2021-06-23, 00:14
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
Jag håller med. Det saknas nyansering i vissas bild av HD.
Klart det står alla fritt att tro och tänka vad man vill. Men en alltför svartvit och enkelspårig bild där de inblandade är antingen goda eller onda som karaktärerna i en Disneyfilm är inget som jag själv köper.
Svartvit, enkelspårig, saknas nyansering.
Traumabindning, narcissistiska loppor och triangulering.
Men du får hållas.

HD anno 2018 kan nog motsvara Cruella de Vil eller Ursula, SD saknar motstycke, nästan övermäktig för Disney till och med.
Citera
2021-06-23, 00:23
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Risken finns att HD bryter ihop om inte för lång tid. Kan önska att hon slapp alla känslomässiga bojor i framtiden, men förmodligen behöver hon terapi. Grundligt. Kanske får hon redan det?

Hittade en väldigt bra finsk sida om skam (nyy - nånting) , skuld, vrede och maktlöshet dom jag inte sett tidigare. Den sammanfattar detta väldigt bra och forskning pågår.

Tyvärr är jag värdelös på att länka från mobilen som jag använder just nu vid denna tid på
dygnet här i mitt kontor = sängen
Förmodligen behöver hon terapi?
Mer än troligt i mitt tycke så som hon resonerar. Hon hade kontakt med psykiatrin hela tiden och nån terapeut.

Jag skulle vara vettskrämd om jag hamnade på hennes avd med den lättsamma attityden om familjemord eller att hon står i nåt hörn och önskar nåt nytt hatobjekt döden..

Ja, det vore kanske nåt (fetat). Snurrar på huvudet som i exorcisten och börjar prata, och psykiatrin anmäler. Innan dess är det garanterat lika tyst som i polishuset.
Senast redigerad av develi 2021-06-23 kl. 00:28.
Citera
2021-06-23, 01:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Förväntat att du går helt off topic. Ja, jag finner det patetiskt att gå i samma hjulspår oavsett om du gör spoiler.
Nötis hit och Nötis dit. Jag skriver till dig.

Sensmoralen var att HD var lättmanipulerad som deprimerad.
2014/15 är det fara å färde med äktenskapet.

När hon vaknar till från 2015 så ses nåt helt annat.
Ju bättre medicinsk behandling, ju mer kraftfull verkar det som.
En successiv förbättring varav terapi däremot tycks inte ha hjälpt henne värst mycket:

I din spoiler nyss nämnde du skam. Det har jag skrivit ett par ggr till dig i april/maj.

Kränkt relaterar som sagt till skam och förödmjukelse.
Det är hon som vill dölja otrohet och ger förhållningsorder. Det är hon som håller skam i schack, vilket producerar ångest.

Kränkt är en farlig känsla om den övergår i intensivt hat som pågår för länge och kan övergå till en känsla att vilja triumfera.
I sin värsta form kan hat mynna ut i hämnd.

Det är när HD tar ut skilsmässa som han blir farlig.
Ju mer kontrollförlust för SD, ju mer makt får HD över situationen och det mångåriga triangeldramat.

Edit.
Förtydligande.
Att jag la till psykopatbegreppet berör snarare kontext än dig - ser dock att texten kan ge syftningsfel.
Om SD som psykopat har du citerat in ur FUP, vi har därmed diskuterat begreppet, dock är narcissism det du upprepat.

Citat:
Svartvit, enkelspårig, saknas nyansering.
Traumabindning, narcissistiska loppor och triangulering.
Men du får hållas.

HD anno 2018 kan nog motsvara Cruella de Vil eller Ursula, SD saknar motstycke, nästan övermäktig för Disney till och med.

"Nötis hit och Nötis dit. Jag skriver till dig"

Nej det gjorde du inte.
Jag svarade på ett inlägg från dig riktat till nötis, därav omnämndes densamma.

Angående skam så är du varken den första eller sista som dragit den parallellen kopplat till HDs reaktioner.
Det vet du själv eftersom du följt tråden nästan lika länge som jag.

Jag creddar dig alltid om jag nämner något som du skrivit först.
Nu senast tidigare ikväll i ett svar till nötis (oj oj) när jag skrev att Develi liknat HD med en personlig assistent till SD.

Även om jag tycker du är en skribent som är tenderar att vara otrevlig om man ifrågasätter teorier som du uppfattar som glasklara i fallet
- så ser jag ingen anledning att inte credda dig om jag använder något du skrivit.
Senast redigerad av Firesnake 2021-06-23 kl. 02:23.
Citera
2021-06-23, 01:58
Medlem
Citat:
Jag håller med. Det saknas nyansering i vissas bild av HD.
Klart det står alla fritt att tro och tänka vad man vill. Men en alltför svartvit och enkelspårig bild där de inblandade är antingen goda eller onda som karaktärerna i en Disneyfilm är inget som jag själv köper.

HD har väl snarast inte diskuterats särskilt ofta alls under de tre åren fallet varit aktuellt. @Shazz försåg henne med ett alibi redan tidigt. Därmed var hon ute från diskussionen. Åtminstone som jag minns det.

Periodvis har HD aktualiserats och ofta har då nya skribenter kommit till och det blivit rabalder i tråden med bl.a. hot mot skribenter. Det har skett varje gång över tid - som ett mönster - då HDs roll aktualiserats.

Så huvudaktörerna den otrogne maken och älskarinnan har fått de mesta av fokuset. Den bedragna hustrun (dåvarande) desto mindre, om alls.

Den ende vid liv är exhustrun, HD. De övriga är döda. Den FUP vi har är sannerligen inte kristallklar vad gäller HDs roll, snarast hopar sig frågetecknen. Därmed spekulationerna. Sanningen vet Ingen.

Men detta är ett diskussionsforum.
Citera
2021-06-23, 02:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
HD har väl snarast inte diskuterats särskilt ofta alls under de tre åren fallet varit aktuellt. @Shazz försåg henne med ett alibi redan tidigt. Därmed var hon ute från diskussionen. Åtminstone som jag minns det.

Periodvis har HD aktualiserats och ofta har då nya skribenter kommit till och det blivit rabalder i tråden med bl.a. hot mot skribenter. Det har skett varje gång över tid - som ett mönster - då HDs roll aktualiserats.

Så huvudaktörerna den otrogne maken och älskarinnan har fått de mesta av fokuset. Den bedragna hustrun (dåvarande) desto mindre, om alls.

Den ende vid liv är exhustrun, HD. De övriga är döda. Den FUP vi har är sannerligen inte kristallklar vad gäller HDs roll, snarast hopar sig frågetecknen. Därmed spekulationerna. Sanningen vet Ingen.

Men detta är ett diskussionsforum.

HD har ju skärskådats både ut och in och bak och fram från barndom till ungdom till nutid, privat, på jobbet, på fritiden, patologiskt, i mammarollen, som väninna, i förhör och inte minst i kontexten mordet på LW. Det kan du inte ha missat.
Citera
2021-06-23, 02:18
Medlem
Citat:
HD har ju skärskådats både ut och in och bak och fram från barndom till ungdom till nutid, privat, på jobbet, på fritiden, patologiskt, i mammarollen, som väninna, i förhör och inte minst i kontexten mordet på LW. Det kan du inte ha missat.

Nåja, jämfört med de övriga? De finns inte så mycket tillgängliga uppgifter kring HD. Barndom? Ungdom? (simmade) ....... inte mycket. Så skärskådas skulle jag inte säga. Det är väl snarast självklart att alla närmast involverade i ett mordfall ingår i en utredning, därmed diskuteras här.
Citera
2021-06-23, 03:14
Medlem
landbandys avatar
LW gjorde fel mot sig själv .
SD gjorde fel mot sin fru .
HD var FÖR tålmodig, för sitt eget bästa.....

Antar att HD aldrig kunde ha fått den man som hon ville ha i just SD ?
Han verkade på något sätt alltid vilja ha något på gång inom passionen ??
Annars blev livet tråkigt för honom ,verkade det som ?En Don Juan utan dess like...hmm...

Så alltihop blev som det blev utifrån de här människornas personlighet och att de låtit sig själva blomma ut i full blom så pass så att de verkade strunta i hur andra runt omkring mådde .

(spekulation)
Citera
2021-06-23, 08:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Nåja, jämfört med de övriga? De finns inte så mycket tillgängliga uppgifter kring HD. Barndom? Ungdom? (simmade) ....... inte mycket. Så skärskådas skulle jag inte säga. Det är väl snarast självklart att alla närmast involverade i ett mordfall ingår i en utredning, därmed diskuteras här.

Konfliktfylld relation med sin mamma BA, pappas favorit, massor av inlägg om att hon troligen curlats, nån resa med BA och syrran där HD betedde sig på ett visst sätt, lite info från SDs brorsa om när de nyss träffats osv.
Kanske har jag glömt något.

Men just tidiga barndomen har du rätt i att det inte finns mycket om.
Men senare finns det ju miljoner inlägg om HD.
Citera
2021-06-23, 08:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Litenensam
Det du beskriver om förlöjligande av kunskap, är tragiskt.
Ämnet är jätteviktigt och det är som du skriver, vem som helst kan drabbas och hamna i en destruktiv relation och vara oförmögen att se vad som händer.

Ja visst. Alla kan drabbas.

Gällande förlöjligande av kunskap så får det stå för den som skriver det.
After all så är det ju ett anonymt forum och man kan ju inte bevisa något utan att luta sig.
Jag störde mig på att bli misstrodd förr men inte nu.
Folk får tro vad de vill.
Men blir lite derailande av själva ämnet för tråden ibland.

Jag tror inte vi kommer få veta mycket mer om fallet via tråden.

Kanske görs nån dokumentär eller film om fallet i framtiden och ger tråden nytt liv.

Då kanske fler som kände de inblandade hittar hit och delar med sig av sina tankar.

Men jag hoppas speciellt LWs barn får vila från den sortens uppmärksamhet väldigt länge.
EDIT: även övriga oskyldiga anhöriga till både LW och SD.
Senast redigerad av Firesnake 2021-06-23 kl. 08:18.
Citera
2021-06-23, 09:27
Medlem
Citat:
The devil is in the details och via en mer sammantagen bild ser jag nåt annat.

Mycket är mänskligt emotionellt sett - men inom normalitetens gränser.

Ältande kan övergå i fixering och paranoia.
Hennes hat ser jag inte som normalt och ett snäpp till kan det i värsta fall övergå i hämnd.

Att gränsätta är normalt. Att utfärda förbud vid otrohet är normalt. Att vara fortsatt misstänksamt är normalt. Speciellt om det gäller en otrogen mansgris som SD, som inbillar sig att han är ursmart.

Hon har dock genomskådat honom för länge sen, likt 2017, vilket hon inte ens talar om för honom vid skilsmässan - det är intressant i sig med tanke på fortsatt jidder om brist på tillit och att hon själv är otrogen och döljer JS.

▪️HD är mån om att otroheten inte ska komma ut 2017.
Att alliera sig med JG och frysa ute LW samt ge henne förhållningsorder är mindre normalt.
Deras beteende påminner om vuxenmobbing.
Det ses fortsätta över ett år senare då hon tar LWs cacher. Deras dialog är rätt extrem.

Syltryggen SD har vinstvinning i att alliera sig, eldar garanterat i brasan
Som hennes chef sa så gick hon från att ha varit en bedragen partner till att de förenar sig mot LW. Det anser jag inte heller är friskt oavsett om det ligger nära till hands att projicera skuld på den andra kvinnan.

Hon eldar på friskt om LW - långt efter skilsmässa.
LW är psykiskt sjuk, läskig, instabil - hon vet aldrig vad hon kan ta sig till. Ändå låter hon sina barn flytta 60 meter från henne.
Det HD säger blir paradoxalt.

▪️Det sjuka med HD är att roa sig med JS och ljuga om hans roll. Förneka hans existens som KK - och åberopa brist på tillit inför SD.
LW hälsar på hos nån granne vilket hennes äldsta dotter förmedlar. HD anser hon ska försvinna:

Rent tekniskt, sen hon tog ut skilsmässan, har hon ingenting med vad SD och LW gör men hon fortsätter älta.

▪️Detta ältande förefaller inte normalt, snarare fixering vid LW, vilket ses i dialogen med JS då hon för över loggar hon inte deltagit i.

Hon till och med triumferar över att beholder kontaktat henne, himlar i ögonen om att såpan fortsätter kopplat till LW.
Att hon minsann också kan locka män, vilket är beholder (som inte gjort ett dugg mer än ha en kontakt).
Hon drar långa växlar på ingenting.

▪️Det väldigt icke normala som ses hos HD är att utbrista hoppas hon är död i sin tjänsteutövning bland patienter, med risk att nån överhör de morbida orden.
LW har knappt försvunnit och det HD har fokus på är hur hennes död skulle kunna påverka henne och om resan blir förstörd om nu SD skulle sitta och grubbla.
Det är även oerhört egocentrerat i förhållande till LWs barn.
Även hat har sina gränser.

▪️ Å ena sidan hatar hon LW så mycket att enbart att vistas vid hennes cacher ger henne reaktioner enligt JS.

Å andra sidan tar hon tar LWs cacher och förväntar sig reaktion.
De cacher som LW redan i mars sagt till SD att hon ska låta bli eftersom hon öht inte varit med på dem.
Att sen logga om dessa efter att LW brutalt mördats visar att hon är utan skrupler och i sin värre form så triumferar hon:
LW är död som hon hoppades på och kan inte värja sig.

Det ses en snarlik manöver 8 maj som direkt sammanfaller med grälet om cacher hon initierade 6 april. Hon vill skriva in SD i LWs wig där han inte deltar, nåt hon krävt av LW dvs att loggar ska tas bort om han inte deltagit.

JS har hon som nån terapeut hon ligger med, hennes ärlighet ger jag inte ett vittnen för såsom hon beter sig ur en helhetsbild ang honom. Hon är rejält taskig när hon anser att han kväver henne. I deras dialog ses att hon verkligen främjar detta, hon är som en femme fatale och fortsätter roa sig med honom.
Han verkar mer vara ett medel mot målet, bra att ha och han är kär.
Han tycks tro de står varandra som närmast i maj när hon kärleksbombar SD.

Hon sägs vara kontrollerad via att han glor i hennes konton då hon är otrogen, men hon är hon likadan själv.
Hon förfasas över att han kontrar med att stänga ner, hur ska hon återfå tilliten skriver hon.
Höjden av hyckleri når hon då hon säger till JO att hans otrogna ex borde ha berättat och tycker hon borde sökt vård.
Självinsikt är inte HDs starkaste kort.

På tal om ältande...!

Vi är alla i tråden nyfikna på vad/när/om/hur HD ev är inblandad.

På vilket vis ska vi få den kunskapen tycker du? Genom att tjata om och om igen om samma saker?

Tror du att HD läser tråden och ska komma med ett avslöjande här i tråden eller gå till polisen och berätta vad hon ev vet?

Jag har och kommer inte försvara HD på något sätt, tror att hon vet betydligt mer än vad hon berättat i sina förhör och hennes beteende är inte normalt. Men... det har framkommit i tråden under lååång tid och jag förstår inte hur vi ska komma längre. Ser jag fram emot att du hittar något som är nytt under solen.
Citera
2021-06-23, 09:39
Medlem
Citat:
2018--05-15 17:45
HD: "Messa när du är klar"
"När pratade du med henne sist"
SD: "Kort igår eller förrgår. Raderar löpande, skriver alltid vid Ftf "

Det är intressant i sig att hon inte reagerar öht på vad han svarar om hatobjektet.
Noll följdfrågor när hon annars oroas om han träffat LW, tex när hon ringer vid 23-tiden då T ringer.

Att han raderar strax innan polisförhör bekommer henne inte heller.

"Fl: Varför raderar han löpande?
HD: Ingen aning"

"Det är intressant i sig att hon inte reagerar öht på vad han svarar om hatobjektet.
Noll följdfrågor när hon annars oroas om han träffat LW"

För mig är det inte så konstigt att HD inte frågar mer vid tillfället. SD stod utanför polishuset och var på väg in till förhör. Resterande frågor fick hon väl ta när/om han kom hem.
Citera
2021-06-23, 09:46
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Detta har jag nyss citerat för att visa hur taskigt JO beter sig mot LW och jämfört med JG.

Jag skrev även att HD kontaktade JO efter skilsmässan så att hans flickvän blev svartsjuk och han fick tona ner kontakten.

Att SD eldar i brasan har jag skrivit många ggr.
Han har vinstintresse i att prata skit om LW till HD och vice versa.

För övrigt och bortom JO:
LW begår ett kardinalfel i triangeldramat.
Hon underskattar HDs kapacitet grovt på slutet och tror inte ens hon har med skilsmässan att göra.
Hon underskattar även vad HD betyder för SD.

Troligen finns det en del hos LW som vill se HD som svagare eftersom hon upprepar detta väldigt ofta, däri framflyttar hon positionerna i sin egentliga maktlöshet.

Skillnaden är att HD har tillfrisknat markant för att ta plats och hon har en annan kapacitet.

SD vill högst troligt bejaka den svaga bilden för att behålla sin självbild som den macho mannen i maktposition. In charge med kontroll.

Via TB ses att den bild som SD säger om HD som sjuk och svag vid hemkomst fr USA inte heller stämmer. De förvånas när de hälsar på.
Eftersom LW sällan ser och knappt pratat med HD (efter mars och sen GeoTourSwe2 i juni) är det SDs bild hon faller tillbaka på, och det hon minns bak i tiden.

Du tar upp många saker här, så jag svarar på det som mitt inlägg handlade om.

Varför jag citerade denna text beror på det jag fetade och som du utelämnade, nämligen det att Lena tydligt säger till FR att hon tror att det är S som är anledningen till att J*ani tar med sig alla kooridinaterna och åker med TD istället för med Lena och co.

I ursprungsinlägget från dig, där skriver du:

"Det undrar jag också, det ses via JO att hon fått honom på sin sida."

i samband med just denna incident.

Och mitt svar på detta är att Lena som ändå är den av de personerna som är iblandad tror att det är SD. Lena misstänker inte HD. Hennes spekulation borde vara god som någon?

Och naturligtvis är det så SD spelar spelet. Han försöker få över andra på sin sida, mot Lena. Det är hans rävspel.

Att HD sedan pratar med J*ani om skilssmässa, det har jag för mig att det berode på att han hade skilt sig och att hon behövde prata om sådant med någon som hade egen erfarenhet.

Och som en skribent nyligen skrev här, så är det inte anmärkningsvärt att den förbisedda hustrun som blivit försmådd och kränkt, får dåliga tankar om sin rival. Här handlar det även om en person som har varit tidigare vän till paret, och känner HD. Klart att hon kan bli hatisk mot Lena.

Har man blivit trampad på, avspisad och ersatt, kan det kännas viktigt för självkänslan att man blir sedd, att man i andras ögon är värd något och att man är attraktiv. Allt detta kan av en otrohet knäckas och kännas som att man inte bara tappar fotfästet utan ockås att man tappar självkänsla och självförtroende.

Jag är inte alls säker på att den bild som Lena hade av HD är skev och att hon gravt misstolkar henne genom SD. Lena ser igenom SD.
Hon skriver ju till FR om hennes nya uppvaknande och FR kommenterar det:

A 168 A/ 372

(Läses nerifrån och upp)
"Lena Wesström
det kan han nog aldrig mer, hon har fått smak på livet
11 mar201800:13

Lena Wesström
just

FR
Men klart. Han hoppas väl att h ska ändra sig. Det gick ju så bra att kontrollera henne förr.

Lena Wesström
och jag skrattar ändå!

Lena Wesström
det är så elakt
11 mar201800:12

Lena Wesström
och sen skrattar jag åt det, bakom hans rygg

Lena Wesström
och jag fortsätter
11 mar 2018 00:12

Lena Wesström
han vrider sig som en mask

Lena Wesström
och jag nyper honom HÅRT

Lena Wesström
ja
11mar201800:12

FR
Men det är han som får stå i skiten. Inte du. ©

Lena Wesström
11 mar 2018 00:11

FR
Det regnar!
Va, vilket regn?@
11 mar 2018 00:11

Lena Wesström
hahahahaha
11 mar201800:10

Lena Wesström
och han låtsas att vi inte haft det sen hon sa ifrån för snart ett år sen
11 mar 2018 00:10

Lena Wesström
men vi har ju kontakt VARJE DAG

Lena Wesström
det störda är att han fortsätter LÅTSAS som om han respekterar henne

Lena Wesström
såklart

FR
Ja han själv kan inte göra ngt. Hon fattar sina egna beslut.
11 mar 2018 00:08

Lena Wesström
har tappat all respekt för normala spärrar och hyfs, kan vräka ur mig precis vad som helst om både
henne och honom och deras relation och sätt att leva. ruskigt hur positioner kan förflyttas
10 mar 2018 23:59

Lena Wesström
och jag är helt oblödig
10 mar 2018 23:58

Lena Wesström
å andra sidan vil han ju inte framstå som fullständigt efterbliven han också

Lena Wesström
vill ju å ena sidan inte medge några brister hos henne inför mig
1 0 mar 2018 23:58

Lena Wesström
han hamnar i en rävsax

Lena Wesström
jag TROR att han också tycker det är både obekvämt och konstigt

Lena Wesström
han törs inte säga nåt
10 mar 2018 23:57

FR
Vad säger s själv om det här?
10 mar 2018 23:51

Fredrik Roos
Obetalbart
10 mar 2018 23:46

Lena Wesström
ja
10 mar 2018 23:38

FR
Men ja. Väldigt märkligt. Var det s som bekräftade?
10 mar 2018 23:37

FR
Rolig Edit.@ Bra reklam för spåren. @
10 mar 2018 23:36

FR
Hur tänker hon egentligen. Helt sjukt.

Lena Wesström
helt rubbad

FR
Herregud. Hon är inte stabil.
"
Man slås lite av hur likt Lena pratar om HD som HD om henne med JG.

Som sagt, min tro är att det är SD som ligger bakom J*anis svek mot Lena.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in