade inte alls behövt vara så jobbig som den blev pga den felaktiga livsstilen som tyvärr för många har.

japp det gör att du inte behöver äta lika ofta. Precis vad vi behöver göra idag när övervikten och fetman skenar..

Men det är ju inte så bra för big pharma om folk inte behövde deras mediciner.

Kortsiktigt tänkande igen...en koständring som ni förespråkar får en positiv effekt kortsiktigt det stämmer men den är förödande i långa loppet...
Citera
2021-06-23, 08:15
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utred
1 år är ingenting effekterna kan komma om 10 år
Dessutom tror jag inte barn tar skada av att vara ute i naturen och lära sig där ett tag
Barn måste inte hela tiden vara i förskola och skola
Som sagt motion och lärande utomhus skulle alla må bra av

Håller helt med om det. Barn ska vara utomhus mest. Dock så måste de få gå i skolan.

Men att gå runt och oroa sig om du gör nu är inte friskt. Var glad istället att barnen klarar sig så pass bra.
Citera
2021-06-23, 08:17
Medlem
Citat:
Håller helt med om det. Barn ska vara utomhus mest. Dock så måste de få gå i skolan.

Men att gå runt och oroa sig om du gör nu är inte friskt. Var glad istället att barnen klarar sig så pass bra.
Jag oroar mig inte ett dugg faktiskt men vi vet ingenting om långtidseffekterna än det är samma sak med vaccinet.
Citera
2021-06-23, 08:18
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Hur många anser du att det dör per dag i Sverige i covid19 som rullande 30 dagars intervall? Låt höra nu.

30 dagar? Varför inte dra till med 200 dagar så du får med vinterns höga dödstal?
Ursprungspåståendet var att det dör ca 3-4 personer i covid-19 nu, inte för 30 dagar sedan.
Citera
2021-06-23, 08:18
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
De har varit uppe i tråden flera gånger nu. Du får leta och läsa innantill. Långsiktiga studier saknas och pågår samtidigt som vaccineringen.

Att det inte finns långsiktiga studier innebär inte att EMA tillämpat något nödgodkännande som du felaktigt påstår i inlägg efter inlägg.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/richard-bergstrom-tillverkningen-begransar

" En annan anledning till att det har gått snabbare i till exempel Israel är att landet, tillsammans med USA och Storbritannien valt att nödgodkänna vaccin, något EU inte ville göra.
Dels vill man inte rubba på kraven som man har och sen har myndigheterna tagit till sig oron som fanns i befolkningen, att det går för fort. Att då ta till ett nödgodkännande hade möjligen påverkat viljan att vaccinera sig."
Citera
2021-06-23, 08:20
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Kortsiktigt tänkande igen...en koständring som ni förespråkar får en positiv effekt kortsiktigt det stämmer men den är förödande i långa loppet...

Öh vad snackar du om? Det kan vara livsavgörande och rädda liv. Hade Adam Alsing börjat något år tidigare med sin livsstilsförändring hade han sannolikt levt idag.

Tvärtom är det att fortsätta med den osunda livsstilen som är förödande och kommer att göra nästkommande pandemi ännu jobbigare
Citera
2021-06-23, 08:21
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
30 dagar? Varför inte dra till med 200 dagar så du får med vinterns höga dödstal?
Ursprungspåståendet var att det dör ca 4-5 personer i covid-19 nu, inte för 30 dagar sedan.

Nej, ursprungsdiskussionen kommer sig av att jag ansåg att FHM redovisade högt dödstal för gårdagen då de redovisade 34 döda. Du påstod då att det handlar om 3-4 döda per snitt. Det skulle alltså krävas att FHM inte redovisat en enda käft död de föregående 10 dagarna för att snitta så lågt, men så ligger det ju inte till. Därför undrar jag vilket rullande snitt du använder när du pratar om 3-4 döda per dag. Så kan du svara på frågan? Hur många dör i Sverige per rullande 10, 20, 30 eller 50 dagar? Du kan ju välja intervall själv om du vill. Igår rapporterade man 34 som sagt.
Citera
2021-06-23, 08:22
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Jag oroar mig inte ett dugg faktiskt men vi vet ingenting om långtidseffekterna än det är samma sak med vaccinet.

Nej men det finns ingen anledning att inte låta barnen få gå i skolan. Däremot så kan åtminstone jag förstå att alla kanske inte vill ta vaccinet. Risk/reward är inte samma för alla människor nämligen.
Citera
2021-06-23, 08:24
Medlem
Citat:
Nej men det finns ingen anledning att inte låta barnen få gå i skolan. Däremot så kan åtminstone jag förstå att alla kanske inte vill ta vaccinet. Risk/reward är inte samma för alla människor nämligen.
Jag hör vad du säger men jag tycker du har fel.
Citera
2021-06-23, 08:26
Medlem
Barn som går i skolan betyder också personal runt omkring, föräldrar, arbetskolleger ja samhället påverkas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in