2021-06-25, 11:46
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
https://sverigesradio.se/artikel/deltavirusets-spridning-oroar

Lite mysig morgon lysning om Deltan i England, Ryssland, Afrika och här naturligtvis.
Och här i landet återvänder tusentals fotbollsfans smittade från Ryssland hem och sprider smittan.

Citat:
Gotländska krögare slår larm: Gäster vägrar följa restriktioner
https://sverigesradio.se/artikel/gotlandska-krogare-slar-larm-gaster-vagrar-folja-restriktioner

Lär ju bli en spännande höst när skolorna börjar.
Senast redigerad av Chantre 2021-06-25 kl. 11:55.
Citera
2021-06-25, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bottenslam
Geert Vanden Bosschen. Inte nödvändigtvis att massvaccinering blir helt verkningslös. Men att vaccinering i pågående smittspridning kan skapa varianter som smiter undan skyddet. Han förklarar dessutom hur det går till. Han är inte antivaxx. Han förutspådde den utveckling vi ser nu.

https://youtube.com/channel/UC_yhGQiJ5lTmOaoIQA91GzA
Vaccinering (av någon dignitet) minskar risken för mutationer hur man än vrider och vänder på det.
Citera
2021-06-25, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -AIR-
Det var synnerligen korkat att inte tro på en andra våg efter sommaren. Det räcker som underlag för att kritisera idioten Tegnell. Skulle viruset bara försvinna från världen av sig självt på något magiskt vis? Sen om det finns andra människor som är lika korkade är irrelevant.

Nej, det är inte irrelevant om andra personer haft rätt i mycket annat.
Citera
2021-06-25, 12:34
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Det Tegnell säger bygger på erfarenheter av hur virus och dess mutationer brukar fungera i en vaccinerad population. Man kan bara säga vad som är sannolikt utifrån tidigare erfarenheter. Överraskningar kan givetvis komma. Det man kan och bör göra är att fortsätta vaccinera och följa vaccinernas effektivitet och den utveckling som görs, samt använda de som ger bäst effekt.

Bara självklarheter alltså.

Ah, precis som alla andra antagande Tegnell gjort baserat på hur influensa virus fungerar haha
Citera
2021-06-25, 12:35
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Vaccinering (av någon dignitet) minskar risken för mutationer hur man än vrider och vänder på det.

Och du är naturligtvis kvalificerad att göra ett sådant uttalande.
Citera
2021-06-25, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
Och du är naturligtvis kvalificerad att göra ett sådant uttalande.
Och du är naturligtvis kvalificerad att uttala ett sådant genmäle.
Citera
2021-06-25, 12:42
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Sound
Ja, alla gör vi våra egna val i livet. Vad som visar sig vara det rätta vet vi kanske inom något år eller tom snabbare än så.

Ditt inlägg i övrigt ligger i nivå som man förväntar sig av en pro-vaxxer, tyvärr biter inte dina försök att förminska människor som har en sundare inställning till ett nytt, experimentellt vaccin. Lycka till i sandlådan med likasinnade.

Jag gjorde samma utvärdering vid svininfluensan men kom då fram till att det vaccinet ville jag inte ha, och så här i retrospektiv så var det ett korrekt beslut. Då avrådde jag andra från att ta det, men jag höll inte på som dig och kasta skit på folk för det. Så att kalla mig för pro-vaxxer är inte helt korrekt.
Citera
2021-06-25, 12:49
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Det Tegnell säger bygger på erfarenheter av hur virus och dess mutationer brukar fungera i en vaccinerad population. Man kan bara säga vad som är sannolikt utifrån tidigare erfarenheter. Överraskningar kan givetvis komma. Det man kan och bör göra är att fortsätta vaccinera och följa vaccinernas effektivitet och den utveckling som görs, samt använda de som ger bäst effekt.

Bara självklarheter alltså.

"SO FAR THE VIRUS does not appear to have become resistant to COVID-19 vaccines, says vaccinologist Philip Krause, who chairs a WHO working group on COVID-19 vaccines. “The not-so-good news is that the rapid evolution of these variants suggests that if it is possible for the virus to evolve into a vaccine-resistant phenotype, this may happen sooner than we like,” he adds. "

Ja, och det är väl en självklarhet att om vi blir överraskade av en ny variant som rundar vaccinet så får vi en ny våg? WHO verkar ha uppfattningen att det kan ske tidigare än vi tror om möjligheten finns.

När det gäller övervakning av nya varianter så ligger knappast Sverige i topp.

Att förändra mRNA vaccinerna går fort men tester + vaccineringar av en population gör man inte så snabbt.

Om en sådan mutation inträffar så får vi hoppas att tex Ivermectin är godkänt.
Citera
2021-06-25, 12:54
Medlem
Onkel Kostias avatar
Jag har tidigare önskat att någon sänder hjälp till det mycket hårt drabbade Sydamerika.

Nu är hjälp på väg.

Citat från Sveriges Televisions löpande rapportering:
USA skänker vaccin till Brasilien

USA skickar tre miljoner doser av Johnson & Johnsons vaccin till det hårt coviddrabbade Brasilien.

Doserna ingår i de 80 miljoner doser USA har lovat skicka till andra länder och Vita huset betonar att det inte handlar om att använda vaccinet för att få gentjänster av Brasiliens president Jair Bolsonaro.
Brasilien har hittills delat ut 91 miljoner doser till sin befolkning. Doserna från Förenta Staterna bör vara ett välkommet tillskott.
Citera
2021-06-25, 13:06
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Där har du rätt. De hade tvärfel redan då. Jag själv däremot förutspådde en andra våg förra hösten. Det har du säkert också koll på. Det sa jag redan när smittspridningen gick ned under försommaren förra året.

Ska bli intressant att se vad som händer denna höst. Detta år är jag klart mera rådvill.

Det intressanta är om vaccinet klarar av att möte nuvarande och kommande mutationer. Det är också intressant att se om vi får en sådan vaccinationstäckning att vi uppnår flockimmunitet. Jag tror att barn också behöver vaccineras om vi ska nå det målet. Varianter som Dela har så pass höga R-värden att vi sannolikt behöver 80-90% vaccinationstäckning och det blir omöjligt om vi inte vaccinerar barn.

Många tycks väldigt övertygade om att denna pandemi är slut i höst. Jag själv är inte fullt så övertygad, även om jag inte fullt ut utesluter det, men då krävs att ett par saker enligt ovan uppfylls. I annat fall är det rätt kört. När skolorna börjar tar smittspridningen av Delta fart igen.

Skolorna

Ja för nu när skolorna är stängda så träffas ju inte människor någonstans...

Kört? För dig möjligtvis. För oss friska? Nej.
Citera
2021-06-25, 13:26
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe
Känner många "snubbar"/"snubbor" som inte haft C19-84 trots att den "rasat" till den milda grad att länder/världen stängts ner, soc distansering och maskbärande införts, och propagandan för massvaccinering bottenlös.

Hur kommer det sig?

Din fråga känns helt verklighetsfrånvänd. "Jag vet personer som knarkat hela livet och blivit mer än 100 år gamla så knark är helt ofarligt".

Det är inget naturligt virus, det är en chimera av två olika virus vilket gör att vi inte vet vad som kommer att ske när viruset muterar samt vad det har för långtidsskador. Problemet är att vi har för många idioter i världen. Det har blivit för enkelt att överleva och alla jävla smartphones har sänkt intelligensnivån ytterligare.
Citera
2021-06-25, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Det var du som skrev så här, i en diskussion som handlade om virusets ankomst till Sverige:

Men sedan hade du invändningar när jag frågade om smittspridning utanför all kontroll. Därför omformulerade jag frågan. Eftersom det handlade om virusets ankomst till Sverige, så ville jag fokusera på smittspridning utanför Kina.

Men ifall du har någonting att förklara om smittspridning inom Kina, utanför all kontroll, i början av januari 2020, så får du gärna berätta vad du vet.
Det vi vet är ju att kinesiska myndigheter inte var så villiga att berätta om de hade nån kontroll. Därav mitt inlägg om att med den bristen på kunskap föreslog ingen att alla flygningar med ankomst till Sverige skulle ställas in.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in